ID-kontroll och chipsmärkning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kvasthildur
  • Startdatum Startdatum
K

kvasthildur

Hur mycket brukar Ni få betala för ID-kontroll och chipsmärkning?
Var för sig och/eller tillsammans?
/nyfiken kvastis

Potatischips eller grillchips? :cool:
Du menar chipmärkning, antar jag.
En id-kontroll kostar olika beroende på vem som gör den. Jag har för mig att det är rekommenderat ca 100-150:- + resekostnader. Jag brukar bara ta betalt för resan. En del försäkringsbolag gör det gratis för sina kunder och man brukar kunna få det gjort på tex fölmönstringar o dyl.
Vad en chipmärkning kostar vet jag inte.

vi betalade 200kr för chipmärkning förra året men sen hörde jag att det höjts till 500kr nu

Mitt försäkringsombud är godkänd ID-kontrollant och hon gör ID-kollen gratis åt sina kunder.

De även chipsmärker och det kostade 300 kr för mig per häst förra året.

Cipsmärkningen har jag väntat med att göra tills de är mellan 3 - 6 månader så det finns lite "kött" att fästa chipset i.

Lill / Stall Nöbbeled

När jag gick chipmärkarkursen förra våren så rekommenderade kursledaren att vi skulle ta ut 500 för enbart chipmärkning (om hästen redan har pass) och mer om vi måste göra IDkontrollen också. Och hon rekommenderade 300 kr för IDkontrollen.
SHs prisrekommendation är borttagen, så nu kan man ta ut vad man vill. Och det är ju bra så att man i alla fall kan få kostnadstäckning... Fast nämnda priser är kanske svårt att ta ut också - eller?

Jag har hittills inte börjat chippa, så jag vet inte vad jag kommer ta eller vad man kan ta. Men jag brukar ta 200 kr + resa för IDkontrollen.

Jag betalar 100kr för en ren Id kontroll och 350 för chippning + milersättning som brukar ligga på 50kr :)

Hon som gjorde det åt oss tog 450kr för ID kontroll o chipmärkning. Hon fick 500 tyckte jag att det var väl värt. Då har hon inte någon rese kostnad efterssom vi bor "hästgårdsgrannar" 1.5km emellan.

Hon hade det hon gjorde med ID kontrollen då min lilla rackare har mycket tecken.

Lånar tråden lite... :p

Hästpass...hur fungerar det. Skall jag ta ut en idkontrollant eller? jag har två "äldre"hästar och ett nykläckt föl. Hur skall jag gå till väga. De "gamla" hästarna har ju redan alla papper klara, vad gör jag då, bara idkontroll eller krävs det ngt mer. Och hur gör jag med bebis?
Tänkte fixa alla tre samtidigt när jag ändå är i farten... :)

(hamnade kanske på fel forum men visste inte vart det skulle passa in å eftersom jag har en nykläckt oxå så fick den passa här :D)

För att få pass till fölet ska du ta ut IDkontrollant och skicka IDbeskrivningen + registreringsunderlaget till stambokföraren i din rasförening.
För de äldre hästarna beror det på vad du har för papper sen tidigare. Är det ett vanligt regbevis utan IDbeskrivning så ska en ny IDkontroll göras och pappret skickas in tillsammans med regbeviset till stambokföraren.
Har du halvblod med "ID-bok" där det redan finns IDbeskrivning så räcker det med att skicka in den boken.

Och ja, du har ställt frågan på rätt forum :).

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 670
Senast: Capybara
·
Samhälle Behövde mitt pass idag, ska inte resa men ska förnya bank-id och där godkänns inte körkort som id. Döm till min förvåning när mitt pass...
Svar
11
· Visningar
907
Senast: MiaMia
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 448
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar