I rätt form..

E

elsaa

Nu har jag suttit här och sökt och läst massor av frågor och svar på hur hästens rätta form ska se ut, vad som är rätt och fel. Jag tycker det har vart många jättebra svar som gjort att jag fått större förståelse för det hela:bow: .

Nu undrar jag bara hur man får hästen att arbeta i rätt form? Jag vet att det är någonting som det inte finns ett riktigt svar på men jag skulle gärna vilja ha lite tips och vägvisning.

Min ridning, jag har ridit på ridskola i ca 8 år. Förr kunde jag rida vissa hästar i (korrekt?)form men efter många grupp/ridlärarbyten så känns det som jag har fastnat. Jag fösöker att tänka på min egen sits, balans, mina hjälper och dom är bra. Inte jättebra eller perfekta men helt ok. Det känns som att jag inte hittar själva känslan men hur ska jag hitta känslan när jag inte vet vad det är för känsla jag vill uppnå? Det är ju uppenbarligen någonting jag gör fel men vad!? Det kan inte vara lätt för er att svara men kom gärna med era tips erfarenheter och hur det lossande för er? Det jag tror skulle hjälpa är privatlektioner men det är SÅ dyrt (600kr/h). jaja, tips, tankar?:bow:

Sv: I rätt form..

:o okej, jag hittade lite fler trådar.. det där jag skrev om att jag kunde rida hästar i rätt form förr, stryk det jag tror man kan sätta det under kategorin lås ytter såga med inner:o :crazy: :o ..
Men det är ju det vi får lära oss på ridskolor, iaf jag:eek:
fattar när jag läser hur fel det är, som att det går upp ett ljus likosm en aha-upplevelse:idea:

men iallafall.. ge gärna tips!

Byt ridskola? På min ridskola har jag fått lära mig att rida hästen i form, och hur det ska kännas när det känns rätt. Just när det gäller hästens form så är det till stor del tack vare att ridskolan köpte in en läromästare som gått Msv dressyr, och som jag red en gång i veckan i fyra års tid. En duktig häst är den bästa läromästaren när det gäller känsla!

Måste hålla med om att du borde leta efter en annan ridskola. I Sthlm finns det ju många att välja på, även om man får åka en liten bit extra.

Ja jag har iallafall slutat där nu. Pågår endel grejer som jag inte gillar (mina kompisar har redan slutat) och rider endast av några lektioner som jag fick gratis. Det känns som att ridskolan inte ger någonting längre. Men hur ska jag veta att nästa ridskola är bättre? Har ni några supertips på ridskolor i sthlm-täby området är dom väldigt välkomna! Letar nu medryttarhäst/ny ridskola.. för ridningen tänker jag inte ge upp:bump:

elsaa skrev:
Det jag tror skulle hjälpa är privatlektioner men det är SÅ dyrt (600kr/h). jaja, tips, tankar?:bow:

Känner igen mig. Har också varit på den där "tröskeln" i ett par år innan det plötsligt lossnade.
Det som hjälpte för mig var dels att rida två lektioner i veckan, dels att jag åkte på kurs med mindre grupper (max 4-5 st) och en duktig tränare som kunde undervisa individuellt trots att vi var i grupp. Kostar mellan 1900-2400/helg (berodende på årstid) med 4 lektioner + teori med helpension. Något att fundera på om privatlektionerna är så dyra där du bor. Där jag varit är också hästarna välutbildade och går i form om man gör rätt, vilket inte är fallet med alla ridskolehästar.

Jag har t ex för någon månad sedan gjort en nästan perfekt skänkelvikning samt växlat mellan öppna och sluta tvärs över ridhuset. Något som jag inte ens kan drömma om på lektionshästarna.

Silver Girl skrev:
Känner igen mig. Har också varit på den där "tröskeln" i ett par år innan det plötsligt lossnade.
Det som hjälpte för mig var dels att rida två lektioner i veckan, dels att jag åkte på kurs med mindre grupper (max 4-5 st) och en duktig tränare som kunde undervisa individuellt trots att vi var i grupp. Kostar mellan 1900-2400/helg (berodende på årstid) med 4 lektioner + teori med helpension. Något att fundera på om privatlektionerna är så dyra där du bor. Där jag varit är också hästarna välutbildade och går i form om man gör rätt, vilket inte är fallet med alla ridskolehästar.

Jag har t ex för någon månad sedan gjort en nästan perfekt skänkelvikning samt växlat mellan öppna och sluta tvärs över ridhuset. Något som jag inte ens kan drömma om på lektionshästarna.

precis, ridlektionerna ger mig verkligen inget man kanske får nån kommentar någon gång ibland, men jag behöver mer hjälp för att komma vidare. Men sådana där kurser som du nämnde, vart kan man hitta sådana? för det verkar ju jättebra !:)

elsaa skrev:
precis, ridlektionerna ger mig verkligen inget man kanske får nån kommentar någon gång ibland, men jag behöver mer hjälp för att komma vidare. Men sådana där kurser som du nämnde, vart kan man hitta sådana? för det verkar ju jättebra !:)

Skickar meddelande med hemsidan där jag varit. Ligger i Småland men hon har många som reser från Stockholm.
Tycker du det är för långt bort så leta på Sveriges Ridlägers Riksförbunds hemsida, eller fråga runt där du bor. Kanske någon har tips om något närmare.

Ok, tack så jättemkt!:) det ska jag kolla upp. Om någon mer har tips/förslag på ställen med helgkurser-liknande skicka gärna meddelande!

Mabuse skrev:
Byt ridskola? På min ridskola har jag fått lära mig att rida hästen i form, och hur det ska kännas när det känns rätt. Just när det gäller hästens form så är det till stor del tack vare att ridskolan köpte in en läromästare som gått Msv dressyr, och som jag red en gång i veckan i fyra års tid. En duktig häst är den bästa läromästaren när det gäller känsla!

Vilken ridskola red du på?

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 429
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 074
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter