Ibland har man tur!!!

Sv: Ibland har man tur!!!

Jisses vad det vänder snabbt här!
Vad skönt att operationen gick bra!
Men oj vad otäckt att de har fått ta bort död tarm!
Fortsätter att hålla tummarna för din grabb att allt går åt rätt håll nu, och att han klarar av att återhämta sig bra nu efter operationen!

Då en häst har 25-30 meter tarm var det ett tidsödande arbete att kartlägga hur och var i tarmen enzymet fungerar. :grin:

:crazy:
Står fortfarande 50 50 om överlvnad eller ej... Var och sa hejdå igår fall i fall...
Han har mer koliksmärtor nu än innan operationen.

Nu kan jag bara vänta........... o hålla tummarna...

Ursch va hemskt, håller verkligen tummarna för dig!!
Är hästen gammal el ung, hemskt i vilket fall! :crazy:

svarar alla hoppas jag....

Han är idag mycket bättre igen!!! Kul!!! Mn jag vågar inte lita på det då han varit det varannan dag hela tiden.
Han var i natt inte speciellt kul att se på men har under dagen inte haft koliksmärtor trots att de flesta smärtstillande är borttagna- oddsen har förbättrats väsentligt. SKÖNT!!!

Nu vill jag bara att det ska bli fredag kväll...

Nu har jag varit där hela helgen... han lever. Vi har betat och myst i solen...
diarée nu så helt ok är det inte... håller fortfarande tummarna...

kl

håller tummarna! Hoppas att det löser sig för din pålle :)

Hoppas verkligen att det går bra för din stackars häst.
Håller tummarna och skickar en styrkekram till dej, ovissheten är så hemsk:(

Skickar lite pepp-kramar härifrån också!!

Jag håller alla tummar jag har för att han ska bli helt frisk igen!;)

Hur går det för er? Jag håller förstås också fortfarande alla tummar jag har här!

Pratade med veterinär i eftermiddags. Han blev lite förkyld idag... Diarre men inte jättefarligt. Pratade om oddssen- var helt ok men allt kan hända...

Det hände. Veterinären ringde kl 23 o sa att bukhinneinflammationen blossade upp. Alla prover gick neråt och kl 02,00 har jag inte längre någon häst kvar...

TACK alla som har ställt upp- det här är lätt det jobbigaste jag har varit med om i mitt liv. Jag har peppat andra i såna här situationer men detta är ju helt obeskrivligt hur ont det gör...
Min bäbis, min skyddsling-- Han finns inte mer.........
RIP

Forra aret fick en av ettaringarna kolik. Helt "normal" sadan som slappte efter smartstillande och en stunds promenad.
Tva dagar senare var det igang igen. Lite kraftigare men vi fick bort det. Flera veterinarer var har och tittade, kande, klamde och lyssnade. Under tva veckor hade hon sex ganska kraftiga koliker men ingen av vet hittade nagot eg fel (inklusive en av de basta kirurgerna i landet med klinik i narheten.
Hon at i princip bara bran mash (blotlagt foder) for att underlatta och drack ca 80 l vatten/dag.
Tillslut sag hon ut som ett benrangel, vi korde i henne tva l intravenost vatska och korde henne till klinik. De oppnade och sag att en bit av tarmen fastnat i magsacken (hur var det mojligt??) och ruttnat. Den doda biten togs bort och hon fick komma hem.

Magen funkade men hon fick en infektion i arrvavnaden. Detta forsvagade skinnet sapass att hon fick en tumor. I borjan ingenting speciellt men da hon sattes igang och borjade trana vaxte den. Tillslut var den sa stor som ett barnhuvud och matte ca 25 cm tvars over pa det smala stallet.
For ca 2 mander sedan akte hon in och oppnades igen. Ett plast nat lades in for att tacka halet och hon fick tillbringa over 6 veckor med gordel.

Inga fler komplikationer har dykt upp sa langt och om ytterligare fyra mander kan hon borja ga i hagen och jogga igen. (An sa lange ar det box som galler men jag tror inte det ar manga veckor innan hon far borja promerera och ata gras igen)

Vi far se om hon nagonsin kommer tillbaka och kanske till och med kan starta!

An sa lange ar hon den draste hagkamrateni jag hort talas om - hon koptes osm fol for att vara sallskap at den egen uppfodda stofolet.

Jag beklagar verkligen att det gick som det gjorde:(, alltid lika tungt att mista en älskad vän.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för ännu en kolik tråd men tipsa gärna om trådar där jag kan hitta svar om den är överflödig. Som hästägare i över 10 år har jag...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: Ylva86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka