I väntan på tränare...

A

AnnebergBellman

Jag har en sexårig valack som har blivit riden i två år nu. Jag red själv in honom med hjälp av en kompis som utbildad sej till ridlärare på Strömsholm men som nu inte kan träna med oss längre p g a att hon flyttat till Stockholm. Vi får snart en ny tränare, men hon kan inte börja förrän om två månader så tills dess får vi klara oss själva... Jag skulle behöva lite tips om vad vi kan göra/träna på tills nya tränaren kommer. Vi har mest jobbat med grunderna, start, stopp, sväng och övergångar, han börjar få bra med muskler men är inte riktigt i jämvikt= han går inte i form. Han har precis satts igång efter två månaders vila (jordgetingbett på ryggen) så jag vill inte ställa av honom i väntan på tränaren, men är också lite rädd för att göra nånting fel... Så tips på roliga men inte alltför komplicerade övningar mottages med glädje =) Jag behöver också lite bantningstips då han är en ponny som har ätit allt han kommit över nu i sommar =)
 
Sv: I väntan på tränare...

Hej!
rid i skog o mark så mkt d går,öva rakriktning, tempoväxlingar,utnyttja den naturliga bjudningen som lätt försvinner inomhus om hästen tycker det känns svårt ibland eller inte förstår vad man vill på en gång.
Arbete som tömkörning ger jättemkt inte bara för hästen utan även för ryttaren när man kan se hur den rör sej istället för att bara känna det när man rider..
cavalettibommar är oxå bra..böjda spår,raka,förhöjda,bra för ryggen och för hjärnan!;)
Lycka till!
 
Sv: I väntan på tränare...

Och du...glömde bort..banta inte din ponny!Låt han ha sin vanliga foderstat o motionera bort överflödet även om det tar lite tid..hull är det ultimata att bygga muskler av!
 
Sv: I väntan på tränare...

tack så hemskt mycket för tipsen!
Jo vi rider mest ute, har ingen paddock eller ridhus utan bara ett gärde och en skog ;)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Jag behöver lite tips på hur jag ska få min västgötaspetsvalp (12 veckor) att sluta bita i händerna, eller åtminstone inte...
2
Svar
21
· Visningar
2 322
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 662
Senast: s957
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 341
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 367
Senast: illusion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp