i stället för Protexin?

ameo

Trådstartare
Moderator
Protexin säljs tyvärr inte längre. Någon som vet om det finns något annat preparat som är baserat på friska hästars tarmflora, som protexinet var?

Sv: i stället för Protexin?

I Sverige får man inte sälja pro-biotica (goda tarmbakterier) till hästar och djur över huvudtaget. Men du kan gå till en hälsokostaffär och fråga efter pro-biotica för människor, det är samma sak.

va, får man inte?
Ska jag kolla på affären här om dem har kvar?

Probimin då?

Samma sak där. Jag pratade med probimins försäljare, men han säljer ju det till människor också ;-)

Ny regel från jordbruksverket sa han.
"Inga aktiva bakterier får säljas till hästar längre"

ameo skrev:
Protexin säljs tyvärr inte längre. Någon som vet om det finns något annat preparat som är baserat på friska hästars tarmflora, som protexinet var?

Det var som rackarns. Gäller detta enbart för Sverige?

HeJ!

Skulle tro att dom inte får säljas för att dom inte anser att det finns tillräckligt med bevis för att det funkar..

Själv tycker jag att när det kommer till ofarliga saker kan man gott låta djurägaren själv bestämma..

/ Lavinia, vars häst troligtvis inte överlevt om hon inte fått probiotika när hon var sjuk för flera år sen..

Aha, om det är så låter det ju lite töntigt att förbjuda nått bara därför...

Jag ska ringa min vet i morgon och fråga, det är dem jag köper av.

Å andra sidan så kan man ju köpa probimin av tillverkaren.
De kan ju inte veta om jag tänker äta den själv eller ge till hästen.

Stackars fånghästarna, för jag är helt övertygad att probiminet är en av faktorerna till att min aldrig fick tillbaka sitt fång.

probimin går ju att fortsätta köpa eftersom det är samma som säljs till människor. Jag beställde i förgår :-)

Låter bra att det fungerar till fånghäst. Hoppas det blir bra till min med. :-)

man kan visst köpa protexin fortfarande ,jag köpte i fredags på ATG kliniken på jägersro. :)

seifur1 skrev:
Samma sak där. Jag pratade med probimins försäljare, men han säljer ju det till människor också ;-)

Ny regel från jordbruksverket sa han.
"Inga aktiva bakterier får säljas till hästar längre"

Då ska jag hålla stenhårt i den burken Protexin jag har kvar. Och se till att handla så fort jag kommer utomlands...

Proviva anser sig ha lincensen här i Svergie, därför plockas alla dessa produkter succesivt bort.
Men www.equimins.se har en probiotica som funkar lika bra, såvitt jag vet kan de inte komma åt den eftersom licensen för den ligger i england och är mycket äldre än Provivas egen.

Ahh! :idea:
Man kan ju kanske köpa det utomlands, ju! :D
Ska se om jag kan hitta någon lösning på det!

Jag hade så otroligt bra effekt av just protexinet på mitt hblsto förra sommaren, så jag skulle vilja ha tag i exakt det igen, för lite förebyggande behandling.

Boj skrev:
Proviva anser sig ha lincensen här i Svergie, därför plockas alla dessa produkter succesivt bort.
Men www.equimins.se har en probiotica som funkar lika bra, såvitt jag vet kan de inte komma åt den eftersom licensen för den ligger i england och är mycket äldre än Provivas egen.

Är du säker på att det är anledningen. Jag började bli lite rädd att det kanske tagit bort produkterna för att de visat sig skadliga på något sätt. :confused:
Annars har man ju bara hört positiva effekter tycker jag.

Jösses så mycket billigare probiotikan var på den sidan. Synd att man inte kan vilka bakterier som behöver vara i.
Vet du om det behöver doseras mer eller mindre än andra, koncentrationen på produkten alltså ;)

Ja jag är säker på det, pratade med dem på equimins just av den orsaken. Börjar man med något som fungerar, vill man ju inte bli av med det igen. Tydligen hade de fått påstötningar, men som sagt eftersom denna produkt produceras i England och licensen finns där men distribueras sen till Svergie kan man inte återkalla eller dra in den.

Maila eller ring equmin och hör, men såvitt jag vet är det levande kultur eftersom den bör kylförvaras efter öppnadet eller i varje fall inte varmare än 10+ grader.

Om du hittar en väg att kunna köpa Protexin kan du väl PM,a mig!:bow: Har en shettis som haft fång som får Protexin vid foderbyten och när vårgräset är i antågande och det fungerar så bra på henne att jag känner panik om jag inte kan köpa det mer! Jag luskar runt på mitt håll så kan vi se vad vi kommer fram till!

Hmm... Mycket märkligt det här, för man får tydligen inte sälja Protexin i Sverige av någon anledning.

MEN... Jag luskade via tillverkarens hemsida och har via mejl fått veta att det FINNS tillgängligt för den svenska marknaden... :bow: Så NU ska jag beställa!! :D

Jag förstår inte riktigt, finns det protexin att köpa fortfarande eller måste man beställa utomlands?

/Tiggertjejen som har en häst som inte klarar bete eller foderbyte överhuvudtaget utan protexin

Liknande trådar

Dressyr *knapp* Helt ot men vad har ni för dressyrgjordar och varför just en sån? Hästens Mattes-gjord (Crescent) har blivit för sliten och...
Svar
11
· Visningar
943
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 431
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
594
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 228
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24