Ibland vill jag bara ge upp *ledsen*

Sv: Ibland vill jag bara ge upp *ledsen*

Hej, jag har också liknande problem. Har själv en nordsvensk valack på 2år. Han är jättesnäll och trevlig men ibland när vi är ute bara han sticker iväg. Helt utan förvarning och jag har inte en chans att hålla kvar honom. Detta gör han även om jag har träns på honom. Vissa dagar kan jag vara ute på långpromenader och han sköter sig utmärkt. Andra gånger hinner jag inte gå mer än fem minuter innan han sticker iväg. Även om han har sällskap. Känner mig som du gör, helt uppgiven men skulle aldrig kunna göra mig av med honom. Tänker för mig själv att han kanske mognar snart.

oj det lät knepigt! Min tjej sticker ju iaf inte oväntat och jag vet ju vad problemet ligger.
Ni kanske också behöver börja helt från början? Ni kanske missat ngt på vägen?

Jag fick faktiskt hjälp i förrgår av en kille som jobbar med nordisar.
Han sa att min häst var väldigt hingstig, trots tidig kastrering. Och att jag ska träna som med en hingst. Vi ska börja vår träning från början. Små korta pass, tex. att bara stå still, skild från de andra hästarna. Går han ett steg fram ska jag backa tillbaka honom där han skulle stå. Hingstar är tydligen väldigt noga med att man är konsekvent och noga med regler som man sätter upp. han tyckte att jag kunde hitta på lite "regler" och uppgifter som är lätta för min häst att lära sig. Då kommer han känna sig stolt att han gör mig nöjd. När vi båda känner oss säkra, framförallt jag, kan vi börja gå längre från stallet på små turer. Men att vi är två som håller i honom så han verkligen får ett stopp om han försöker med nåt.
Äntligen känner jag att jag kommer att fixa det...är så glad

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama