Idag är jag inte värd ett skit . . .

jenny_bella

Trådstartare
Idag är jag inte värd ett skit. . Idag har jag sett till att ett barn har ramlat av en häst. Det var mitt fel, enbart genom att jag mot bättre vetande gick med på barnets tanke.

Barnet ville rida barbacka in på hästen från hagen för att visa sig duktig för mamma. Okej tänkte jag lugn och fin häst ca 100 meter till stallet. På med hjälm, upp på hästen i stängd hage so far so good.

Sen händer något, jag lyfter av handtaget till linan och får en stöt som går i hästen som hoppar till. Och ungen flyger av. . . Rakt på marken i hagen mycket jord och sten som underlag.

Mamman är med i stallet kommer ut, barnet kan röra sig, inget illamående eller domningar men ont i ryggen landade på den. Är hos läkare nu och dubbelkollar så att de inte är något "allvarligt".

Vi (jag och mamman) har bara varit i detta stall 1 vecka. Och givrtvis kom stallägarna farande och var väldigt förmanande. Man ska absolut inte rida i hagen som den ser ut, barnen ska alltid ha väst när dom hanterar hästar osv. Allt detta håller jag med on absolut men blev bara så ledsen, chockad av händelsen redan så deras bannor blev för mycket . . .

Idag är jag inte värd ett skit . . .

Sv: Idag är jag inte värd ett skit . . .

Saker och ting händer speciellt med hästar. Visst kan man ha hjälm, väst, skyddskor, inlindad i bomull osv.

Det enda som jag rent spontant skulle anmärka på är att du nästa gång väntar tills du är ute ur hagen innan barnet får sitta upp.

Men jag tycker faktiskt inte det var hela världen.

Vill man hålla på med hästar så får man faktiskt räkna med att det kan hända saker och ting och hon hade ju faktiskt hjälm på sig.

Hade detta hänt mina barn så hade jag inte varit det minsta arg eller anklagat dig.

Mvh

Tora

Det låter ju som om du förstår gott och väl att det inte var så smart. Olyckor kan hända snabbt.

Kolla hur det gick med barnet, hoppas verkligen allt är ok!

Samtidigt - som Tora skriver - sådant händer. Be om ursäkt igen, och ta med dig erfarenheten. Barnet mår inte bättre av att du sitter och skäms.

Shit happens. Hjälmen var i alla fall på. Hoppas nu det inte är något allvarligt med barnet.

Det är så lätt att vara efterklok.. du menade ju inget illa... hoppas att barnet inte blev rädd eller skadad.. nästa gång vet du bättre.. och du, olyckor kan hända vart som helst.. man kan inte banna sig själv i evighet för det.. klart du känner dig rutten, det skulle nog vem som helst göra.

kramar-helena

Helt ärligt, sådant händer. Givetvis är det tråkigt och jobbigt men ibland trillar ryttare av, så enkelt är det.

Det är jobbigt när andra råkar illa ut för att man själv varit obetänksam. Förhoppningsvis kom ingen till skada och det blir lättare att verkligen få in säkerhetstänkandet i vardagen.

För det är verkligen jätteviktigt, säkerhetstänkande när man håller på med djur.

Håller med vad andra har skrivit, de är lätt att vara efterklok, jag har gjort mycket dumma saker och dömmer ingen. Sedan att det var ett barn inblandat gör det hela värre och jag förstår att du mår riktigt dåligt, eftersom du bryr dig och bara vill väl! Tyvärr lär man sig den hårda vägen ofta, och det är jätte tråkigt när OLYCKOR händer. Du är värd lika mycket som alla andra dagar, det löser sig!

Fy fabian...Jag förstår att du mår dåligt men du har ju inte gjort det med flit! Det var obetänksamt och nu har du lärt dig av det. Hoppas att barnet klarar sig utan men. För att det ska ha varit någon mening alls med att det här hänt skulle du ju kunna förklara för barnet exempelvis att : Ja, det var inte så fiffigt att göra som vi/jag gjorde. Vi/jag skulle istället ha gjort så här....Då hade det inte blivit som det blev.

Massa tröst till dig

//

Jimma

Tack för alla snälla och uppmuntrande svar, det behövdes!

Har fått en uppdatering från mamman om att allt är "bra", dvs inga ben brutna eller spruckna. Lite skrapsår och lite blåslagen men annars "hel", vilket jag tackar gudarna för!

Att hon blir rädd är nog den största faran i denna situationen skulle jag tro. Som tur är har hennes mamma åkt av i ungdomen och kom inte upp igen på 15 år så hon har pratat med flickan i bilen på vägen in till läkaren med att de är viktigt att komma upp igen så fort man kan och vill.

Som tur är har flickan hållit på väääldigt mycket med min häst från marken och dom två har något speciellt som bara dom förstår. Så jag tror att det blir hon som får vara försökskanin när det gäller premiär turen efter läkningen!

Och den kan jag lova kommer ske i ridhuset med både väst och hjälm!

Låter som en idé. Shit happens och jag tror att både mamman och dottern är införstådda med att det var ren olyckshändelse. Det är ju inte så att du slängt upp ungen på hästen och sen släppt iväg dem vind för våg att rida till stallet själva.

Tycker, som flera andra här, att det inte är så mycket att bråka om.
Ett tips dock. Slå av elen innen ni går till hagen.

LIA

Jag har fått två barn att ramla av vid två olika tillfällen och det var inte så kul. Det var situationer där allt hade gått jättebra fram till en viss punkt, och jag har lärt mig att inte utmana ödet eller fortsätta trots att magkänslan säger nej. Man får ta det som en lärdom och lägga det till erfarenheterna i livet. Skönt att barnet mår bra och att mamman inte blev alltför rädd!

Herregud, barnet ramlade av vilket de flesta av oss som håller på med ridning gjort ett flertal ggr.
Det liksom ingår när man sysslar med hästar, det är NÄR man ramlar av och inte om man gör det.

Numera är alla så hysteriska så fort minsta lilla händer, herregud hur många ggr har inte en annan ramlat av alla ponnysar + hästar och slagit sig riktigt blå och det gjort ont men inte ränner man till akuten för det.
Det är SÄLLAN man faktiskt gör illa sig på riktigt.

Och ett par brutna ben tillhör också rid/hästsporten på gott och ont...

Så ha inte dåligt samvete, shit happens trist men sant.

KRAM till dig!

Jag kan - förutom det där med elen - inte se att du gjort något dumt! Och en eloge till dig som såg till att barnet använde hjälm, trots att det bara var några meters ridning!

Varför kan man inte rida i hagen? Om skicket är så dåligt att det inte går att rida i den så borde inte heller hästarna vara där... Kanske om det är många hästar i hagen och de blir stressade om någon rider där. Men inte annars.

Sedan det där med väst, visst skyddar det, men det skyddar inte mot allt. Olyckor kan hända trots användning av väst - vi hade en väldigt tragisk olycka här förra året, en liten tjej blev avkastad mot ett träd och nej, västen skyddar inte mot inträngande pinnar...

Som sagt ovan. Olyckor händer snabbt. Tycker inte att du gjorde något fel "planeringsmässigt". Alla går ju in och ut i hagar med sina hästar dagligen. Att räkna med att man kan få en stöt som kommer gå igenom till hästen är inget som jag gör iallafall.

Jag är också "medskyldig" till att en tjej i yngre tonåren åkte av. Hon är en väldigt pålitlig tjej som normalt red min gamle häst men vill prova den yngre. Denna är väldigt lättriden i paddock men drar gärna på ute.
-Visst, sa jag, men då får du rida henne i paddocken, sa jag och åkte hem och hade inte en tanke på att hon skulle få för sig att rida henne utanför paddocken. Vad jag borde ha tänkt på och därför borde ha varit tydligare med intruktionerna var att i stort sett alla i stallet skrittade ut en liten slinga i skogen som uppvärmning innan träning i paddocken. Tjejen gjorde ju givetvis detta. Tjoho tänkte hästen och satte full fart, drog om en traktor och dumpade av tjejen framför. Det gick bra - men jag fick definitivt en tankeställare.

Du satte på henne hjälm! Det är ju fantastiskt bra, tänk om du struntat i det?
Olyckor kan alltid hända, men du såg till att det inte blev värre genom att ha hjälm på flickan. Jättebra!

har många gånger låtit små barn få skritta barbacka in från hagen på min gamla ponny, och långt ifrån alla gånger har dom haft hjälm. dock så har jag alltid kastat upp dem utanför hagen och haft en arm runt dem hela vägen så ungen hänger kvar i mig om hästen går åt ett annat håll. den enda gången jag "gjort" så att nån ramlat av ponnyn var vid avsaktning från galopp där hästen lyssnade lite väl bra och tvärnitade(sprang bredvid och höll hästen så den böjde huvudet mot mig när jag bad den sakta av). dock så hade ryttaren hjälm och hoppade upp direkt igen, och när mamman sen frågade varför hon var skitig i baken så var svaret "jag ramlade av!" med ett stort :D. bara 99 gånger kvar till att bli en bra ryttare :p

olyckor hände hela tiden och det är nästintill inget man kan göra åt dem, ja man borde tänka efter före oftare men går man runt och tänker på alla faror hela tiden så kan man ju knappt vara med hästar.

Men herregud. Olyckor händer. Som ngn annan skrev så är det alldeles för fjompigt med sånt nu för tiden. Ungar behöver slå sig mer, nu tjuter de ju om hästen ruskar på huvudet. :angel:

Tycker inte du ska ha dåligt samvete. Såklart man ska 'banna sig själv' för att man gjorde en ogenomtänkt sak (så man inte gör om det), men jag tycker inte du ska älta det.
Bjud upp barnet på en ridtur under kontrollerade och roliga former, så den får se att det inte var så farligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka