I övergångstider...

E

Elemmírë

Det fullkomligt vimlar av tråder angående klippning av hästar. Dock jhar jag lite frågor som det känns lättare att ställa i en separat tråd. Hoppas det är okej??

I alla fall. Min häst är livrädd för klippmaskinen. Tyvärr är hon också i extremt behov av att klippas. Det jag undrar över är lugnande. Räddningsdroppar funkade inte på henne, det verkar som om jag får sedesra henne. Nu till frågan. Veterinärstationen sa att antingen kunde vet komma ut och ge henne lugnande, men att det då fanns risk att han var tvungen att komma tillbaka om effekten avtog. Eller så kunde jag få ett granulat att ge henne. Är det nån som har erfarenhet av någotdera? Eller båda? Min häst går ute fortfarande. Jag har tänkt klippa en täckesklippning till att börja med, bör hon stå inne på natten i och med sederingen? Vilken typ av tänke bör hon ha första dagarna...

Tacksam för alla svar!!

Sv: I övergångstider...

Har du provat att bremsa?

Jag har granulat hemma, har dock inte använt det än, tänkte testa bremsen först..

När det gäller täckesfrågan är jag lika novis som du - jag har aldrig klippt förut.

Hehe, bra at det är fler som undrar... Jag är själv inte van vid att bremsa, kan inte tekniken så bra, sen tar det ju en stund att klippa, så jag tänkte att det skulle bli knivigt att stå och hålla bremsen... Hmm, fler tips och trix...

Vad heter granulatet förressten?

Hej!

Har du provat bomull i öronen, funkar på vissa "hysteriska" hästar?
Eller att låångsamt vänja hästen?
(Jag hade antagligen drogat den och klippt).

/ Lavinia, som ska våga klippa sin i vinter..

Det du ger i munnen brukar inte räcka för att klippa en riktigt rädd häst. Ta ut veterinär istället så att hon sover ordentligt. Men var snabb med klippningen, 45 minuter är max.

En fråga bara..varför måste hon klippas då?? Har aldrig någonsin klippt mina pållar o de fungerar lika bra ändå.

En fråga bara..varför måste hon klippas då?? Har aldrig någonsin klippt mina pållar o de fungerar lika bra ändå.

Ja men ååååå vilken onödig fråga i en sån här tråd :angel:
Nu är det väl bara så att vi alltid kommer att tycka olika i denna fråga liksom i många andra. Låt det bara VARA så.
Alla vill inte ha täcken på hästen heller men vi andra VILL det.

Till TS:
Jag vet tyvärr inget om det där med lugnande....
Min pålle (oklippt) går med grovt bomullstäcke nu (ofodrat regntäcke om det regnar) och det svettas han nästan i......så efter att jag klippt honom kommer han fortfarande att få ha det. Så fort det är slut på den här trevliga höstvärmen blir det tunnt fodrat regntäcke och sedan byte till tjockare vid minusgrader.

Jag ska klippa NU så fort som möjligt eftersom pållen redan har lagt sig till med nästan FULL vinterpäls á la "isbjörn" och svettas ENORMT när jag rider honom.

// M

Antog att det skulle komma ett sånt svar;)
Jag har aldrig tidigare heller klippt en häst, då jag inte tyckt att det behlvs, och jag anser också att det inte jka göras hejvilt. MEN nu känner jag att det behövs - så därför gör jag det efter noga övervägande.. Det är inte värre än att den växer ut igen - Eller hur?
Förra året reds hon mycket måttligt, nu när hon däremot rids en del så svettas hon följdaktligen mer...

Lavinia: Jag tror inte det funkar eftersom hon är rädd för den även när den är avstängd.. Så hon vet exakt vad det är för grej, och har troligtvis varit med om nåt hemskt i samband med klippning. Det är läskigt med sånt här... Jag vill hennes bästa.

Minternet: Jag låter henne endast gå täckad vid regn nu... Tror det blir bomull när hon är klippt.. Den första tiden.

Centaur: Hmm, får nog bli att droga henne iaf. Attans.. Hade hoppats slippa det. Vilka är riskerna med att sedera dem? Bör vet vara med hela tiden?

Tack för alla svar :bow:

Jag har låtit sedera mitt livrädda hbl.
Veterinären ger lugnande, väntar ett tag och åker sedan därifrån.
Effekten varade ca 45-60min.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 910
Senast: Raja
·
S
Foder & Strö Tjenixen! Har liksom så många andra funderingar kring vad jag ska utfodra min gamla häst med. Hon är en snart 24-årig f.d travare med...
Svar
11
· Visningar
1 202
Senast: squarepants
·
Träning Detta problem kanske passar under flera olika kategorier, men det är ju ett rid-problem, så jag lägger tråden här. Min häst har nu...
2
Svar
32
· Visningar
2 188
Senast: kryptisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar