icke våld vid hantering - tips?

Z

Zab

Hej igen..
Jag har problem med en häst (tja, hon har väl problem med mig med ;))
I varjefall, det gäller en welsh cob, sto. Så fort jag tagit in henne i träningsbanan och bara försöker leda henne lugnt och stilla så ryggar hon från mig, stegrar och galloperar runt på en volt med diverse sparkar och bocksprång. Jag har inte en aning om vad som är fel; hon verkar på nervös och samtidigt lugn och som om hon försöker ta kommandot, eller som om hon inte förstår vad jag vill. Det är väldigt förvirrande. Jag ber inte om något komplicerat utan bara att hon ska gå framåt bredvid eller bakom mig (provat med olika för att se om det hjälper.)
Hon är inte rädd för mig; i hagen kommer hon fram av sig själv och jag får röra henne överallt utan att ens vara särskilt försiktig. Jag har aldrig slagit henne heller.
Det är inte träningsbanan, hon gör så ibland i hagen med om man leder henne bort från flocken, och om man lämnar henne i träningsbanan är hon lugn.
Det kan vara att hon inte vill lämna flocken, men jag tror inte att det är det stora problemet.
Om det är för mycket press på henne vet jag inte hur jag ska göra det lärttare, hon står still utan problem, det är när man ber henne att gå som hon ''blir galen''.
Tvivlar på att smärta har något med saken att göra, hon går ju i hagen och springer etc, så stor skillnad är det inte att bli ledd med grimma och löst grimskaft.

Jag tror att hon inte riktigt kan hästspråket; hon har stått instängd i en box utan att komma ut eller ens få det mockat hos sig i flera månader innan hon kom till denna ägaren. Hon verkar väldigt sammarbetsvillig annars, man brukar känna att ''hej, vad vill du att jag ska göra nu?'' när man ser henne, men sen när man hanterar henne så beter hon sig så här. Hon är inte inriden och jag har en känsla av att kommer vi förbi detta nu så går resten som smort.
Nu går hon på lösdrift med andra hästar, hon ställer oftast till mest bråk vid fodring men är inte ranghög, och inte heller lägst i rang tror jag.

Jag har provat några NH metoder jag använt tidigare, t.ex join up etc, men det blir hon bara stressad av.

Hur ska jag få henne att lita på mig?
Så har någon något råd? Jag kommer att få hjälp av någon med mer erfarenhet än jag, men vill gärna se vilka tips ni kan ge mig.:)
Jag undanber alla förslag som har att göra med att slå hästen; de flesta av dem känner jag antagligen till, men jag är intresserad av lösningar utan våld eller tvång. Tack. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Kanske Hempflings typ av löslongering skulle vara bra? Se "Dansa med hästar". Där tar du kommandot utan att jaga runt hästen, det är du som bestämmer när hon ska stanna och när hon ska gå, kan vara en bra start. Ett tips är att träna dina "positioner" på en häst som inte har några samarbetsproblem först för att få in rutinen så att du verkligen vet vad och hur du ska göra och placera dig för att få rätt respons från hästen. Hempfling förespråkar våld enbart om hästen går till regelrätt attack. Man måste ju få överleva...:smirk:
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Tack:)
Har provat det med, men hon förstår bara inte när hon får komma in, eller så vill hon inte... det går bra att backa henne lugnt, men framåt..det går inte. Jag kan vända henne och så, men om hon väl börjar så slutar hon inte och låter mig inte komma nära. (hade helst låtit henne lugna ner sig men förra gången hade hon longerlina/långt grimskaft och ville inte att hon skulle springa och hoppa runt med det..)

Attackerar som slår jag tills jag kommer undan..har lyckligtvis inte behövt det ;)
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Tack:)
Har provat det med, men hon förstår bara inte när hon får komma in, eller så vill hon inte... det går bra att backa henne lugnt, men framåt..det går inte. Jag kan vända henne och så, men om hon väl börjar så slutar hon inte och låter mig inte komma nära. (hade helst låtit henne lugna ner sig men förra gången hade hon longerlina/långt grimskaft och ville inte att hon skulle springa och hoppa runt med det..)

Attackerar som slår jag tills jag kommer undan..har lyckligtvis inte behövt det ;)

Hm...När du har både fått henne att gå framåt, stanna, backa o s v - sätt dig på huk i mitten och vänta tills hon kommer fram (om hon är uppmärksam på vad du gör). Om hon nonchalerar dig fullständigt skulle jag vänta med att försöka "kalla in" utan istället sätta igång, stanna, vända, backa - ute på spåret, ända tills hon är helt inställd på vad du gör. Om hon inte är väldigt upptrissad (så att hon vill hoppa över eller spränga stängslet) skulle jag begära omställning av gångart, halt o s v ganska så ofta och med distinkta hjälper. Kommer hon inte in är hon inte uppmärksam. Så fort hon tittar på annat så gör du något med henne (inte i första hand jaga runt) utan gör olika saker, ofta. När du "anar" att hon vill komma in ställer du dig i en specifik position, med en specifik kroppshållning så att hon inte kan förväxla "inkallningen" med något annat. (Ibland får man hitta på en egen variant eftersom det som står i en bok inte stämmer till hundra för en själv/hästen.) Jag brukar säga "kom" samtidigt med inkallnings-positionen.
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Vad jag förstår är hon inte särskilt hanterad av vare sig dig eller någon annan? Lite unghäst och lite nerv?
Hade hästen varit så uppspelt av att bara promenera på ridbanan hade jag bara ökat "träningsdosen" dvs promenerar henne där oftare (men inte nödvändigtvis längre) Om du har möjlighet 2 gånger om dagen. Ut- gå ett par rundor och in igen. Odramatiskt och ofta. Låt hästen studsa om den vill och bry dig inte så mycket om det, om du kan såklart utan att det blir farligt.
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Båda era förslag är bra, hade säkert fungerat på vilken annan häst somhelst men det känns inte som om det fungerar på henne. Jag kan ju iofs prova ;)

Hon kommer till mig på hagen, det enda problemet är att hon inte följer med när jag ber henne (i hagen följer hon med¨, men tvärstannar en bit innan vi går ut. Hon verkar både rädd och inte rädd på en gång, hoppar och så när jag inte släpper henne. Inte unghäst nervositet (hon är unghäst men det är inte det hon visar) där dom hoppar för minsta lilla (sånt är jag van vid), utan snarare attackerar hon..fast utan att försöka skada eller så. Pressar jag minsta lilla efter det visar hon sbnarare panik ångest..
Det är svårt att beskriva men på ett sätt tror jag att hon helt enkelt inte fattar vad jag vill, trots att det borde vara tydligt eftersom hon känner till att ge eftergift och flyrtta sig för tryck. (det fungerar inte att ha någon bakom som duttar på heller när hon ska fram, hon vägrar gå).
Hade jag kunnat leda henne bara en bit så hade jag börjat med att gøra det, men... (träningsbanan är en avskild del av løsdriften/hagen, det går att leda in henne men sen..)
Jag vet att min förklaring låter flummig och mer som om jag inte vill lösa problemet/är negativ, det är bara det att jag provat nästan exakt vad ni skriver redan (inte att öka träningsdosen, eftersom jag inte kan leda henne ens ett halvt varv innan hon börjar, och har svårt att tro att det är problemet. Annars är hon ju hur lugn som helst, man kan göra vad som helst med henne så länge man inte ber henne följa efter henne för långt... inklusive slänge hö i huvudet på henne (inte med flit, men hon kom ju i vägen..x) ingen reaktion alls.)

Det går inte att vända henne runt eller gå ett annat håll heller; hon går runt men inte fram.. O_o
Fler tips?

(BTW, det är inte min häst, utan en häst jag skulle rida in/hjälpa till med på mitt nya jobb, och jag kommer att få hjälp med problemet snart. Ska skriva hur det går. :))
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Båda era förslag är bra, hade säkert fungerat på vilken annan häst somhelst men det känns inte som om det fungerar på henne. Jag kan ju iofs prova ;)

Hon kommer till mig på hagen, det enda problemet är att hon inte följer med när jag ber henne (i hagen följer hon med¨, men tvärstannar en bit innan vi går ut. Hon verkar både rädd och inte rädd på en gång, hoppar och så när jag inte släpper henne. Inte unghäst nervositet (hon är unghäst men det är inte det hon visar) där dom hoppar för minsta lilla (sånt är jag van vid), utan snarare attackerar hon..fast utan att försöka skada eller så. Pressar jag minsta lilla efter det visar hon sbnarare panik ångest..
Det är svårt att beskriva men på ett sätt tror jag att hon helt enkelt inte fattar vad jag vill, trots att det borde vara tydligt eftersom hon känner till att ge eftergift och flyrtta sig för tryck. (det fungerar inte att ha någon bakom som duttar på heller när hon ska fram, hon vägrar gå).
Hade jag kunnat leda henne bara en bit så hade jag börjat med att gøra det, men... (träningsbanan är en avskild del av løsdriften/hagen, det går att leda in henne men sen..)
Jag vet att min förklaring låter flummig och mer som om jag inte vill lösa problemet/är negativ, det är bara det att jag provat nästan exakt vad ni skriver redan (inte att öka träningsdosen, eftersom jag inte kan leda henne ens ett halvt varv innan hon börjar, och har svårt att tro att det är problemet. Annars är hon ju hur lugn som helst, man kan göra vad som helst med henne så länge man inte ber henne följa efter henne för långt... inklusive slänge hö i huvudet på henne (inte med flit, men hon kom ju i vägen..x) ingen reaktion alls.)

Det går inte att vända henne runt eller gå ett annat håll heller; hon går runt men inte fram.. O_o
Fler tips?

(BTW, det är inte min häst, utan en häst jag skulle rida in/hjälpa till med på mitt nya jobb, och jag kommer att få hjälp med problemet snart. Ska skriva hur det går. :))

Berätta gärna! Får du inga kommentarer utav mig så får du skriva ett brev privat här på buke och säga vilken tråd/inlägg.
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Yepp, ska berätta. :)
âven om vi inte löser det, skulle jag bra gärna vilja veta varför hon betewr sig så här, jag förstrår det helt enkelt inte..O_o
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Inga fler tips? :S
Jag är ju genuint intresserad av att lära mig fler sätt att få samarbetsvilliga hästar urtan våld, och läser en massa här om hur man aldrig ska slå en häst..något mer måste ni väl ha att säga, alla som inte skrivit?
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Då ska väl jag säga min åsikt då. Pröva att busa och leka med henne på lika villkor, lös i hagen eller paddocken naturligtvis. Så har jag löst ett liknande problem en gång och det funkade. Lek och bus löser många mentala spärrar och gör så att häst och människa liksom växer ihop mentalt. Hugg och slag däremot bygger bara upp aggresion och våld har jag aldrig använt på nån levande individ.
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Hm... kan prova..hur leker jag med henne utan att riskera att bli nerslagen? *ser kapplöpning och hingstfajt framför mig XD*
Jag har lekt med en nordsvensk tidigare, men det blev lite läskigt när vi sprang ikapp ibland..och den här hästen slåss ju nästan dessutom..:S Tror att hon tar det som om jag jagar henne om jag försöker leka som med nordsvensken, så har du något tips på en lek?
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Tränat PNH? Kan du ju göra i lina med så kan du ju hjälpa henne förstå lite mer när hon kan komma in+ en hel del andra nyttiga saker att träna. Porcupine game el driving game för att flytta baken på henne o fokusera på dej verkar vara en bra ide' på henne!:idea:
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

PNH? Samma som NH eller..? O_o
Berätta mer om driving game och det? Att driva henne fungerar inte, då blir hon så där konstig, att flyrtta henne och få henne att hålla koll på mig är inga problem (utom att då flytta framåt)... :S
Men berätta mer :)
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Altså på driving game så flyttar du framdel el bakdel (senare kan man sätta ihop båda; då blir det sideways game altså sidepass dvs som skänkelvikning fast helt åt sidan) utan att utöva tryck.

I porcupine game flyttar du framdel o bakdel m hjälp av tryck och release när hästen gör rätt. Målet är att kunna flytta med minimalt m tryck. Dock får du ju ha en viss kroppshållning, är ju allmänt viktigt att tänka på när man håller på m hästar; vad man uttrycker för något m sin kropp, som säger att nu ska du flytta dej så att hästen inte börjar flytta sej när du ryktar tex.

I driving game flyttar du som sagt fram-o bakdelen utan att utöva tryck. Man gör allting i olika starka "steg", minsta steget först, håller samma tryck i några sekunder innan man går t nästa "steg" om man inte får nån reaktion. Får man (rätt) reaktion även om det bara är en antydan i början, så ge omedelbar eftergift.
Steg ett i driving game är "onda styvmors-blicken" på den kroppsdel du vill flytta. steg två är att peka på kroppsdelen i fråga och ev hytta med det. Nästa steg är att : mot baken: veva repet först från håll, sedan närmare tills hästen flyttar sej, kan behöva toucha m repet tills hästen flyttar sej.
Mot framdelen: "skvätta vatten" m händerna mot halsen. Yvigare tills den flyttar.

Viktigt är att göra allt flytande så att hästen fattar att om den inte reagerar för ett steg så kommer nästa steg.

Viktigt är oxå att göra friendly game före efter o mellan lekarna dvs smeka hästen över kroppen. Även m ev redskap du kan tänkas använda som rep/grimskaft, spö...

Äsch, svårt att förklara..:D

Här e en film på en hyfsat duktig häst+ägare, orkade inte leta efter fler..
http://www.youtube.com/watch?v=0ukspOPvtH8
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

ok, vet vad du menar, har gjort det med andra hästar:P
Det går att röra henne överallt utan att hon reagerar, hon flyttar sig lätt för tryck, utom framåt..
Men jag kan inte träna henne.. ._. Efter ett par minuter på träningsbanan när jag ber om något, hur litet det än är så blir hon sådär galen.. *suck*

Kan jag bara få henne att börja gå framåt hade jag tänkt från början att låta henne gå över vatten, pressenningar etc för att vänja henne vid saker. Tror nästan att jag kan lägga på en sadel direkt om jag bara gör det i hagen, så lugn är hon. Och hon har ju kunnat bli ledd.. så jag fattar inte vad det handlar om, det måste vara något förtroende problem. Men hur kan jag träna förtroendet när hon får panik om jag fortsätter med mina försök?
Jajja..ska förhoppningsvis få hjälp i dagarna, tills dess klappar jag henne bara i lösdriften lite..x)
Tack för svaret:P
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Ja, men om hon gör så så flytta baken på henne m driving game tills hon stannar o kollar på dej, klappa, sen fortsätter du leda eller vad du nu gjorde innan hon började.
Är så himla lätt.... synd att du inte bor nära här...:(
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Njae, är inte så lätt.. när hon börjar så sparkar, stegrar hon sig.. kommer jag nära flyr hon vilt eller sparkar mot mig..
Samtidigt verkar hon varken rädd eller upprorisk..:S Kanske jag bara har helt fel på min känsla..
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Jag kan driving game, har med fördel använt det på andra hästar.. vill bara trillägga det. :) Kände inte igen namnet bara.

Sorry, hela den här tråden verkar mest hopplös, jag slår ju bort alla förslag jag får.. Jag vet inte vad jag väntat mig, något mirakel sätt jag aldrig hört om kanske..:S
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Njae, är inte så lätt.. när hon börjar så sparkar, stegrar hon sig.. kommer jag nära flyr hon vilt eller sparkar mot mig..
Samtidigt verkar hon varken rädd eller upprorisk..:S Kanske jag bara har helt fel på min känsla..

Se till att ha henne i ett långt rep så kan hon inte "fly". Ha henne någorlunda kort om hon bara försöker springa iväg om du försöker flytta baken på henne.
Sparkar eller stegrar hon så driv bort henne och flytta sen baken igen. Har man kontroll över bakdelen så har man kontroll över hästen. Då kan den inte, stegra, bocka, sparka, springa iväg...
 
Sv: icke våld vid hantering - tips?

Hellre löst då, förra gången hade hon longerlina (länsta ''grimskaft'' jag har tillgång till) och det tog 10 minuter för mig att komma så nära att jag kunde haka loss det och släppa henne så låmgt att hon lugnar sig.. :S Jag provade just det du skriver men det förvärrade bara allting, fast det borde fungera och har fungerat på andra hästar jag tränat.. >.<
Men jag ska få hjälp IRL och när jag fått lite mer av hennes förtroende ska jag prova de ''vanliga'' övningarna med löslongering, flytta bakdel mm..
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
991
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp