Jag har antagit att om man öppnar och märker att något är större än vad man trott tidigare och kräver större eftervård än vad man kan hjälpa med så stänger man om så gott man kan, dvs man fortsätter inte. Utan skickar genast patienten till en bättre utrustad klinik för fortsatt operation där.
För jag antar också att den mottagande kliniken som kommer att ställa upp med eftervård vill helst ha veterinären som utfört operationen på sin klinik, så att de vet vad som har gjorts och vad som hänt. Annars kan man ju lätt anklaga dem för något om något händer efteråt, när det kanske var veterinären på en annan klinik som gjorde operationen. Lätt att peka finger och så är det för djurets bästa också att ha ansvarig veterinär på plats.
Men jag gissar att det är mycket lättare med smådjur som man kan transportera sövda etc. Hästar blir ju såklart mycket svårare, man behöver se till att hästen klarar sig stående(?) hela vägen till den andra kliniken på ett annat sätt.
Jag tänker också att när man väl förberett och öppnat hästen så känner man att man vill göra sitt bästa där och då så att hästen och ägaren slipper alltet igen, och så rullar det bara på när man upptäcker mer och mer efterhand tills man har ingen återvändo utan man måste göra färdigt operationen.
Så det krävs nog sin veterinär att kunna noga förbereda, se över allt när man tagit de första stegen i operationen och ändå kunna säga "nej, detta är för komplicerat för oss, vi får avbryta". Oavsett hur ledsen ägaren (dvs den som betalar) blir över nyheten.