V

vansinnet

Har ingen aning om hur det stavas, eller knappt ens vad det är för något.
Men ni som haft problem med ichiasnerven under graviditeten, kan ni förklara hur det känns och vad det är?

Börjar tro att jag a) drabbats av varenda graviditetsplåga som finns eller b) är första klassens hypokondriker.

Är det ichiasnerven som kommit i kläm eller är det bara min rygg, rumpa om baksidan av mitt ena ben som fått spunk?
 
Sv: Ichias?

nu är inte jag eller har varit gravid... men jag har haft ryggproblem som heter duga...
ischias är när en nerv är i kläm, å det känns som en stråle ner i benet... kan vara allt från bara i skinkan till ända ner i knät..
Det lixom "pirrar" å är obehagligt... inte direkt ONT
 
Sv: Ichias?

på mig gör det ONT, superont när ischias är i kläm, tar mig inte upp från liggläge och kan inte göra vissa rörelser, knappt gå.... under graviditeten var det fruktansvärt. Förjade i vecka 10 i samband med foglossningen (hade kraftig sådan).
 
Sv: Ichias?

Ischiasnerven kan komma i kläm under bl a graviditet. Smärta från den känns längs benets baksida/utsida ner till foten.

Bara ryggont eller ont i skinkan är inte ischias-smärta.
 
Sv: Ichias?

Jag har haft det både som gravid och icke-gravid... jätteskönt i kombo med foglossning :mad:

Det gör ont i skinkan och strålar ner på baksidan av benet, på mig hela vägen ner i hälen så det gör ont att sätta ner den. Det värsta för mig är att sitta, usch och fy, eller att stå och 'hänga' på ena benet. Då gör det skitont. OCh på mig gör det ONT som fasiken, inte bara är obehagligt.
 
Sv: Ichias?

Jag hade ont i vecka 16-18 nånting, sen gick det över. Hade svårt att sitta men det gick bättre att stå och ligga.
 
Sv: Ichias?

Bara ryggont eller ont i skinkan är inte ischias-smärta.

när jag hade det (strålade ner till knät, baksidan som du säger) så sa de att det var ischias... det kändes mest i skinkan men strålade som sagt var ner som en "tråd".
Kanske missförstår, du menar kanske att BARA ryggont inte är ischias?
Man kan ju ha ischiasproblem även om man inte är gravid., men antar att det inte var det du menade.

Jag hade det iaf i samband med mitt ryggskott.

En liten fråga... om man har samma värk i skinkan som när man har ischias, är det inte en "liten" kläm då? typ "mini-ischias-känningar"?
 
Sv: Ichias?

Jahapp, då är det förmodligen det då :confused:
Känner mest när jag sitter ner, att det som "drar" eller hur man ska beskriva det från ryggen, ner i högra skinkan och på baksidan av högra benet.

Precis när foglossningarna har gett med sig så kommer nästa helsicke :mad: Nu vill jag att bäbisen ska komma ut snart.
(Eller, den kan få vänta tills nästa vecka, för i veckan hinner jag inte :p )
 
Sv: Ichias?

Ischias och graviditet

Under graviditeten blir senor och bindväv mer elastiska och tänjbara, vilket sker för att bäckenet ska kunna utvidgas under förlossningen. Det betyder också att lederna tål belastning sämre, vilket bland annat kan leda till att du får ont i ryggen eller ischiasvärk under graviditeten.


/Vårdguiden
 
Sv: Ichias?

jag har ichias, har diskbrock o det är skit!!

ibland vill man bara hugga av sig benet!!!:crazy:
 
Sv: Ichias?

Äkta ishias är alltid irritation och inflammation av ischiasnerven. Falsk är oftast inte relaterade till en skadad disk, utan rörelsestörningar i ryggraden eller i bäckenlederna.
 
Sv: Ichias?

när jag hade det (strålade ner till knät, baksidan som du säger) så sa de att det var ischias... det kändes mest i skinkan men strålade som sagt var ner som en "tråd".
Kanske missförstår, du menar kanske att BARA ryggont inte är ischias?
Man kan ju ha ischiasproblem även om man inte är gravid., men antar att det inte var det du menade.

Jag hade det iaf i samband med mitt ryggskott.

En liten fråga... om man har samma värk i skinkan som när man har ischias, är det inte en "liten" kläm då? typ "mini-ischias-känningar"?

Bara ryggont är inte ischias-smärta. Uttrycket används lite slarvigt om allt slags ryggont.
Ont i ryggen, skinkan etc beror sannolikt på muskulära smärtor.
Ont från ischiasnerven kan man ha som gravid eller ogravid.
 
Sv: Ichias?

Äkta ishias är alltid irritation och inflammation av ischiasnerven. Falsk är oftast inte relaterade till en skadad disk, utan rörelsestörningar i ryggraden eller i bäckenlederna.

Ischas-smärta har ingenting med diskarna att göra.
Falsk ischias är inget uttryck som används inom ortopedin.
 
Sv: Ichias?

Bara ryggont är inte ischias-smärta. Uttrycket används lite slarvigt om allt slags ryggont.
Ont i ryggen, skinkan etc beror sannolikt på muskulära smärtor.
Ont från ischiasnerven kan man ha som gravid eller ogravid.

men visst kan man ha ischiasproblem vid ryggskott?
å visst är det den nerven när det är i skinkan och strålar ner i knät, det MÅSTE väl inte vara hela benet?

(minns inte om jag hade det någon gång...)
 
Sv: Ichias?

men visst kan man ha ischiasproblem vid ryggskott?
å visst är det den nerven när det är i skinkan och strålar ner i knät, det MÅSTE väl inte vara hela benet?

(minns inte om jag hade det någon gång...)

Ischiasnervens utbredning vad gäller känsel är längs benets baksida/utsida och ner till foten/hälen. Har man bara ont i en del av benet är det något annat än ischiasnerven som orsakar smärtan.
 
Sv: Ichias?

Ischiasnervens utbredning vad gäller känsel är längs benets baksida/utsida och ner till foten/hälen. Har man bara ont i en del av benet är det något annat än ischiasnerven som orsakar smärtan.

ursäkta att jag har 1000 frågor, men jag är på fullaste allvar intresserad av allt "sånt här"... :p

så... när det gäller ischiasnerven (eller kanske en nerv över huvudtaget) så är det "all or nothing", inte typ "halva" som kan visa smärta?
 
Sv: Ichias?

ursäkta att jag har 1000 frågor, men jag är på fullaste allvar intresserad av allt "sånt här"... :p

så... när det gäller ischiasnerven (eller kanske en nerv över huvudtaget) så är det "all or nothing", inte typ "halva" som kan visa smärta?

Ja, på ett ungefär är det så. Undantag och konstiga varianter finns ju alltid, men är sällsynt.

Nu får du ursäkta, men jag är här på min fritid och är dessutom inte i så bra form.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 764
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 345
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 299
Senast: WildWilma
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 449
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp