I vilken ålder är det mest gynnsamt att betäcka ett sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare TinyWiny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 000

TinyWiny

Trådstartare
För människor finns det ju en "bäst" ålder, men hur är det med hästar?

Jag har inte tänkt betäcka nu, men är nyfiken när det är "försent" att betäcka första gången.

Sv: I vilken ålder är det mest gynnsamt att betäcka ett sto?

Blir det någonsin försent? (förutom när stoet inte finns längre... ;))
Mitt sto var 16 när hon betäcktes första gången, och tog sig på första försöket. Finns ingen övre åldersgräns sålänge stoet är friskt, men det kan bli svårare att få dräktigt om stoet är äldre (vet inte riktigt vart gränsen för "äldre" går, skulle tippa på någonstans runt 13-14 år...)

Tack för ditt svar:bow:
Ja då behöver jag inte fundera än på en stund, hon är ju bara sex år:love:

Hade ju tänkt rida till henne och köra in henne först, hon kan inte så mycket än då hon blev inriden först i sommras (troligen ingen vet något om henne sedan innan.)

För människor finns det ju en "bäst" ålder, men hur är det med hästar?

Jag har inte tänkt betäcka nu, men är nyfiken när det är "försent" att betäcka första gången.

Alltså så länge stoets hälsa tillåter så kan man betäcka & förhoppningsvis få föl.

Jag pratade förra sommaren med en mycket känd man i hästkretsar. Dock så sa han att för att få bästa kvalité & störst chans att få fram något över det vanliga så ska stoet inte vara för långt till åren kommen. Han menade på att upp till 9 el 10 år så ger stona dom "bästa" fölen...

Generellt brukar man säga att ston är mest fertila mellan 4-14 år. Men det är inget som hindrar att betäcka ston som är betydligt äldre än så., det är individuellt. Dock är det nog så att i kategorin äldre ston är det fler som resorberar, kastar, inte föder levande föl.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 038
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka