Icke rumsren ettårs valp

Chloé

Trådstartare
Skriver den här tråden med en fråga som min kollega ställde till mig på lunchen idag.
Hon har en hund hemma på drygt ett år, en tik, som hon har haft sen hon var 9 månader. Och den här hunden bajsar och kissar inne varje dag, flera gånger om dagen.
Hur får man bukt med det?
Tydligen är hon inte ute och går med hunden nånting utan släpper henne i hagen dom har hemma där hon får springa av sig, jag föreslog att hon ska börja gå ut och gå med hunden regelbundet (flera gånger varje dag) och ta kontakt med nån tränare som kan hjälpa henne, men vad tycker ni?

Sv: Icke rumsren ettårs valp

Gå ut med hunden, för rumsrenhetens skull främst lugna promenader, gärna till samma ställe så hon "kommer ihåg" att kissa och bajsa istället för att busa.
(Även för hundens välmående i övrigt krävs ju promenader).

Beröm så fort hon kissar/bajsar ute. Ut med henne oftare så händer inte lika mycket olyckor.
Precis som hos en valp, med andra ord. Det låter ju som att hon helt enkelt inte har lärt sig än?

Varför har hon ens skaffat hund om hon inte vill vara med den? :confused:

Regelbundna promenader, kanske gå ut på en promenad med 2-3 timmars mellanrum och berömma hunden så fort den gör behov ute.
Hon lär inte få någon rolig hund om den aldrig får komma längre än ut på gården. :crazy:

så känner jag med, jag har ju försökt säga lite fint att vi är ute med våran hund regelbundet varje dag, att det märks skillnad dom få dagar hon bara fått vara ute i trädgården och sprungit, men det verkar liksom inte gå in riktigt.
Nu när jag sa att hon behöver gå ut med henne varannan-var tredje timme så sa hon ja då får vi försöka med det men vi kan ju egentligen bara gå ut på helgerna, jag såg mest ut såhär :eek:

Man måste ju liksom ut med en hund oavsett ålder på den. men men..

Du får väl visa henne tråden?
Det är bara att börja från början, som med en liten valp.
Ut efter sömn, lek mat, stanna tills den gör något, berömma.
Med lite äldre hundar så kan man behöva gå ett tag så att tarmarna kommer igång, vem har inte sett bajsrejs?

Man kan ju undra varför de har skaffat hund över huvudtaget.........

Dra en parallell med matte. Säg till henne att hon enbart får gå på toa på helgerna. Spännande att få veta vad hon säger då. Matte hade säkert blivit lika desperat som hunden är.

Låter helt sjukt i mina öron, stackars, stackars hund :eek:
Jag tycker att det nästan är så att man skulle anmäla till djurskyddet men då är jag kanske överdrivet känslig?

Menar kanske inte att du ska anmäla din kollega men jag tycker inte att man skall ha hund om man inte ens kan se till att den får komma ut och göra sina behov :crazy:

Man kan ju undra varför de har skaffat hund över huvudtaget.........

Dra en parallell med matte. Säg till henne att hon enbart får gå på toa på helgerna. Spännande att få veta vad hon säger då. Matte hade säkert blivit lika desperat som hunden är.

Word!! :eek:

En ettårs-valp borde ha lärt sig vara rumsren. Kanske har den urinvägsproblem? Kissar hon ofta? Det kan ju vara att hon tror det är ok. att göra ner sig inne och därmed skiter inne också.

Om inte, vet hunden att det inte är rätt att göra ner sig inne? Blir den "skamsen" eller tror den att det är ok?

Men det stackars djuret verkar ju inte ha fått lära sig att den ska hålla sig och göra ifrån sig ute.

Om man bara har tid att gå ut med den på helgerna så har man ju inte ens gett den en chans!

Precis ... Miss Mandy och jag kor just nu mellan South Carolina och Californien (En kompis raknade ut att det ar en liten trip som ar lika lang som om man kjor fran Stockholm till Canada eller Saudi Arabien:eek:) Nu har vi natt New Mexico's och Arizona's oknar ... och det vet ju alla att det inte gar att bajsa om det inte finns gras:crazy: De senaste dagarna har vi gatt mil efter mil efter ... och kastat boll ... och ... ANTLIGEN kom det:p

min gissning är väl som dom flesta här i tråden att hon aldrig har lärt sig, jag har själv aldrig sett hunden, aldrig träffat den så jag vet inte. Men ägaren alltså min kollega, säger att när hon köpte hunden så var hon hos uppfödaren i hundgård, så förmodligen har väl hunden aldrig lärt sig rumsrenhet inomhus, i och med att hon aldrig fått chansen, så personligen tror jag inte att det är urinvägsproblem bara för att hon är ett år utan jag tror att hon bara inte vet bättre.

Jag tycker också att det är tragiskt, men vet inte vad jag ska göra, känns fel att anmäla henne också. Hunden får ju vara med, men den blir inte rastad, så det är ju stora fel i hundägandet.
Jag förstår inte heller vad hon har hund till. Hon har en sen innan men det är dotterns så den går dottern ut med. Men den här är hennes egen och ja det går ju sådär.

Samma person har dessutom köpt kanin till barnen när dom ville ha det och sen när dom inte tog hand om den så tänkte hon testa och se hur lång tid det tog innan barnen kom på att ta hand om kaninen, så stackaren hann dö av svält :eek: :cry: Detta var dock innan jag började jobba med henne, för i ett sånt fall hade man ju anmält.

Samma person har dessutom köpt kanin till barnen när dom ville ha det och sen när dom inte tog hand om den så tänkte hon testa och se hur lång tid det tog innan barnen kom på att ta hand om kaninen, så stackaren hann dö av svält :eek: :cry: Detta var dock innan jag började jobba med henne, för i ett sånt fall hade man ju anmält.

:eek::eek::eek:

(saknar ord- det är inte ofta)

Eller jo. Undrar hur barnen tog det hela..? Hade det varit "min" kanin när jag var liten hade jag aldrig förlåtit mig själv och haft råångest :crazy:

Tips 1: Gå ut och promenera med hunden - dess instinkt säger att den måste kissa (och bajsa) överallt där den känner att andra hundar har gjort det. Sedan kommer hunden att "spara sig" och inte kissa inomhus, för att på så sätt ha så mycket som möjligt att kissa utomhus och markera sitt revir.
Tips 2: Kontakta en hundtränare.

Jag hade då fan inte finpratat med den människan. Säg att det är ren och skär djurplågeri. Hota med att anmäla och råd henne att sälja/ge bort hunden.

Det med kaninen hade jag anmält, gissar dock på att du fick veta det efteråt och inga bevis fanns.

jag säger vad jag tycker till henne och hon har nu börjat gå ut och gå med hunden varje dag, framsteg!

kaninen var ju som sagt långt innan jag visste vem hon var så det är svårt att anmäla idag, men skev syn på djurhållning har hon verkligen!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka