i väldigt god tid

tanten

Trådstartare
har jag börjat fundera på vad jag ska ha nedanför trappen.

Min förstubro är av pittoresk torpmodell. Sadeltak över, vitt räcke med lite snickarglädje och trägolv. Huset är falurött.

När de byggde trappan insåg de att nedersta steget skulle bli lite väl högt. Så - de ställde träkubb på ända i en rektangel nedanför.
Där hade det kunnat vara gott om inte kubben börjat murkna, med början från mitten. Så numera är det träringar som står där. Funkar i gummistövlar och gympadojor. Men så fort jag har den allra minsta tillstymmelse till klack snavar jag.

I sommar ska kubbarna bort. De ska ersättas - men med vad? Vanliga cementplattor är för låga och blir hala vintertid. Jag kan inte fylla upp med grus för då överlever inte träet i nedersta steget.

Tegelsten? Funkar det? Finns det annan snygg sten?

Tips och idéer tack!

Sv: i väldigt god tid

Kan man inte bara ta upp kubben och fylla upp med grus innan man lägger på plattor? Måste det bara höga plattor liksom, går det inte att fylla upp med fylle och sen ha på vad man vill ha?

Själv är jag en sucker för mark- och natursten, men det är inte billigt.

137441-g%C3%A5ng.jpg

marksten-1.jpg

trentoporfyr_1.jpg

sten9wwwstenbolaget.se.jpg

Natursten är snyggt. ska bara fundera ut vad och hur i så fall.

Foto är svårt att ta när det är flera dm snö ;) (o så måste jag skafffa ett konto på nån fotosite...)

Fyller jag upp med grus så hamnar det nedre steget under marknivå och lär ruttna snabbt. Det är väl sisådär 5-10 cm som jag behöver höja nivån med. Som ett ministeg nedanför.

Kan du få tag på en gammal lägre grundsten du kan sätta dit? Skulle nog ge det mest autentiska uttrycket. En avlång skifferplatta kan också vara ett alternativ men då måste den byggas upp på något sätt och ligga helt plant, annars spricker den.

Bygga till ett trappsteg till, fast lägre? Men vore så klart lättare om man såg en bild på hur du menar :D Ut med varmvatten och smält bort snön hehe.

Fyller jag upp med grus så hamnar det nedre steget under marknivå och lär ruttna snabbt. Det är väl sisådär 5-10 cm som jag behöver höja nivån med. Som ett ministeg nedanför.
Men gräv ut istället ifall det är enklare. Och sätt dit vad du vill ha! :D

Man kan ju gräva ut och lägga en stor plattare sten i den höjden man vill ha.

Jag är den första att skriva under är sjukskriven just nu pga. snö/is med vatten på ovanpå kullersten. AJ!
Sten är snyggt men vintertid mindre praktiskt ibland :devil:

Jag (som är van att hela tiden tänka "handikappanpassat") tänker genast på att sten kan bli förskräckligt halt om det är lite fuktigt och sedan fryser på.

Fast å andra sidan är det ett bekymmer som är rätt lätt att lösa. Granris vid trappen är inte det minsta halt. Jag har bekanta som har granris där hela vintersäsongen. Pga halkan.

Pittoreskt dessutom :D

Ljuta en platta längst ner? Eller kanske storgatsten, Det finns mängder av murblock med leta på tex st eriks eller en bygghandel som säljer begagnat byggmaterial. Typ din lokala "soptipp" kan ha återförsäljning av begagnat byggmaterial där det kanske går att hitta en lämplig storlek på block.

Pittoreskt dessutom :D

Mycket! En kvarnsten och lite granris och du är hemma! Ett prydnadsrådjur bredvid, och inte ett öga kommer att vara torrt!

Men jag tänkte på dig, också, inte bara på handikapp och estetik. När du går ut på morgonen och det har frusit på första gången för säsongen och du står på näsan. :eek: Du bor ju ensam, ser någon dig om du ligger där med bruten lårbenshals?

Mycket! En kvarnsten och lite granris och du är hemma! Ett prydnadsrådjur bredvid, och inte ett öga kommer att vara torrt!

Men jag tänkte på dig, också, inte bara på handikapp och estetik. När du går ut på morgonen och det har frusit på första gången för säsongen och du står på näsan. :eek: Du bor ju ensam, ser någon dig om du ligger där med bruten lårbenshals?

:rofl:
Du är väl för omtänksam!

Prydnadsrådjuret går bort dock. Ska jag ha nåt ute får det vara riktig konst. Någon skulptur. Skrotdito kanske?

Lårbenshalsen.. Den dagen den sorgen. Förhoppningsvis är jag så pass bra i skelettet åtminstone 20 år till att det inte är aktuellt än. Vid det laget vete katten om jag ens är vid liv längre med alla mina sjukdomar.

Och nä, ingen ser mig. Men är det någon av grannarna ute så hör de mig.

Om så lång tid kanske vi har nån ny sorts mobil/sökare/larm vi inte ens kan föreställa oss idag.

Tyvärr stals den på framsidan. Folk är så makalöst fräcka att man inte kan låta bli att häpnas. Vem fan stjäl ett trappsteg?!

Förhoppningsvis är jag så pass bra i skelettet åtminstone 20 år till

Helt säker kan man inte vara. Jag känner en som bröt den när hon var 40....
Men hon är väl ett undantag hoppas jag.

Förhoppningsvis är jag så pass bra i skelettet åtminstone 20 år till

Helt säker kan man inte vara. Jag känner en som bröt den när hon var 40....
Men hon är väl ett undantag hoppas jag.

Fy på dig! :mad:

Så säger man inte åt en tant i sina bästa 50+!

Förresten har jag testat rätt nyligen - jag for i backen när jag gick på nysnöbelagd. Det var is under och jag trodde allvarligt att jag brutit det mesta. Men det var bara knät som fått sig en smäll.

Klarade lårbenshalsen det klarar den sig några år till.
Så det så!

*spanar efter ställen att fixa sten/stenar från*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka