Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haft det i drygt 25 år.Jag har. Har haft det sen i sexårsåldern. För mig har kosten väldigt stor betydelse, jag har provat mig fram enligt FODMAP-dieten. Mår bäst på att inte äta gluten, laktosfritt och inte för fet mat. Äter inte superstrikt men blir dålig om jag slarvar för mycket.
Magen har också påverkat mitt psyke mycket, lider av kräkfobi, har svårt att äta ute men har jobbat mycket med det och fungerar hyfsat numera. Imodium räddar mig många dagar när magen bara måste fungera.
Jag har nåt skit med magen. När jag följer mina vanliga rutiner med frukost och kaffe så magen hålls igång är det ok. Undviker gärna laktos och för stora mängder kolsyrade drycker. Har mått helt ok överlag med magen senaste åren, högstadiet och gymnasiet var hemska. Men nu verkar jag hittat någon bra balans.
Konstigt är ändå att jag blir tvärdålig av typ proteinmjölk och sån propud-dryck. Propud ska ju vara laktosfritt så jag borde ju klara det. Men icke.
Jag äter det oxå, men för mig funkar det inte för magenÄter psykofarmaka och låter bli att tänka på det typ. Men framförallt handlar det om psykofarmakan som har positiv effekt på magen.
Äter Dimetikon, omeprazol, Emgesan immodiumHaft det i drygt 25 år.
Med förstoppning, diarré, halsbränna, magknip och gaser
Har läst en del om att omeprazol och liknande kan skada mera än göra nytta, men läkarna rekommenderar det och skriver gärna ut.Äter Dimetikon, omeprazol, Emgesan immodium
Vad jag förstår är det bara vissa som hjälper mot IBS jag har ätit cipralex och cymbalta som fungerat bra. Sen undviker jag extremt fattiga grejer som tex chips och äter jag mycket socker och grädde så får jag defintivt ont.Jag äter det oxå, men för mig funkar det inte för magen
Vet inte om detta gränsar till OT?
Svenska Dagbladet har artiklar nu om orsaker till IBS. (bakom betalvägg - https://www.svd.se/fyndet-chockade-forskarna--nu-borjar-varlden-tro-dem )
Det finns rön som tyder på att magsjuka kan leda till IBS. I Bergen blev det ett magsjukeutbrott orsakat av Giardia, en liten parasit. Efter utbrottet följde en onormalt stor mängd insjuknanden i IBS och senare också i kroniskt trötthetssyndrom.
I andra studier har man sett samband mellan utbrott av magsjuka och IBS.
Med andra ord kan man hoppas att vetenskapen kommer närmare orsaken och möjliga lösningar på problemet.