I väntan på diagnos

Ketrawzc

Trådstartare
Vår ena häst rök ihop med en hagkamrat i förrgår och var ordentligt halt. Hon har fått en smäll ca 5 cm nedanför hasen. En reva över benet som inte är så farlig, men man ser vart smällen tagit.
Lite vinglig i skritten men ingen fara, men såg ut som att benet höll på att trilla av när vi tog ett par travsteg:cry:
Kylde och fick tag på veterinären. Ger flunixin kl 16 som jag har i stallet, på vets inrådan, och vet kommer ut kl 18. Hästen lite bättre i traven och blir lite lugnad då vet tror och hoppas att ett ligament tagit smällen, det skulle visst vara bättre än senan. Men vi vet såklart inte säkert om det är en senskada eller ligamentskada förens det är ultraljudat. Det blir på tisdag, så hur står man ut dessa 7 dagar innan jag vet?! Allt ser nattsvart ut samtidigt som jag hoppas hoppas hoppas att det är en jätte ämlig häst som fått en smäll på nån nerv eller nått..... men jag tror ju det värsta.

Har ni blivit positivt överraskade när ni misstänkt en allvarlig skada och det visade sig att det inte var så illa som man trott från början?
 
Jodå, min fick en spark på bakbenet. Vi såg in till ben och senor, distriktarn som kom och lade om såret var orolig över senskada på hästen.
Men vid ultraljudet såg senan fin ut.

Hoppas det blir liknande för er!
 
Vår ena häst rök ihop med en hagkamrat i förrgår och var ordentligt halt. Hon har fått en smäll ca 5 cm nedanför hasen. En reva över benet som inte är så farlig, men man ser vart smällen tagit.
Lite vinglig i skritten men ingen fara, men såg ut som att benet höll på att trilla av när vi tog ett par travsteg:cry:
Kylde och fick tag på veterinären. Ger flunixin kl 16 som jag har i stallet, på vets inrådan, och vet kommer ut kl 18. Hästen lite bättre i traven och blir lite lugnad då vet tror och hoppas att ett ligament tagit smällen, det skulle visst vara bättre än senan. Men vi vet såklart inte säkert om det är en senskada eller ligamentskada förens det är ultraljudat. Det blir på tisdag, så hur står man ut dessa 7 dagar innan jag vet?! Allt ser nattsvart ut samtidigt som jag hoppas hoppas hoppas att det är en jätte ämlig häst som fått en smäll på nån nerv eller nått..... men jag tror ju det värsta.

Har ni blivit positivt överraskade när ni misstänkt en allvarlig skada och det visade sig att det inte var så illa som man trott från början?

Omöjligt att veta förstås, precis som du säger, men mitt råd är kyl, kyl, kyl! Det kan göra stor skillnad alldeles i början. Lycka till!
 
Vår ena häst rök ihop med en hagkamrat i förrgår och var ordentligt halt. Hon har fått en smäll ca 5 cm nedanför hasen. En reva över benet som inte är så farlig, men man ser vart smällen tagit.
Lite vinglig i skritten men ingen fara, men såg ut som att benet höll på att trilla av när vi tog ett par travsteg:cry:
Kylde och fick tag på veterinären. Ger flunixin kl 16 som jag har i stallet, på vets inrådan, och vet kommer ut kl 18. Hästen lite bättre i traven och blir lite lugnad då vet tror och hoppas att ett ligament tagit smällen, det skulle visst vara bättre än senan. Men vi vet såklart inte säkert om det är en senskada eller ligamentskada förens det är ultraljudat. Det blir på tisdag, så hur står man ut dessa 7 dagar innan jag vet?! Allt ser nattsvart ut samtidigt som jag hoppas hoppas hoppas att det är en jätte ämlig häst som fått en smäll på nån nerv eller nått..... men jag tror ju det värsta.

Har ni blivit positivt överraskade när ni misstänkt en allvarlig skada och det visade sig att det inte var så illa som man trott från början?
Japp, har en islandshäst som verkligen var SUPERHALT i hagen, togs in, hittade inget. Om min andra islänning skulle vara sådär halt så skulle han minst ha brutit två ben, denna hästen hade jag inte haft så länge men tänkte att isisar är ju sådär allihop. Hovis(som jag ringde i väntan på DV) tyckte samma, är en islänning så halt så är det något stort.
Tänkte att det borde bara hovböld eller nått så ont som han verkade ha. In på box och vänta på DV som kom först på morgonen. Hästen lite bättre men ffa rejält halt i trav. Efter lite sökande hittade DV en liten svullnad typ på framsidan av kotan i bak, som hästen tycker gör JÄTTEONT.
DV tänker att detta nog är en senskada eller fraktur, får tid på klinik och åker in. Han blir rtg och UL:ad och tillslut är diagnosen "blåmärke och osedvanligt ämlig islänning..."
 
En häst i stallet var riktigt dålig, kunde knappt gå, också sparkad högt på ett bakben. Veterinären kom ut, diagnosen blev "nervsmäll" typ, hästen stod inne i ligghallen några dagar och var sen bra igen faktiskt :up:
 
Hoppas verkligen på det bästa. Hela lördagen avlastade hon benet men igår stog hon på det ordentligt och vilade av det friska benet en liten stund.
La om det lilla såret och inget jättesvullet eller så.
4A7CB514-D857-4DD4-8355-47C976EA7819_zpsym26dqqt.jpg
 
Imorse mycket sämre :( hasen svullen och riktigt halt i skritten trots flunixin imorse. 38,5 i temp och eftersom jag inte vet hennes normaltemperatur är de ju svårt att säga hur mycket feber det är..
Avlastar benet i stort sett hela tiden.
Får inte tag i behandlande veterinär men vår smådjursveterinär kom ut för att se om vi ska sätta in antibiotika och hoppas det är nått lymfangit i det lilla såret.
Stackars lilla ponny :heart
 
Imorse mycket sämre :( hasen svullen och riktigt halt i skritten trots flunixin imorse. 38,5 i temp och eftersom jag inte vet hennes normaltemperatur är de ju svårt att säga hur mycket feber det är..
Avlastar benet i stort sett hela tiden.
Får inte tag i behandlande veterinär men vår smådjursveterinär kom ut för att se om vi ska sätta in antibiotika och hoppas det är nått lymfangit i det lilla såret.
Stackars lilla ponny :heart
Inte feber sa min veterinär när min hade samma
 
Hoppas verkligen på det bästa. Hela lördagen avlastade hon benet men igår stog hon på det ordentligt och vilade av det friska benet en liten stund.
La om det lilla såret och inget jättesvullet eller så.
4A7CB514-D857-4DD4-8355-47C976EA7819_zpsym26dqqt.jpg
Min gamla häst fick en spark och ett liknande sår på ungefär samma ställe, fast på utsidan. Han bröt griffelbenet. :( Nu sitter din hästs sår liiite högre upp, men beroende på hur sparken tog så kan det kanske inte uteslutas.

Håller tummarna för snabbt tillfrisknande hur som helst! :)
 
Min gamla häst fick en spark och ett liknande sår på ungefär samma ställe, fast på utsidan. Han bröt griffelbenet. :( Nu sitter din hästs sår liiite högre upp, men beroende på hur sparken tog så kan det kanske inte uteslutas.

Håller tummarna för snabbt tillfrisknande hur som helst! :)
Min behandlande veterinär ringde upp, jätteorolig. Hon misstänkte griffelbensfraktur, och blir hästen sämre under morgondagen åker vi in akut.
Så hon står på penicillin och smärtstillande nu och allt vi gör är att hålla tummarna :cry:
 
Min behandlande veterinär ringde upp, jätteorolig. Hon misstänkte griffelbensfraktur, och blir hästen sämre under morgondagen åker vi in akut.
Så hon står på penicillin och smärtstillande nu och allt vi gör är att hålla tummarna :cry:

Håller tummarna, men tänkte precis det när jag läste övriga tråden att om den blivit sämre och fått feber skulle jag åkt in akut. Tveklöst. Ökad hälta och feber är nämligen tyvärr ett tecken på ledinfektion och det är inte roligt alls. Nu kan det givetvis finnas andra anledningar till ökad hälta och feber, men det är svårt att veta innan.

Griffelbensfraktur är generellt bättre än både ligamentskada och senskada förresten. Även om det såklart kan bli otrevligt med komplikationer mm, men rent generellt
 
Tycker absolut du ska få det röntgat och närmare undersökt! Har jourhavande veterinär röntgen och ultraljud? Annars får ni ju åka till klinik. Hade inte väntat, får den feber på flunixin har den en kraftig infektion och ni har ju faktisk ingen aning om vad som kan vara trasigt på insidan. Tiden kan vara avgörande för om hästens användbarhet (och liv) går att rädda.
Håller tummarna!

Min ponny fick en spark i samma område och fick en fraktur (en benflisa gick av). Vet tyvärr inga detaljer då det hände långt innan vi köpte honom, men han opererades och stod på klinik i flera veckor. Blev återställd.
 
Behandlande veterinär pratade med mig och vår smådjursveterinär efter att han kollat på hästen idag (liten stad, de känner varandra och småvet har hästar själv samt behandlat häst förr) och de kom överens om att vi ska avvakta till imorgon och då tar jag ett beslut tillsammans med behandlande veterinär ifall vi åker in akut eller om vi avvaktar ytterligare till söndag.
Tyvärr är hon bortrest i helgen, kommer hem måndag då skadan ska utredas. Hon har allt med sig.
Vid försämring imorgon åker vi in till Ulltuna.
 
Inte feber sa min veterinär när min hade samma
Fast att det inte var feber på din, behöver ju inte betyda att det inte är det på TS häst. Beror ju på vad hästen har för normaltemperatur. Dessutom går TS häst på febernedsättande och har trots det en förhöjd temp.
 
Fast att det inte var feber på din, behöver ju inte betyda att det inte är det på TS häst. Beror ju på vad hästen har för normaltemperatur. Dessutom går TS häst på febernedsättande och har trots det en förhöjd temp.

Fast jag tolkade det som att veterinären sagt att hästen inte fick få feber, dvs att det var ett dåligt tecken.
 
Idag på morgonen piggare än igår och 37,9 i temp. Jobbar nu men ska åka och kolla hur svullnaden ser ut, spruta PC samt prata med min veterinär efter lunch.
 
Vår vet kom hem igår kväll så det blev undersökning då. Det fanns ingenting på röntgen men benet är svullet. Jag har inte vågat tagit ut henne ur boxen eftersom hon inte belastat benet speciellt mycket i boxen, men när hon fick komma ut och gå lite blev det betydligt bättre snabbt, nästan ohalt.

Så vet tror att hon har en infektion i senskidan men hon borde inte må så bra då trots PC..

Står med vet nu och hon sprutas intravenöst med antibiotika och på torsdag åker vi ner till ulltuna för att ultraljuda och ev skölja (?) rent.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 046
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203
Hästvård Mitt nyss tre år fyllda varmblodssto var halt och varm och svullen i senan vänster fram igår morse när jag tog ut henne från boxen...
Svar
2
· Visningar
1 296
Senast: sandrafors
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp