I valet och kvalet :/

Emelei

Trådstartare
Hej alla!

Behöver nog mest skriva av mig lite...

Hämtade hem vår lilla valp för en vecka sedan. Redan första dagen börjar sambon känna av en förmodad allergi. Han var och testade sig innan jul (innan vi bestämde oss för valpen). Läkaren tyckte då att det var onödigt att ta allergi test för hund, eftersom sambon inte har reagerat på det tidigare. Testet visade allergi mot timotej, inte helt förvånande då han toknyser om han är med mig i stallet och någon säger hö.

Hur som gjorde han ytterligare ett test i torsdags (svar inom ca tio dagar), för att få det svart på vitt. Under veckan har allergisympromen gått från rinnande näsa, kliande ögon, till nysningar, till klump i halsen och svårt att andas. Symptomen har avlöst varandra och idag kände han bara av lite ont i halsen men rejält ont i huvud och bihålor.

Vi mejlade uppfödaren igår för att höra hur vi gör om vi måste lämna tillbaka valpen. De i vill isåfall att vi kommer och lämnar henne redan i slutet av veckan, alltså innan vi har fått svar på allergitesten. Förstår självklart att de vill få ut henne till en ny familj så snart det går.

Så svårt, vi funderar ju på om allergisymptomen egentligen bara är en vanlig förkylning... Känns så dumt om vi skulle behålla henne och sedan på ett negativt svar på allergitestet. Det är precis när man börjar få kläm på vardagen med valp och allt som hör därtill...

Känner mig så kluven...

Sv: I valet och kvalet :/

Jag har för mig att det är så att valpar är mer allergena än vuxna hundar, men det är ju svårt att prova. Hur reagerar sambon med andra hundar?

Precis, valpar är betydligt mer allergena än vuxna hundar.

Emelei: Reagerar han inte på några vuxna hundar? Har han testat att ta en antihistamintablett? Hur känner han sig när han är hemifrån?

Ont i hals, huvud och bihålor är inte klassiska allergisymtom.

Ta en allergitablett. Om det hjälper är han ju knappast förkyld (jag tycker för övrigt inte att det känns likadant men alla är ju olika).

Jag är enl pricktest allergisk mot i princip allt de testar utom häst. Ändå har jag utan problem hund och fram till för ett par veckor sedan även en flock katter. Det är nog viktigare hur man MÅR än vad pricktestet visar. (Gjorde även en spirometri samtidigt och skillnaden med medicin var så liten att inte ens astmasköterskan tyckte att jag behövde göra mig av med djuren).

Svarar flera.

Nej, han har inte reagerat på vuxna hundar tidigare. Men de symptom som kvarstår (förutm halsont) är tryck över bröstet/klump i halsen...

Man kan vara allergisk mot olika saker hos en hund, t ex pälskvalster, urin, saliv eller något som finns i fodret eller godiset hunden/valpen äter. Om det är pälskvalster så kan det hjälpa att bada valpen/hunden med ett par veckors mellanrum. Om det är urin så förvinner förmodligen allergin när valpen blir rumsren. Om det är saliven eller något ämne hunden äter så kan det hjälpa att byta foder/godis. Jag hade en gång en granne som fick allergichock varje gång någon gav hennes hund godis med fisk i.

Lyckades få tag i doktor och testresultat. Det var kvalsterallergi och inte hundallergi :bump:

Så nu är det bara att köra på med den lilla!

Tack alla som har svarat :)

Nu har ni ju fått svar, men min sambo är lite allergisk mot hund(och pollen och allt det där "vanliga"). Eftersom ena hunden dessutom är kvalsterallergisk badar vi hundarna oftare än normalt, iaf varannan vecka med milt hundschampo och det hjälper väldigt bra. Han reagerar mest på saliv, så han tvättar händerna efter träning, promenader osv.

I dagsläget finna fantastiska mediciner som gör att man kan vara väldigt allergisk och ändå vara djurägare! (Om man vill!)

Jag ligger på maxnivå på alla allergitester jag gjort sedan jag var 25 år. Dvs jag är "så mycket" allergisk som man kan mäta mot alla pollensorter som testas, alla pälsdjur och en hel massa födoämnen.

Tots detta har jag både pälsdjur - hundar och katter - och kan äta allt utom kiwifrukt.
Visst känner jag av min allergi ibland, men det kan jag leva med!
Andras katter tål jag inte alls och valpar och vissa hundar i bekantskapskretsen reagerar jag betydligt mer på än våra egna djur.

Under pollensäsongen äter jag både tabletter, droppar ögonen, sprayar näsan och kombinerar med cortison när det blir allt för djäkligt.

Så... Även om det nu skulle vara så att din sambo känner av valpen lite så känns det för mej inte som någon big deal. Ge honom clarityn, lär honom att tvätta händerna innan han petar sej i ögonen och ha inte hunden i sängen!

Min erfarenhet är att man "sensibilliserar" sej själv när man har djur :)

/Swat

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 767
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har velat ha hund så länge jag kan minnas. Är både katt och hundmänniska, men pga allergi så kan vi inte ha katt. Hund är inga...
41 42 43
Svar
845
· Visningar
40 350
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat