Ibland har man tur!!!

EmelieR

Trådstartare
Jag tänker inte köpa några trisslotter på ett tag för jag har redan förbrukat min tur...

Igår morse mötte jag min häst helt blöt på stallplanen med spagettiben.. Har aldrig sett en sådan kolik. Stackarn.

Vet kom efter 25 min. han krafsade ömsom låg ner hela tiden ute på stallplanen. Gå var inte att tänka på- hans ben bar inte honom. Har ALDRIG sett dess like o jag har sett många kolikhästar trodde jag...

Fick igång lite tarmljud efter slangar o dropp mm.. Gick ut igen och han la sig direkt. Ner till HBG- samma procedur och han var ganska lugn hela tiden faktiskt...
Hbg ringde efter 1.5 h och skulle öppna upp buken vilket naturligtvis fick vara ok. han sederades och Poff så började han fisa....

30minuter senare var han bra!!! :laugh::laugh::laugh:
Mer tur har iaf jag aldrig haft!

Sv: Ibland har man tur!!!

Verkligen... Tyvärr varade turen inte så länge...

De skulle ringa i eftermiddags o säga att han kunde åka hem men han var dålig igen:(

Så nu får jag reda på inatt om det blir operation iaf... :(:(:(

Håller tummarna för dig och hästen!

Nej, vad tråkigt! Jag håller alla tummar och tår för dig och hästen, det ordnar sig ska du se!

Vi har med ägt en häst som hade kolik ofta, vi försökte föerbygga det på olika sätt. Och då fanns det inte så mkt i våran kunskap att det kunde vara något mer allvarligt som igentligen pågick.

Detta är vad vi råkade ut med på våran ena häst, förloppet är utdraget på ett antal år.
En dag ville koliken inte släppe, vi gick med häst i många omgångar. Hästen blev utmattad och visade smärta och vi började inse att något var väldigt galet.
Hästen åkte djurambulans till Hbg, och buköppnades på studs för att kunna rädda hennes liv. De viste dock inte vad felet var.

Efte den hemska upplevlesen så satte vi en tidsgärns på hästen. När och om hon fick kolik och den inte släppte inom MAX 3 timmar så skulle vi åka in med henne.

Detta gjorde att vi komm in i god tid med henne 2:a gången, och nu hade de tid att undersöka henne rektalt och kände att något var fel, de buköppnade henne och såg då att tarmen hade hängt sig mellan mjält och njurbantet.

3:e gången vi komm in så hade hon ett 2 veckors föl vid sida, buköppning igen (och det var sista gången det skulle gå, pga ärrvänader på buken).
Så de andra gångerna (tappat räkningen) vi komm in så lyckades de medicinera ner tarmen, och hennes liv kunde räddas ett antal gånger!
Sedan en dag så komm den nya tekniken till Sverige, med hjälp av en hängiven veterinär på Hbg (han har nu bytt klinik).
En titthålsoperation där man syde fast mjält och njurbanet i bukvägen och hindrade på sådant vis att tarmen kunde fastna/trilla över.
Hästen levde i ca två år helt frisk och utan problem, tyvärr så hade de många tarmhägningarna orsakat skador på tarmen, så den börjad läcka och vi fick avliva kämpen.

Se det från de positiva hållet att hästen var på djursjukhuset när det blev dålig igen. Ju tidigare de kan behandla hästen, destu större är överlevnads chanserna för hästen.
Hoppas att hästen slipper buköppnas då det inebär en hel del risker, inte bara under operationen utan även efteråt.

Men som sagt den står på rätt ställe just nu, med kunniga veterinärer!
Så det kommer nog att ordna sig med din häst!
Tröstkramar till dig (jag vet hur jobbigt det är), och så håller jag mina tummar för din häst!

VA skönt att du skriver just detta- på ett sätt... Det verkar ju inte ha varit en enkel process... Samtidigt verkar det innehålla extremt mkt smärta för hästen. Jag bor 2 h från HBG. HAr en jätteduktig veterinär som bor 15min från stallet som jobbat där innan... Smärtlindring kan jag ju iaf komma åt ganska lätt då...

Hästen har ALDRIG haft riktig kolik innan- jag har ägt honom i 7år.
En gång var han lite orolig- typ2år sedan- o det släppte när jag tog ut honom i hagen...

Prognosen var jnurbandet men det känns inte så idag. Bukvätskan är dock inte bra så troligtvis öppnas han för att kolla om tarmarna är skadade...
Bör man säga något om att ni har sytt fast så att det inte kan återkomma? Bör man kontakta den veterinären (P) förmodar jag att det är...
Om nu tarmen är sönder- hur lagas detta och vad är prognosen på det? JAg har tusen frågor... men samtidigt vill man inte uppehålla veterinärerna som kan rädda liv liksom...
Din prognos ser liksom inte bra ut i mina ögon- det låter som om hästen har haft ont jättemycket... Eller det är många år imellan anfallen???

Håller tummarna för er , men vill ge en liten motvikt till splittan, det behöver nämligen inte vara något återkommande problem .

Min vallack som jag haft sedan han var 8 år gammal hade vid 15 års ålder aldrig haft kolik när han plötsligt en dag fick en segdragen kolik i sambnad med en sårskada och pencellin som inte ville släppa.

Djurambulans upp till ultuna där han opererades och där man konstaterade att tarmen hade hängt sig över mjälten ordentligt.

Han syddes ihop och kom hem för konvalacens och såg inte rolig ut de följande månaderna då han rasat i vikt.
Sattes sen igång och reds som vanligt tills han pensionerades 25 år gammal.
Han går här nu i hagen 27 år gammal pigg och glad och har sedan operationen för 12 år sedan haft ett lindrigare kolikanfall som hävdes med kramplösande och parafinolja.

Vi har en till inackorderad vallack istallet med nästan samma historia som min, en buköppning men ingen mer kolik.

Men veterinärerna säger att upphängningen har släppt... Den hade hängt sig på njurbandet förut.
Nu är problemet att bukvätskan inte är ren... Men har man tur behöver de inte öppna honom...
Det som stör en mest är att han var friskförklarad igår... Det är han ju uppenbarligen inte.
Hade de bara haft en prognos hade det varit enklare.
Hästen är i bra hull och bra kondition så öppningen blir säkert inte ett större problem egentligen. Hästen har innan gjort titthålaoperation utan att tappa ngt på muskulatur...
Hade varit värre med mitt sto- hon har inte alls lika enkelt att hålla sig i form.
NATURLIGTVIS kan man inte jämföra de båda operationerna men har sett två i stallet innan med olika resultat efteråt...

Usch.

Först förtvivlan,sedan lättnad för att bara kastas ut i förtvivlan igen.

Jag kommer att följa tråden på nära håll de närmaste dagarna.Hoppas att allt går bra och att hästen får komma hem.

Kram/Z

Jo- jag känner så...
Fast som han är nu vill jag inte ha hem honom- då skulle jag inte ens kunna sova..
FAst ingen blir gladare än jag om vi slipper öppna honom... De skulle kolla honom ikväll igen när smärtlindringen släppt...

Ok!

Får du reda på något ikväll eller måste du ge dig till tåls tills imorgon?Jag vet precis vad du går igenom och jag lider med dig.

Prognosen vid buköppningar är alltid avvaktande, oavsett diagnos. En tarmruptur på häst är inte reparabel, har hästen fått tarminnehåll i bukhålan med följande bukhinneinflammation är prognosen urkass. Att bukpunktatet inte ser ok ut är inte detsamma som att tarmen gått sönder.

Har tarmen ramlar ner från njurmjältligamentet så är ju det i sig en god sak. Huruvida det vid en eventuell buköppning ska åtgärdas eller inte avgör veterinären. Jag lovar att de har alla möjöligheter klara för sig, det är inget du behöver informera om.

Hoppas verkligen att det ordnar sig utan att de behöver göra en buköpning. En sådan operation är långt värre än en titthålsoperation och sätter ner vilken häst som helst.

Fast det finns ju förstås de som klarar operationen bra också!

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för ännu en kolik tråd men tipsa gärna om trådar där jag kan hitta svar om den är överflödig. Som hästägare i över 10 år har jag...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka