I valet och kvalet...

N

ninni_

...mellan import eller inte import? Jag bor pa island nu, pa en hæstgard dær jag jobbar och ska jobba tom mars næsta ar. Jag rider en jættehærlig hæst som jag kan fa köpa billigt om jag vill. Det ær en valack, nio ar gammal.
Men jag vet inte om jag vagar importera honom.. Han har minst tre halvsyskon (som jag vet om) som importerats till Sverige och bott i Sverige 3, 5 resp 6 ar utan att ha fatt eksem (æn).
Om jag köper honom kommer han att importeras i slutet av mars och sedan flytta till Östergötland. Han kommer givetvis fa ga ute mycket, i en stor hage med mycket træd och skugga.
Jag kommer inte att tævla med honom tror jag, han ær inte en "topphæst", men jag trivs otroligt bra med honom och har alltsa chansen att rida honom hela hösten, vintern och varen.
Jag har da ett bra tag pa mig att bestæmma mig.
Hur skulle ni göra??

Sv: I valet och kvalet...

Jag skulle inte riskera att en älskad valack fick eksem. Han har det bra på Island men en stor chans att få eksem om han importeras i relativt hög ålder till ditt landskap utan helt öppna hagar.

Min erfarenhet är att ju äldre hästarna är vid importen, ju svårare har de med omställningen och därmed har de en högre eksemrisk.

Se också tex på äldre hingstar (hingstar skyddas ju i allmänhet maximalt) som Gustur frá Grund och Otur - de drabbades hårt vid exporten medan flertalet unga hingstar med liknande stam anpassar sig bättre.

Visst kan du ta in hästen för att du gillar den, men det är rätt egoistiskt :crazy:

Eksemrisken ökar ju om hästen är äldre vid importen, föl och unghästar klarar sig ofta bättre.

Men jag säger som jag alltid sagt att OM man importerar en häst så ska man skydda den från knott för att undvika att den få eksem. Det betyder täcke, flugmedel och ev även installning när insektstrycket är som värst. Är man inte beredd att ta sitt ansvar och sköta hästen på det viset (inte bara första och andra sommaren utan alla somrar) så tycker jag inte att man ska importera utan köpa sig en häst i sverige istället. Eksem är en plåga för hästen och man bör undvika eksemutbrott så gott det går.

Senast ändrad av en moderator:

ninni_ skrev:
Om jag köper honom kommer han att importeras i slutet av mars och sedan flytta till Östergötland. Han kommer givetvis fa ga ute mycket, i en stor hage med mycket træd och skugga.
Egentligen är våren en olämplig tid att importera. Om du beslutar dig att ta honom till Sverige vore den bästa tiden sent, sent på hösten, när frostnätterna börjat. Då borde insekterna vara borta. På så sätt slipper han insektschocken de första månaderna och får tid till att vänja sig vid den nya miljön och bakteriefloran.
Mycket träd och skugga kan innebära mycket insekter.

Mycket svårt, jag var i samma situation som du...
En av hästarna jag tränade när jag jobba på island(valack, då sju år) blev jag väldigt förtjust i, ingen vidare bra häst, men vi passade så bra ihop.
Fick honom mycket billigt, med import och allt blev han billigare än vad många försöker sälja exemhästar för här hemma.
Nu, hans andra sommar i sverige, bröt exemet ut.
Jag har haft exemhäst förrut och har bra möjligheter att ta hand om det så jag lider inte så mycket av det, men jag är fullt medveten om att han kan komma att lida mycket med åren. Då kommer det bli tungt att avliva honom men jag hoppas jag kan ta beslutet innan han plågas alltför mycket.
Jag ångrar inte att jag tog hit honom eftersom han är väldigt speciell för mig.
Dessutom vet jag att de skulle sålt honom till Schweiz om inte jag köpt honom, det gör ju att det där med att det för hans skull vore bättre att inte tagit hit honom inte spelar någon roll.

Men jag kommer att tänka mig för väldigt noga innan jag tar en häst, särskilt en fullvuxen, från island igen.

Mycket svårt att ge råd i detta fallet, men om du beslutar dig för att ta hit hästen så se verkligen till att jobba förebyggande de första åren!
Och de flesta menar att det är bäst att ta hit dem på hösten, eller möjligen vintern.

Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Ni som har lite koll, dvs - battre koll an mig. En hund utbildad i utlandet for patrul och/eller t.ex. bombsok hur funkar det att certa...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Bewildered
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: cucoomber
·
Hästhantering Hej, har ventilerat det här lite i andras tradar men inte fatt nagon reaktion sa jag tankte att det kanske ar battre att starta en egen...
Svar
17
· Visningar
1 986
Senast: daphna
·
D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 656
Senast: Spunkgrodan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka