IBS tråden

Jag har. Har haft det sen i sexårsåldern. För mig har kosten väldigt stor betydelse, jag har provat mig fram enligt FODMAP-dieten. Mår bäst på att inte äta gluten, laktosfritt och inte för fet mat. Äter inte superstrikt men blir dålig om jag slarvar för mycket.

Magen har också påverkat mitt psyke mycket, lider av kräkfobi, har svårt att äta ute men har jobbat mycket med det och fungerar hyfsat numera. Imodium räddar mig många dagar när magen bara måste fungera.

Jag har. Har haft det sen i sexårsåldern. För mig har kosten väldigt stor betydelse, jag har provat mig fram enligt FODMAP-dieten. Mår bäst på att inte äta gluten, laktosfritt och inte för fet mat. Äter inte superstrikt men blir dålig om jag slarvar för mycket.

Magen har också påverkat mitt psyke mycket, lider av kräkfobi, har svårt att äta ute men har jobbat mycket med det och fungerar hyfsat numera. Imodium räddar mig många dagar när magen bara måste fungera.
Haft det i drygt 25 år.
Med förstoppning, diarré, halsbränna, magknip och gaser

Jag har nåt skit med magen. När jag följer mina vanliga rutiner med frukost och kaffe så magen hålls igång är det ok. Undviker gärna laktos och för stora mängder kolsyrade drycker. Har mått helt ok överlag med magen senaste åren, högstadiet och gymnasiet var hemska. Men nu verkar jag hittat någon bra balans.

Konstigt är ändå att jag blir tvärdålig av typ proteinmjölk och sån propud-dryck. Propud ska ju vara laktosfritt så jag borde ju klara det. Men icke.

Jag har nåt skit med magen. När jag följer mina vanliga rutiner med frukost och kaffe så magen hålls igång är det ok. Undviker gärna laktos och för stora mängder kolsyrade drycker. Har mått helt ok överlag med magen senaste åren, högstadiet och gymnasiet var hemska. Men nu verkar jag hittat någon bra balans.

Konstigt är ändå att jag blir tvärdålig av typ proteinmjölk och sån propud-dryck. Propud ska ju vara laktosfritt så jag borde ju klara det. Men icke.

Samma här, tål inte heller Propud.

Jag har :)
Äter gluten och laktosfritt som grund. Sen undviker jag socker, fett samt allmänna skräptillsatser så gott det går.
Sköter jag mig fungerar magen bra :)

Jag har.
Tar två kapslar dimetikon varje morgon och fler om jag får ont. Ja det är väl ungefär det jag gör. Är också laktosintolerant men klarar av en del laktos så brukar oftast inte köpa laktosfritt, dricker däremot inte mjölk utan kör på havremjölk istället och äter inta gigantiska portioner grädde eller glass.
Älskar mat för mycket för att hålla på med FODMAP och sluta med gluten. Eftersom det inte är bevisat att det fungerar för alla heller så känns det inte meningsfullt. Är ändå besvärsfri flera dagar i veckan men kan få skov som sitter i i flera dagar oavsett vad jag äter. Då är det såklart inte så kul och många restaurangbesök har tyvärr blivit sådär halvroliga när det mer handlar om att genomlida magknipet from hell än att njuta av mat och sällskap.

Har i perioder tagit olika IBS-kosttillskott från apoteket men inte märkt att något skulle hjälpa särskilt mot gasigheten/smärtan.

Har funderat på Saroten, som min läkare sa att man kunde ta i låg dos. Någon här som står på det?

Jag har det sen många år tillbaka. Jag gör inget för att lindra det, jag lever med det bara. Lider faktiskt inte så värst av det även om det såklart sänker min livkvalite, men för mig har det blivit vardag. IBSen styrs av ångest för mig, får jag ångest blir jag kass i magen, så jag vet ju om det och försöker ha lite koll på var toaletter finns. Nu är jag inte en person som är på ställen där det inte finns toaletter särskilt ofta, men om jag var en person som älskade att resa mycket så hade nog IBSen verkligen förstört mitt liv. Det värsta med lös mage är ju att man verkligen måste ha en toalett NU jag har liksom ibland max 3 min sen är det kört, men än så länge har det gått vägen även om de e nära ibland. Uppblåst mage har jag jämt, men jag fiser ofta :D tillåter mig helt enkelt, jag får ju ont i magen annars!
Jag har opererat bort gallan och innan det hade jag inte IBS så det är med största sannolikhet därför, fettet rinner ner i tarmarna direkt, så fet mat är ofta boven, jag struntar dock ofta i det. äter pizza och är beredd på kass mage men det går ju över så fort jag gått på toa så det gör inte så mycket.

Äter psykofarmaka och låter bli att tänka på det typ. Men framförallt handlar det om psykofarmakan som har positiv effekt på magen.

Jag har haft problem med magen i princip hela livet. I somras blev jag dålig i magen och det gick liksom aldrig om. För några veckor sedan köpte och testade jag ett pulver som heter Sunwic, och jag upplevde en i det närmaste omedelbar förbättring. Pulvret blandas i vatten och är helt smaklöst. Finns på hälsokostaffären.

Äter Dimetikon, omeprazol, Emgesan immodium
Har läst en del om att omeprazol och liknande kan skada mera än göra nytta, men läkarna rekommenderar det och skriver gärna ut.
Googla saltsyra. Jag testar med det sedan en tid och tycker magkatarrssymptomen blivit lindrigare

Jag tror att jag har en mildare variant, har inte varit till en läkare, men googlar man så stämmer det mesta. LCHF får min mage att fungera klockrent. :)

Vet inte om detta gränsar till OT?

Svenska Dagbladet har artiklar nu om orsaker till IBS. (bakom betalvägg - https://www.svd.se/fyndet-chockade-forskarna--nu-borjar-varlden-tro-dem )

Det finns rön som tyder på att magsjuka kan leda till IBS. I Bergen blev det ett magsjukeutbrott orsakat av Giardia, en liten parasit. Efter utbrottet följde en onormalt stor mängd insjuknanden i IBS och senare också i kroniskt trötthetssyndrom.

I andra studier har man sett samband mellan utbrott av magsjuka och IBS.

Med andra ord kan man hoppas att vetenskapen kommer närmare orsaken och möjliga lösningar på problemet.

Jag äter det oxå, men för mig funkar det inte för magen
Vad jag förstår är det bara vissa som hjälper mot IBS jag har ätit cipralex och cymbalta som fungerat bra. Sen undviker jag extremt fattiga grejer som tex chips och äter jag mycket socker och grädde så får jag defintivt ont.

Vet inte om detta gränsar till OT?

Svenska Dagbladet har artiklar nu om orsaker till IBS. (bakom betalvägg - https://www.svd.se/fyndet-chockade-forskarna--nu-borjar-varlden-tro-dem )

Det finns rön som tyder på att magsjuka kan leda till IBS. I Bergen blev det ett magsjukeutbrott orsakat av Giardia, en liten parasit. Efter utbrottet följde en onormalt stor mängd insjuknanden i IBS och senare också i kroniskt trötthetssyndrom.

I andra studier har man sett samband mellan utbrott av magsjuka och IBS.

Med andra ord kan man hoppas att vetenskapen kommer närmare orsaken och möjliga lösningar på problemet.

Min IBS debuterade efter jag hade haft en rejäl magsjuka (var sjuk i tre veckor). Intressant och bra att det forskas, är många som lider av IBS.

Just det jag tänker att jag inte undviker något, för jag fastnade ett tag i en massa undvikanden av mat och situationer med mat och fick gå i terapi för det. Så därför är det viktigt för mig att inte hålla på att undvika grejer. MEN, en sak som jag faktiskt låter bli att äta är saker med hela korn. Det och större mängder chips får min mage att fullkomligt urarta. Om magen är väldigt bråkig så brukar jag äta rotsaksgryta med lite yoghurt eller liknande, blöta fibrer typ sådana från rotsaker lär vara bra.

Jag har IBS och har haft det hela livet. Det är en följdsjukdom till min hEDS. Har testat det mesta men min mage är aldrig bra. Så äter vad jag vill men triggas av mjölk och gluten.

Min magproblem började för ca 20 år sen då jag hade blödande magsår och behandlades för det. Fick som följd kronisk magkatarr och har alltid haft problem med magen. Men inte förrän nu i höst har jag till slut fattat att det är IBS i kombination med magkatarren som är anledning:idea:. Triggas av ångest och stress. För ett par månader sen började jag ProbiMage och det var tamejtusan revolutionerande! Nu börjar jag varje morgon med 1 omeprazol 40mg och en ProbiMage och då klarar jag mig ganska bra så länge jag äter mina väldigt invanda och bekanta saker. Om jag äter typ snabbmat hjälper Dimetikon bra mot uppblåstheten. Mitt största problem är att magen helt stannar vilket har blivit mycket bättre. Kan dock inte äta Ben and Jerry-glass längre för då exploderar magen :o. Hörde att en kan vara känslig mot just kall laktos, så äter jag glass blir det laktosfri.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nyss fyllt 50 och tycker att min mage har tappat formen helt,. Jag har svårt att dra in den över huvud taget. Har sen tidigare...
2
Svar
21
· Visningar
1 798
Senast: Stinaelin
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 102
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30