I valet och kvalet (rockard)

Druvan

Trådstartare
Vilka av dess två modeller gillar ni bäst? Jag har svår att bestämma mig vad jag egetligen är ute efter. Det är ju två helt olika modeller. Båda är i bra skick med bra fjädring och samma pris :cool:

rockard.jpg

rockard2.jpg

Sv: I valet och kvalet (rockard)

Jag skulle välja den undre, om valet stod mellan dessa två vagnar. Den ser ju lite märklig ut men verkar vara betydligt bekvämare att sitta på.

Vad för häst är den till, för det är guld värt att komma upp några dm som den undre rockarden verkar göra. Hudiken högst upp är jäkligt låg och svår att komma i och ur. Men den har bra fjädring, och hållbar konstruktion. Svårare att få dit svängel, och jag rekommenderar ett stänkskydd annars lär du behöva motorcykelhjälm i trav på grusväg.

Jag skulle köpa den undre om jag tvingades välja. Vad är priserna?

/jenny

Tack för era synpunkter! Det är till ett litet kallblod. Jag tänkte att den undre rockarden kanske är för tung och klumpig? Men den ser onekligen mer bekväm ut. Måste länga skaklarna bara i sådana fall... 4000 kr vill dom ha (från början 5500 för den undre).

Jag tyckte det lät dyrt för något som inte ser klassiskt ut på nåt sätt. Jag hade bjudit 2500 :) med tanke på att du måste fixa o svetsa lite.
Ser ut som om de som säljer den undre har det som bisyssla att göra rockards, det står nämligen en rockard bakom mot väggen :)

Uff, det var dyrt (i mina ögon), för dom är väl begagnade?
Jag valde hellre den övre, om jag var tvungen att välja, för den verkar mindre vek i skalminfästningen än den nedre. Dessutom verkar skalmarna trevligare.
Däremot finns inget fungerande ryggstöd.
Får man inte bakvikt med den nedre?

Ingen av dom är för tung, däremot verkar den undre lite "överansträngd" och kanske ginglig med sina 3 säten.

Som Jenny säger, tänk till en svängel.

Slutsats! För 4.000:- borde du kunna hitta ett bättre alternativ. Om du ska ha den till inkörning, tänk på att stabiliteten och stryktåligheten är a och o, fr a när det gäller skalmarna.

LIA

Detta forum är toppen :bow:. Detta är ett annat alternativ och kostar 3500 kr (fast allt brukar ju gå att pruta):

rockard3.jpg

Tycker föresten det är konstigt att svängel inte hör till standardutrustningen på en rockard! Svängel är ju liksom en självklarhet när man kör. Inte en enda rockard jag har tittat på har haft någon svängel- bökigt att måsta svetsa! Och med en maratonsele klarar man sig inte utan ens i nödfall....

Senast ändrad:

Ja, det är konstigt att det saknas så ofta. Enda anledningen jag kan se, är att dom tillverkas av glada amatörer som inte är ordentligt insatta i körningen.

Det är inte säkert att du måste svetsa. Jag har monterat svängel på en gigg (utbytt) och en rockard utan svetsande.

Grundtips: Lägg något (rem, vajer t ex) runt axeln och led fram framför fotbrädan. Häng upp under denna. Montera svängeln på "något".

LIA

Jag tycker den nedre ser bättre ut, vi har haft ett flertal rockarder o de med moped eller cykelhjul har det barit massa knöl med. Iallafall de stora rockarderna vi har/ haft till fjordingarna , shettisen däremot har vi cykeldäcks varainten , men vi fått byta däck på den flera gånger.

Du har rätt beträffande hjulen (ser dom knappast på min datorbild), även om moppehjul brukar hålla för normal körning.

Ska vi härmed ta som slutsats, att ingen av dom två rockarderna är något att satsa på? Att bästa alternativet är att leta vidare?

LIA

Vad menar du med att mpedhjul strular?

Jag har speedcarthjul och det är inget knöl med dem, verkar jäkligt starka och tål mycket stryk för jag har kört in/över!! stenmurar, ner i hålor, ner i diken och kört genom vatten, och inte känt nåt strul. De är 2,75 x 17.

Jag hade valt rockarden som druvan har lagt in!
Ingen som vet om en billig rockard,kan gärna vara renoveringsobjekt!
Tänkte köra in mitt halvblodssto!

jodå, det står en här utanför mitt stall..den går att köra med, men vacker är det inte :) Lite långt kanske?

/jenny

Passar den en häst som är 165 lång?
Hur mycket ska du ha för den och kan du skaffa bild på den?
Min pappa kör lastbil och har han vägarna förbi kan han kanske hämta upp den!

den är för stor häst och har modellen som den översta rockarden, en hudik typ.

Jag bor i Umeå.

Jag tycker att den allra översta är bäst till modellen. Skulle aldrig köpa en med ryggstöd då man aldrig vet när/om man skulle behöva luta sig bakåt för att få stopp på hästen.. Men sen är ett stänkskydd verkligen något att tänka på där hehe. Men jag tycker nog att den är lite väl dyr.. hur gammal är den? Lycka till!

Intressant det där om att behöva luta sig bakåt..

Själv tar jag ett tag längre fram på tömmen om situation skulle uppstå, och jag har inte ryggstöd. Däremot har jag faktiskt ramlat av en gång på en nyss inkörd häst som plötsligt galopperade två steg uppför en backe för det var jobbigt att skritta, jag hann ta tag i stänkskyddet o kravla mig upp.

/jenny

Fast har man en riktigt het häst så hinner den öka farten avsevärt medans man tar ett nytt tag om tömmarna. Jag har provat nämligen. Som tur är så har damen lugnat ner sig på alla plan så det händer inte så ofta längre.

Definitivd den översta!
Har haft en sådan. Hållbar och tar sej fram över stock och sten!

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 058
Senast: iNHALE
·
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 360
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar