Icke syntetiskt E-vitamin

Sv: Icke syntetiskt E-vitamin

Kvarnbyfoder och Svenska foder har naturligt e-vitamin delvis i vissa av sina produkter! Tror att Emin har e-vitamintillskott med bara naturligt e-vitamin!

Ok tack, ska kolla upp.

Jag är alltså ute efter ett tillskott, inte ett fullfoder eller liknande :)

Om du nödvändigtvis vill ha naturligt E-vitamin så kanske HippoSelection E-vitamin kan vara något för dig? Så här skriver dom om sin produkt:

“HippoSelection E-vitamin är en högkoncentrerad flytande produkt med E-vitamin uteslutande i naturlig form eftersom ett Ḁertal försök tydligt visat att hästen utnyttjar E-vitamin i naturligt form mera effektivt än syntetiskt. E-vitamin är en effektiv antioxidant och rekommenderas till högpresterande hästar för att förbättra musklernas uthållighet samt återhämtningen. Extra E-vitamin till dräktiga och digivande ston kan förbättra fölets immunförsvar och förebygga muskelproblem. Extra E-vitamin rekommenderas också när olja eller färsk spannmål utfodras samt vid stress. Fodra ca 10 ml om dagen.”

Det är visserligen sant att naturligt E-vitamin har högre biotillgänglighet än syntetiskt E-vitamin men man bör även väga in mängden E-vitamin och priset på produkten om man vill se vilken produkt som är mest prisvärd.

Det finns således många faktorer man bör beakta vid val av produkt.

För det första bör man välja en produkt som innehåller alfa-tokoferolacetat (kallas även ibland för tokoferylacetat) och inte alfa-tokoferol eftersom den senare är mindre stabil (oxideras lättare och är därför inte särskilt hållbar).

"Because of its outstanding stability and resistance to oxidation outside the
body, dl-alpha tocopheryl acetate is the preferred form for animal
supplementation and is widely used in capsule supplements for people."

Den naturliga varianten är d-alfa-tokoferolacetat och den syntetiska är dl-alfa-tokoferolacetat.

Om man ska jämföra dessa två substanser så måste man jämföra hur många IE de innehåller. IE är ett mått på den biologiska aktiviteten hos vissa vitaminer och det är den biologiska aktiviteten hos en produkt som har betydelse. Svenska E-vitaminprodukter anger dock innehållet i mg och inte i IE. För att kunna göra en jämförelse måste man därför räkna om mg till IE.

Nu framgår det inte vilken typ av naturligt E-vitamin som HippoSelection E-vitamin innehåller utan man anger endast mängden som är 50 mg/ml. Om den innehåller den stabila formen, dvs. d-alfa-tokoferolacetat så motsvarar 50 mg/ml 1,36 x 50 = 68 IE/ml.

Det finns en produkt som heter Protect E-xtra som innehåller 100 mg/ml av den syntetiska formen, dvs. dl-alfa-tokoferolacetat. 100 mg/ml av den syntetiska formen motsvarar 100 IE/ml.

Hästen tillgodogör sig således mer E-vitamin per ml från Protect E-xtra än vad den gör från HippoSelection E-vitamin. Jag tror dessutom att HippoSelection E-vitamin är dyrare.

En annan sak man ska tänka på är att E-vitamin behöver fett för att absorberas av hästen. För att säkerställa att E-vitaminet tas upp av hästen bör man därför blanda E-vitaminet med lite vegetabilisk olja om inte produkten redan innehåller fett/olja.

Senast ändrad:

Finns det någon anledning till att det är så få produkter på marknaden med icke syntetiskt E-vitamin? Kostnadsfråga enbart?

De enda jag vet är den du nämde och Nano-E från KER.
Emins hittar jag bara typen av E-vitamin på den rena E-vitaminen, vilken är syntetisk, och inte på den som är kombinerad E och C men förutsätter att det är samma?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
716
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar