I valet och kvalet (rockard)

Sv: I valet och kvalet (rockard)

Träna på att snabbt få in tömmen då, luta sig bakåt tycker då inte jag är en så bra lösning...

Jag håller med, hade nämligen ett tokigt halvblod som foderhäst ett tag och hamnade man i bakåtpositionen så hade man inte mer sen, om man däremot var i balans och kunde korta tömmarna med rak rygg så hade man mer att säga till om. Allt handlar inte om råstyrka, stackars hästmun.
Det är väl samma i ridningen-händerna i magen.

Ta tömmarna i en hand, flytta fram den andra och ta sen i två händer.

Lätt att säga, men svårt om man hamnar i en situation såklart.
Det luktade lite trav över bakåtpositionen, jag kör oftast på stångbett och jag hoppas inga hästar är så döva i munnen att man behöver luta sig bakåt då. Min är som smör i munnen :) Travhästar är ofta som knäck :)

/jenny

FridaJ skrev:
Skulle aldrig köpa en med ryggstöd då man aldrig vet när/om man skulle behöva luta sig bakåt för att få stopp på hästen..

Jag har då fått lära mig att man inte ska ha ett högre ryggstöd än att man kan föra bak armbågarna ordentligt om man behöver ta en rejäl förhållning. Att luta sig bakåt alltför långt är kanske inte att rekommendera.

snigelfarmor skrev:
Jag håller med, hade nämligen ett tokigt halvblod som foderhäst ett tag och hamnade man i bakåtpositionen så hade man inte mer sen, om man däremot var i balans och kunde korta tömmarna med rak rygg så hade man mer att säga till om. Allt handlar inte om råstyrka, stackars hästmun.
Det är väl samma i ridningen-händerna i magen.

Ta tömmarna i en hand, flytta fram den andra och ta sen i två händer.

Lätt att säga, men svårt om man hamnar i en situation såklart.
Det luktade lite trav över bakåtpositionen, jag kör oftast på stångbett och jag hoppas inga hästar är så döva i munnen att man behöver luta sig bakåt då. Min är som smör i munnen :) Travhästar är ofta som knäck :)

/jenny

ojdå.. pratade ur traverfarenhet.. då det kan bli otroligt jobbigt att hålla en het häst med bara armarna istället för att använda tyngden i överkroppen och luta sig bakåt.. min travare är dock som smör ;)

Druvan skrev:
Detta forum är toppen :bow:. Detta är ett annat alternativ och kostar 3500 kr (fast allt brukar ju gå att pruta):

rockard3.jpg

oj den hade jag tatt utan att tveka med stötdmpning o allt. + ryggstöd ja allt bara o sätta dit en svängel.

Druvan skrev:
Detta forum är toppen :bow:. Detta är ett annat alternativ och kostar 3500 kr (fast allt brukar ju gå att pruta):

rockard3.jpg

Om jag måste välja så tar jag denna. Men jag kör helst med 4 hjul.//bonny

Lukas skrev:
Jag har då fått lära mig att man inte ska ha ett högre ryggstöd än att man kan föra bak armbågarna ordentligt om man behöver ta en rejäl förhållning. Att luta sig bakåt alltför långt är kanske inte att rekommendera.

såhär typ eller?
878776.jpg

fast jag sitter lite säckigt men de beror på att det är första gången hästen drar vagnen.

Vad har DU emot Gullan, hon håller högre klass på sina inlägg än du bonny. Varför hänger du här om du bara ska klaga?

/jenny

bonny skrev:
Gullan!!!!! Fy skäms. Ljuga på det där viset. Fy dej. Jag trodde faktiskt på riktigat att vi skulle slippa dig här.//bonny.

haha tack detsamma då:smirk:
jag har inte sagt att jag skulle sluta här...föralltid:d
och vem är du förrsten? har inte sett nåt seriöst från din sida.

Bonny är en elak och ond människa. Bonny skriv bare ena masse strunt. Man blir så ledsen så det värker innom en.

Hej!
Vad ska du ha vagnen till??
ska du tävlings köra eller så??

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 360
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar