icke våld vid hantering - tips?

Sv: icke våld vid hantering - tips?

Hur är hon i en roundpen då?

Fast det är bra att du ska få hjälp IRL e lite svårt att säga nåt utan att ha sett hästen... Kan du inte filma?

Skriv gärna hur det går för dej!:)
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Har ingen royundpen här utan bara en avhägnad, grusad del i hagen..
Men då jag försökt löslongera eller göra ''join up'' har hon mest blivit tokig och stressad, trots att jag tagit det lugnt med myyyycket små, små signaler; antingen reagerar hon inte, eller så stressar hon upp sig, inget mellanting..:S

Kan filma, men inte lägga upp filmen på datorn eller internet:P Sen är det svårt att filma och träna samtidigt..:S

http://elftown.lysator.liu.se/img/drawing/61691_1168430625.jpg ett foto i varje fall, förr-förra gången, hade väntat helt still några minuter för att hon skulle lugna sig.. (ja, väldigt skitig,en del av hagen är grus, resten lervälling, och omusklad, men så är hon ju inte inriden eller arbetad från marken heller).

Jadå, ska skriva. Förhoppningsvis får hon en liten lektion av en tränare imorron.:)
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

när hon sparkar mot dig så pekar hon typ finger å säger fuck you
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Jag har inga direkt råd mer än de som redan skrivit, men något som är viktigt att tänka på är att du inte tränar på olika sätt.
Ex om du ska leda henne rakt fram, led henne bara rakt fram. Går det inte så gör inte nått annat, utan fortsätt bara tills hon går rakt fram och sen räcker det. Inget krångel, det ska inte bli svårt för hästen.
Se till att alltid vara koncekvent och inte bli arg på henne om hon inte förstår vad du menar.
Och ta ett steg i taget.
Beröm mycket och börja alltid med lätta saker och gör det svårare vartefter hon klarar av det.

Om hon gör något utfall MOT dig, så se till att alltid tillrättavisa henner direkt(!).
Det behöver inte betyda att du tar till våld, det räcker med att ryta till lite snabbt och sen går du bara vidare till det du gjorde innan.
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

jo..försöker med det men får ju inte en chans att varken ge beröm eller fokusera..,
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

ett förslag är att lära henne att ge efter för tryck... jag vet att du sa att hon kan det, men det verkar inte så, snarare som om hon ger efter för tryck i sidan. hästar är mottrycksdjur, dvs dom går instinktivt emot tryck istället för att ge efter... den måste lära sig att gå undan för tryck även i grimman det kommer lixom inte av sig sj. metoden är väl lite svår att sammanfatta, men går ut på att du håller till på ett ställe där hästen känner sig trygg, utan störningsmoment. Först och främst ska hästen ge efter för tryck från din hand, huvud, framdel och bakdel ska flytta sig undan tryck, huvudet även uppåt och neråt. så fort hästen flyttar så släpp trycket, det är belöningen. Använd inte för stort tryck, det är inte meningen att du ska skrämma hästen. Slår den emot eller blir stressad har du tagit i för mkt. Börja om. När detta går kan du lära hästen att ge efter för tryck från grimman. Ställ dig framför hästen med ett litet avstånd emellan, vänd mot den. Ta sedan lätt i grimskaftet, INTE FÖR HÅRT. Vänta ut hästen det kan ta lång tid de första gångerna. Minsta lilla rörelse framåt, minsta lilla ansats, måste belönas genom att du omedelbart ger efter, du har inte mer än nån sekund på dig att ge eftergift, sedan är det försent och hästen kommer inte att förstå.

Oj, vad långt det blev iaf:crazy:
Om du vill ha hela beskrivningen av dessa och flera övningar läs Horsemanship i praktiken av Sven Forsström

Jobbar själv på det här sättet med en häst som ibland går emot grimskaftet eller kastar sig bakåt.

Bara en sak till (hehe) lär hästen att det under inga omständigheter är tillåtet att gå förbi dig när då leder. Det betyder att hästen försöker ta kommandot, försöker sätta sig själv i ledande position. Du behöver inte ta till våld för detta, men det är väldigt viktigt att hon accepterar att det är du som leder henne och inte tvärtom.

Tänk på att inget får uppfattas av hästen som ett tvång. Du försätter bara hästen i en situation där den enda utvägen är att lyda (hemsk ord:smirk: ) dig.
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Antar att det var ett knapplån?:smirk:
För det var väl inte mej du menade?

Tror TS redan har jobbat på det sättet med henne men att det inte funkade så bra...men nu skulle hon ju få dit någon som kunde hjälpa henne!:)
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Se till att alltid vara koncekvent och inte bli arg på henne om hon inte förstår vad du menar.
Och ta ett steg i taget.
Beröm mycket och börja alltid med lätta saker och gör det svårare vartefter hon klarar av det./QUOTE]

Vet hur du har det, fick hem en valack från island för många år sedan som haft det jättejobbigt i sin relation till människor. Han gick inte att komma nära utan försvarade sig först och frågade sen. Du får ju iaf röra vid hästen så nu gäller det att bygga vidare om jag förstår saken rätt. Jag kunde inte heller leda min häst utan att den försökte komma loss, panikslagen var han om du så mkt som vickade på ett finger. Ingenting av det man lärt sig funkade, man kände sig så maktlös. Fick driva in honom i boxen för att kunna ta honom över huvud taget osv.

Du måste bryta den onda cirkeln ni hamnat i. Ibland får man frångå sina principer och prova egna lösningar. Gillar hon kraftfoder kan du prova att använda det som lockmedel. Ställ mathinken med lite kraftfoder i precis där du kommer in i den avspärrade träningsdelen. Kan du få henne att följa med ut ur hagen in till mathinken får hon ju direktbelöning. Hon ska följa dig dit, inte rusa före eller nåt annat. Låt henne äta i lugn och ro och släpp ut henne igen. När hon fattat att du bara tar henne till mathinken och om hon då "taggar ner" mot dig där inne kan du flytta mathinken en bit in i träningsinhägnaden så du successivt leder henne längre bit till hinken. Efter att hon ätit prova att ta längre och längre väg tillbaka. Pressa inte förrän hon insett att det är positivt att följa dig men pass på så hon inte tar ledarskapet över dig. Flytta på henne, stanna och hon ska stanna bakom dig osv till/från maten och i hagen. Vissa hästar kan man helt enkelt inte ställa krav på med det samma, den enklaste grej kan verka skitsvår. Ha tålamod och var en tydlig ledare som leder henne till maten och sen till flocken. Sen smyger du in de andra, vanliga träningsmetoderna och när hon är trygg med att du leder, flyttar osv på henne även inne i träningsinhägnaden bantar du successivt bort mathinken. Obs, ge aldrig ur handen!
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Jag tror att hon inte riktigt kan hästspråket; hon har stått instängd i en box utan att komma ut eller ens få det mockat hos sig i flera månader innan hon kom till denna ägaren. Hon verkar väldigt sammarbetsvillig annars, man brukar känna att ''hej, vad vill du att jag ska göra nu?'' när man ser henne, men sen när man hanterar henne så beter hon sig så här. Hon är inte inriden och jag har en känsla av att kommer vi förbi detta nu så går resten som smort.
Nu går hon på lösdrift med andra hästar, hon ställer oftast till mest bråk vid fodring men är inte ranghög, och inte heller lägst i rang tror jag.
När man läser vad du har skrivit så verkar hon haft det jobbigt tidigare. Det låter som att hon inte förstår vad du menar.
Ett förslag kanske kan vara att du använder dig av en annan (lugn) häst som hon litar på och låta henne gå som handhäst i träningspaddocken? Hon borde snabbt lära sig av en annan häst, ibland får man vara både om sig och kring sig för att få det att lossna. Att hon bråkar vid fodring tyder ju på att hon inte har hittat sin plats och antagligen känner sig otrygg, då är det inte konstigt att hon lätt blir pressad när du kräver saker hon inte begriper sig på.
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Tack för alla tips, ska prova det sdom är nytt :)
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

OK, det blir inte mer träning med denna hästen.
Jag har slutat på arbetet och åker hem på torsdag, av olika anledningar:)
Men jag kelade lite med henne idag, hon brallade lite. Så jag började sjunga lågt (err) då slutade hon och kom fram till mig..O_o
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp