I väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jenni73
  • Startdatum Startdatum
J

Jenni73

Halloj,

Nu börjar det närma sig för mitt sto. Hon ska föla i mitten på mars. Veterinären kom ut för några dagar sen för att kolla så att allt stog bra till med henne, samt för att ultraljuda. För första gången såg jag Fölis dansa flamenco i magen på henne :bump: Jag har inte riktigt insett att inne i den enorma magen finns en liten individ :banana:

Nu börjar jag få lite ångest för vilken typ av övervakning jag ska ha. Vad använder ni?

Jag funderar på att sätta ut övervakningskameran som vi har till hästlastbilen och ha monitorn där inne, men då måste jag ha en lampa tänd i stallet. Är det dumt? ska jag istället slå på stort och köpa en kamra med ir så att jag kan ha det släckt. Ska jag ha en mikrofon också så att jag kan höra?

Vad finns mer för alternativ?

//Jenni - som börjar ifråga sätta om detta verkligen är min sak att hålla på med

Sv: I väntans tider

Hej
Jag förstår dig precis.
Väntar också "mitt" första föl i maj. Och ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. :bump:
Jag har fixat övervakningen med att jag har lånat en husvagn, jag bor inte vid stallet, och köpt en Babywatch.
Ica hade en annons för ca 2 veckor sedan om en liten kameraövervakning med speciell teknik så man ser bra även i mörker. Den kostade endast 499:-
Jag åkte snabbt och köpte. Det är 90 meter räckvidd och dessutom ljud. Man kunde köpa till extra kamera och få bildskärmen att växla mellan de olika kamerorna om man vill ha från 2 håll så hela boxen verkligen syns.
Jag har testat ute i stallet så den verkligen funkar och både jag och sambon blev positivt överraskade över hur bra bild det var.
Väl värd pengarna. :)

Var köpte du den?

Jag har bara hittat dyra sådana med både ljud, bild och mörkerseende.

Vad blir det för ras och stam hos dig?

//Jenni

ok nu såg jag att det stog ica. ska kolla det på vägen hem

Jag köpte den på Ica Maxi på Bergvik i Karlstad.
Det står Babywatch på den. Till övervakning av bebisar.
Bebis som bebis :rofl:
Det är ett stort Ica med en elektronikavdelning.
Den var med i deras senaste direktreklamutskick här.

Fölisen jag väntar är förhoppningsvis ett halvblod. :p
Mamman är Stanford-Modesto-Gaspari. Hon är betäckt med Bocelli.
Beräknas föla runt 5 maj.
Men jag känner som du. Lite nervös så jag har planerat tidigt.
Hon är redan rejält rund om magen. Första gången för oss båda. Eller tja inte riktigt. Jag har en dotter på snart 5.
Men känns nervöst att bistå en fölning själv.
Jag håller tummarna att allt går bra för dig.
Du måste meddela hur det går.

Och du Kima får väl se till så att du även har en digitalkamera och en scanner, så att vi får se lite bilder på fölet efter ditt förnämliga sto !!! :D

Fast det kanske du har redan ? Vilken hingst betäcker du om henne med ?

Hälsningar Helen

Då ska jag in och kolla på ica maxi på vägen hem från jobbet.

Hos oss är det första gången för mig men inte för henne, hon har gått som avelssto i holland och tyskland, så hon vet ju vad som väntar. Jag har min moster som fått fem barn tillgänglig och när hon sa att hon funderade på att åka upp till stockholm några dagar innan beräknad fölning så skällde jag ut henne efter noter och avslutade med att det är ju bra om den i vår familj som varit med om flest förlossningar ser till att stanna hemma

Hon beslutade sig för att stanna hemma :smirk:

Så fort fölis tänker göra sig anmäld så kommer det nog att höras ett nervöst sammanbrott från skåne upp till kirruna

//Jenni

Ja, ska försöka komma ihåg kameran. Om jag nu har sinnenärvaro nog när det väl gäller. ;)
Jag har inte bestämt mig för vad jag ska göra sedan. Jag vill helst ha ett stoföl själv, så det beror lite på vad det blir, om allt går bra osv. Jag har en som vill låna stoet sen. Men nog har jag tittat på hingstar ifall jag ska betäcka igen.
Och det är inte lätt. Tycker det finns många fina.
Och många intressanta med på bruksprovet i år. Ska försöka åka ner och kolla. :bump:
Om jag kommer ner ska jag försöka gå till den Buketräffen som det är planer på. Skulle vara så kul och träffa lite andra avels-intresserade. :)
När det närmar sig vill jag nog gärna bolla hingstval här och få lite proffs-tips från Er andra. :banana:

Du får lägga kameran bland handukarna, saxen och jodopaxen :smirk:. Skönt att det verkar ha löst sig för dig med stoet. Lycka till ! Bor det ingen kobonde i närheten som kan ställa upp om det skulla behövas ? :p

Hälsningar Helen

Hoppas att du hittade övervakningskameran.
Vad har du för sto?
Har du betäckt henne eller köpte du henne dräktig?
Jag är hemma nu och kollade kameran den heter Denver SC-2.
Du måste skriva hur det går. Jag håller tummarna.
Vi ska flytta under veckan och blir utan dator hemma på obestämd tid. Får se hur vi ska lösa modemfrågan. :confused:
Men som tur i bland, sitter jag ju på dator hela dagarna på jobbet! :bump: så jag kan kolla av på vardagar i alla fall.
Ha det gott.

Jag hittade övervakningskameran och den är ju super!!!

Mitt sto är e:Lord ue: Landmeister
Jag importerade henne från holland(men hon är ursprungligen från Tyskland, holsteiner)
Hon skulle då vara dräktig men blev det inte så jag tog hem henne odräktig och betäckte henne med Aerline H, då tog hon sig direkt så man kan ju undra om dom ens försökte i holland. Det var iof kanske lite tidigt.

Lycka till med flytten :-)

//Jenni

Ja visst är den bra

Såg att den fanns även i Sibas senaste reklamutskick. De hade sänkt den till samma pris som ICA 499:-

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 939
Senast: Linda_A
·
Katthälsa Har en katthona här hemma som är dräktig. Hon är tre år och ska få en kull för första gången nu. För två veckor sedan tog vi henne till...
Svar
1
· Visningar
2 087
Senast: copernica
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 893
Senast: ako
·
Hundhälsa Har bytt foder för ca 3 veckor sen,nu dricker "gammelhunden" väldigt mycket vatten,har 4 liters skålar(fyller dock inte ända upp),och...
Svar
5
· Visningar
6 318
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp