Icke-engelskspråkiga serier

Fia

Trådstartare
Håller på att lära mig franska och söker därför bra, franska serier. Med eller utan svensk text. Gillar det mesta, bara serien är välgjord och med en intressant plot. Tycker att serier är ett enkelt, effektivt och roligt sätt att lära sig ett nytt språk. Dock är ju förutsättningen att man förstår lite redan, men jag tänkte att vi kunde samla en massa serier, enda kravet är att de inte ska vara på engelska (eller svenska :p)

Sv: Icke-engelskspråkiga serier

Åh, vilken bra tråd :)

Braquo - rätt brutal polisserie, har inte sett så många avsnitt men verkar lovande. Särskilt om man vill lära sig svordomar :up: (franska)
Les Revenants - kommer inte ihåg svenska titeln. Den var bra. (också franska)
Weissensee - går på SVT nu. Den var jättebra tyckte jag! (tyska)

Eller typ vad som helst som är danskt :love:
Borgen, Forbrydelsen, Krönikan, Rita, Klovn, Nikolaj & Julie, Sommer, Dicte...well don't get me started :D
Arvingerne, som började nu på nyårsdagen, är också svinbra hittills.

Förvisso inte en serie, men "Les Petits Mouchoirs" är en fransk film som jag verkligen råder dig att se! Den är fantastisk, och hyfsat enkel att förstå även utan undertexter och sådär. :)

Ah, så hette den på svenska, det var ju den jag tänkte på! :idea:
Det ska visst vara en säsong till på gång.

Inte en serie, men en film. Antar att det är okej eftersom att du håller på att lära dig franska :)

Masculin féminin
Från 1966, går att hitta med engelsk text iaf.
Absolut av mina absoluta favoritfilmer! Har sett den flera gånger :D
Väldigt intressant film!
Ett extra + för att Jean-Pierre Léaud är en himla intressant (och ohyggligt fager :p) skådespelare!
Absolut sevärd! :)

Ännu en film, men En oväntad vänskap var verkligen sjukt bra.

Kapar tråden lite: Nån som kan tipsa om serier/filmer på spanska. Har kommit på att det skulle vara lite kul att fräscha upp det lilla som fastnade i skolan. Helst inte "jobbiga" Almodovar filmer i stil med Volver och den som heter nåt med madre (allt om min mamma?) då dom visats flitigt i både högstadiet och på gymnasiet, (dock skulle dom säkert bli mer uppskattade av mig idag, men vi kan väl börja med nåt mer lättsamt:p)

Sen går det ju alltid att kolla på dubbade tvserier, men hur kul är det att höra tex de i Vänner prata i konstant osynk;)

Kapar också tråden - Någon som vet vart man kan se Gengångare säsong 2? På SVT tog de bort den innan jag hann med :P Visades förra året tror jag. Bra serie faktiskt även om jag föredrar den med svensk eller engelsk textning ;)

Tipsar om lite mer franska filmer

Les Choristes :love:
Ensemble, c'est tout
La vie est un long fleuve tranquille
Amélie

Jag vet att de som läste spanska i skolan kollade på

El laberinto del fauno (Pans labyrint)
El orfanato (Barnhemmet)

och tyckte de var bra!

Kapar också tråden - Någon som vet vart man kan se Gengångare säsong 2? På SVT tog de bort den innan jag hann med :P Visades förra året tror jag. Bra serie faktiskt även om jag föredrar den med svensk eller engelsk textning ;)

Säsong 2 har inte visats än ;) tror att den har fransk premiär nu i 2014

Tack för tipsen, Barnhemmet går dock tyvärr fetbort då jag är livrädd för skräckisar och risken finns att jag aldrig kommer våga åka till ett spansktalande land igen:o:angel:. Jag skojar inte, tyckte omslaget som kom upp när jag googlade såg läskigt ut :nailbiting: )
Men Pans labyrint ska jag helt klart ge en chans! :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: niardasp
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 912
Senast: Butros
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag har fått för mig att jag vill lära mig lite spanska och har anmält mig till en distanskurs hos Komvux. När jag var yngre avskydde...
2
Svar
33
· Visningar
2 649
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar