ID-kontroll...

S

squirlett

Ikväll så hade kompisen ute en kontrollant för att chipsmärka shettisen.
Dom upptäckte då att hennes "teckning" i passet inte alls stämde med hästen. Det visade sig att det är ritat av uppfödaren till hästen...
FÅR vem som helst göra en sån "teckning"??
Trodde bara att d va ID-kontrollanter och sånt...
för om vem som helst får göra d så VARFÖR finns d då utbildade kontrollanter?? :confused:

hahaha.. :D
ooops... :o
hon e allt en liten tuff dam så d blev nog peppar...

Min teori är att det här med att hästpass som krävs av EU är ganska nytt och att det är därför man numera behöver ha en godkänd id-kontrollant för att utföra den här kontrollen. Förr så kunde "vem som helst" göra det.

Eftersom det är ett chip man märker med så heter det följdaktligen chipmärkning! För inte märker man med ett chips. Kan bli lite struligt när det gäller utländska ord har jag märkt, rent allmänt.

Och därför chipsar man inte hästen, utan man chipar/chippar den!

:D

Chipsmärkning torde vara då man märker chips.

Hej!
Lånar din tråd..
Min pålla har gamla ärr i karlederna(stora ärr) efter en gammal skada. De växer mer och mer bort för varje år, men hur funkar det med ID-kontrollanten? Kommer denne att skriva i ärren i "passet" så vi får leva med dom för alltid? Eftersom de blir mindre vore jag ju glad om de inte togs med../ Lavinia

Nä i karlederna kollar dom inte, de tittar på virvlar och andra kännetecken. Inte gamla sårskador, som kan förändras under tidens gång.

Jag har precis fått min shettis chipsmärkt! Ska skicka iväg en blankett som heter Rapport om chipsmärkning till registratorn i ASRP! Antar att det heter chipsmärkning eftersom det står så på blanketten..

hmm...
och i dina papperkan d inte vara stavfel??? :confused:

men i alla fall så kan vi ju avsluta disskussionen o mitt stavfel och istället lägga uppmärksamheten på min fråga... :)

Oki..
"förr" fick då alla göra det men saken e att hästen bara e 4 år, men d kanske e "förr" för 4 år sen... :confused:

Det skulle det ju kunna ha varit, men den ID kontrollanten som vi hade hos oss hade 2 uppsättningar papper lite äldre med ett stavfel och nyare utan.

De har med stor sannolikhet likadana papper, då kontrollen går till på samma sätt oavsett ras.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 381
Senast: mamman
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 351
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 164
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar