Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Se till att alltid vara koncekvent och inte bli arg på henne om hon inte förstår vad du menar.
Och ta ett steg i taget.
Beröm mycket och börja alltid med lätta saker och gör det svårare vartefter hon klarar av det./QUOTE]
Vet hur du har det, fick hem en valack från island för många år sedan som haft det jättejobbigt i sin relation till människor. Han gick inte att komma nära utan försvarade sig först och frågade sen. Du får ju iaf röra vid hästen så nu gäller det att bygga vidare om jag förstår saken rätt. Jag kunde inte heller leda min häst utan att den försökte komma loss, panikslagen var han om du så mkt som vickade på ett finger. Ingenting av det man lärt sig funkade, man kände sig så maktlös. Fick driva in honom i boxen för att kunna ta honom över huvud taget osv.
Du måste bryta den onda cirkeln ni hamnat i. Ibland får man frångå sina principer och prova egna lösningar. Gillar hon kraftfoder kan du prova att använda det som lockmedel. Ställ mathinken med lite kraftfoder i precis där du kommer in i den avspärrade träningsdelen. Kan du få henne att följa med ut ur hagen in till mathinken får hon ju direktbelöning. Hon ska följa dig dit, inte rusa före eller nåt annat. Låt henne äta i lugn och ro och släpp ut henne igen. När hon fattat att du bara tar henne till mathinken och om hon då "taggar ner" mot dig där inne kan du flytta mathinken en bit in i träningsinhägnaden så du successivt leder henne längre bit till hinken. Efter att hon ätit prova att ta längre och längre väg tillbaka. Pressa inte förrän hon insett att det är positivt att följa dig men pass på så hon inte tar ledarskapet över dig. Flytta på henne, stanna och hon ska stanna bakom dig osv till/från maten och i hagen. Vissa hästar kan man helt enkelt inte ställa krav på med det samma, den enklaste grej kan verka skitsvår. Ha tålamod och var en tydlig ledare som leder henne till maten och sen till flocken. Sen smyger du in de andra, vanliga träningsmetoderna och när hon är trygg med att du leder, flyttar osv på henne även inne i träningsinhägnaden bantar du successivt bort mathinken. Obs, ge aldrig ur handen!
När man läser vad du har skrivit så verkar hon haft det jobbigt tidigare. Det låter som att hon inte förstår vad du menar.Jag tror att hon inte riktigt kan hästspråket; hon har stått instängd i en box utan att komma ut eller ens få det mockat hos sig i flera månader innan hon kom till denna ägaren. Hon verkar väldigt sammarbetsvillig annars, man brukar känna att ''hej, vad vill du att jag ska göra nu?'' när man ser henne, men sen när man hanterar henne så beter hon sig så här. Hon är inte inriden och jag har en känsla av att kommer vi förbi detta nu så går resten som smort.
Nu går hon på lösdrift med andra hästar, hon ställer oftast till mest bråk vid fodring men är inte ranghög, och inte heller lägst i rang tror jag.