I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

MadicDomino

Trådstartare
I morgon skall Chico och jag åka tåg för första gången (jag har pendlat rätt mycket sedan innan). Resan kommer bli ca 2½ h lång.
1 ½ buss och 1 h tåg. Han har åkt mycket buss sedan innan, men bara korta sträckor - max 30 min.

Nu undrar jag! Något specielt jag skall tänka på ? Vi kommer åka vid 09.00 tiden - så vi slipper väl mycket folk då ?
Jag tänkte ta med mig en leksak, asså jag tänkte inte kasta den utan roa han lite på plats. Ok ?
Hur gör jag med vatten ? Tänkte ge han lite i handen från en flaska i mellan pauserna.
Tänkte ge han ett tuggben när vi sitter på tåget så han inte blir alltför utråkad. Benet luktar inget.
Får jag ha hunden på sättet brevid om man har filt under i djurvagnen och där inte är folk som vill sitta brevid ?
Min hund klarar inte av andra hundar, jag kan hantera han så han inte får utfall, men jag tror inte han kommer klara av att någon med hund sätter sig brevid. Vad skall jag säga till den personen då ? :angel:
När jag går på Centralen skall jag tänka på något speciellt ?


Är det något specielt jag skall tänka på när jag går på eller av bussen/tåget? De gånger vi åker buss, så skall han sitta innan vi går av + fot, så det är en rutin. Funderar på ta han under armen när vi går på eller av tåget.

De som svarar får gärna ha erfarenheter av tåg åkande med skånetrafiken . Men inget krav :angel:.

Mvh
Emma med Chico
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

För en så pass kort resa skulle jag inte ta med någonting till hunden, möjligtvis vatten och en skål om det är varmt. Tuggben bör hunden klara sig utan, är ju bara 2 1/2 timme! Åkte till Åre med förseningar vilket tog 11 timmar och vovven sov i stort sett hela tiden. Tror inte din hund gör någon skillnad på 30 minuter och 1 1/2 timme faktiskt.

Att din hund inte klarar av andra hundar är DITT problem, inte någon annans. Om någon annan med hund fått platsen brevid dig kan ni ju kolla om någon av er kan flytta en bit, men har ni otur så är det en lite kupé med 6 platser där djur är tillåtet. Då bör du har antingen munkorg (om du tror att din hund flyger på andra hundar) eller låta bli att åka om det är andra hundar med och din hund inte klarar det. Jag personligen skulle aldrig flytta mig för att någon annan har problem med sin hund.

Ja, man brukar få ha hunden på sätet om man har något under. Men detta är ju självklart enbart om det finns plats! Och säkert lite beroende på vem som är konduktör.

Centralen? Vilken central? Är väl inget annat än sunt förnuft att tänka på.

Lycka till iaf!
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Att din hund inte klarar av andra hundar är DITT problem, inte någon annans. Om någon annan med hund fått platsen brevid dig kan ni ju kolla om någon av er kan flytta en bit, men har ni otur så är det en lite kupé med 6 platser där djur är tillåtet. Då bör du har antingen munkorg (om du tror att din hund flyger på andra hundar) eller låta bli att åka om det är andra hundar med och din hund inte klarar det. Jag personligen skulle aldrig flytta mig för att någon annan har problem med sin hund.

Jag kan inte annat än att hålla med (hela inlägget inte bara den biten ovan, vilken jag tycker är viktigast). Om du åker med Skånetrafikens "Öresundståg" och en annan hund skulle ha platsen bredvid din föreslår jag att du erbjuder dig att ställa dig vid dörren isället. Inte ska någon med en hund som uppför sig behöva stå eller flytta på sig för att din hund inte gör det?

Jag har även hört att vid en eventuell olycka där du förolyckas och din hund kommer lös kan den komma att avlivas om den utgör en fara, därför har alltid militären munkorg till sina hundar när dom åker tåg.

Tänk också på att ABSOLUT inte försöka roa din hund. Inte försöka dutta och greja om den är otålig, inga leksaker, inga tuggben. På tåget ligger man still, håller tyst och slappnar av. Det är ju särskilt viktigt om din hund inte gillar andra hundar att han lär sig att det är så det fungerar på tåget. Vatten hör hemma vid byte av tåg/färdmedel (eller möjligtvis långa resor)
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Men oj, så omständigt du får en så kort tur att låta. :) Jag och valpen har åkt x2000, tre timmars-färder, jag hade bara med en filt som han kunde ligga på på golvet nedanför och så vatten. Men min hund sov hela tiden, och på just x2000 är det ju svalt så han ville inte ha. Är det en supervarm dag kan det kanske vara bra att erbjuda dock. Ha hunden på sätet brevid får man säkert för vissa, jag själv har inte det även om det är lite folk. Men det är mest för att jag inte vill ha en hund som sen vill sitta i sätet hela tiden, eftersom man inte får ha det så ibland. Jag har hellre en hund som lär sig slappna av på golvet. Men det är ju bara jag. :p

I övrigt är det väl inte så mycket att tänka på vad gäller gå av och på och röra sig på centralen. Jag lyfte ombord min hund för det är ett sånt glapp mellan perrongen och tåget. :)

Kupén som är hundtillåten är ju oftast liten, finns inte så stor plats att flytta sig från andra hundar på. När jag åkte var det både hundar och katter med, trots att det var lungt på övriga tåget var det rätt mycket i den kupén. Du kan säkert be att få byta plats med någon annan om det skulle komma en hund precis brevid, men som redan sagts blir det ju ditt problem att lösa isådanafall.

Lycka till med resan! Det går säkert jättebra. :)
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Klarar din hund inte av att ha en hund bredvid så är den inte mogen att åka kollektivt. Det kan sitta så mycket som 6 andra hundar i samma 4 plats på tåget om man har otur (har hänt mig). Det är ditt problem och du får vara beredd på att stå vid utgången under resan.

Under en så kort resa behöver du inte ha med vatten, mat, leksaker o dyl. Det är generellt trångt och hunden ska sitta/ligga stilla och ta det lungt.

Har åt 5h resor med hunden på både tåg och buss. Inga problem sålänge resten av hundarna i samma kupé kan sköta sig.
 
Senast ändrad:
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

*halv knapplån*

Vet ni om 09.00 är en lugn tid i kollektiv trafiken ?

Mvh
Emma
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

*halv knapplån*

Vet ni om 09.00 är en lugn tid i kollektiv trafiken ?

Mvh
Emma

Går inte att svara på... framförallt inte runt en helg som nu, man måste ha forskat väldigt mycket runt människors rörelsemönster för att kunna göra någon typ av förutsägelse... Dessutom ska man inte bara tänka på vilken tid det är utan även, vart ska tåget, är det något på gång där, varifrån kom det osv...
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Personligen så tycker jag att om man vet att ens hundar kan göra anfall mot andra hundar ska ha munkorg, dels för din säkerhet, hundens säkerhet, de andra hundars säkerhet och övriga människors säkerhet. Jag skulle heller aldrig få för mig att ens fråga om de kunde sätta sig på ett annat ställe när det är din hund som går till anfall.
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Har ingen munkorg, men jag tagit med mig en skarvs som jag kan binda. Vi skall vara i stallet mocka mm innan resan, så han blir rätt trött. Är han trött bryr han sig inte. Blir det mycket folk sätter vi oss vid dörren. :idea:.

Detta hade varit omöjligt för 6 månader sedan. Med mycket träning har det blivit mycket bättre, kan avläsa han tidigare = stoppa innan han blir sur.


Mvh
Emma
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Jag åker tåg med min hund till Åmål å söndag (4,5 timme) och på den resan har jag inte med mig någonting. Jag förväntar mig att hunden vilar och håller truten. Ingen lek och stoj på tåget! Dås ka man vara lugn.
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

*kl och lite OT*

Jag suger åt mig all information :D
Ska åka tåg för första gången nästa vecka och ska dessutom ha med mig vovven. Blir bara en tur på 2½-3 timmar och jag hoppas att vovven håller sig lugn, han kommer åka i bur...
När man åker tåg måste man då boka i förväg och meddela att man har hund med sig eller kan man köpa biljett direkt på stationen? (gäller SJ)
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

*kl och lite OT*

Jag suger åt mig all information :D
Ska åka tåg för första gången nästa vecka och ska dessutom ha med mig vovven. Blir bara en tur på 2½-3 timmar och jag hoppas att vovven håller sig lugn, han kommer åka i bur...
När man åker tåg måste man då boka i förväg och meddela att man har hund med sig eller kan man köpa biljett direkt på stationen? (gäller SJ)

Du måste boka biljett i förväg tyvärr.
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Du måste boka biljett i förväg tyvärr.

Shit vad svårt, ska nämligen bila ungefär 130 mil innan tågresan (måste åka vidare) och det är grymt svårt att veta tidsmässigt när vi kommer vara framme :crazy:
Men tack för svaret...
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Åkte med Skånetrafiken Ö-tåg från Lund till hässleholm.

Tänk på att sätta dig där hundarna ska vara för annars blir de ett jäkla liv de fick jag häromdagen.

Jag satte mig där barnvagnarna är eftersom min hund kupe var full oh ingen vägrade flytta sig.
Sa då till kontollanten att där va fullt men de sket hon in *här får du inte sitta i varje fall*
Som tur är så hörde én annan kontollant deta och gick bort till kupen och såg till så vi fick plats.
Och där fick vi en del sura minner =/

På hemvägen var de värre då fick vi stå upp hela resan (man får väl skylla sig själv när man tar tåget 5 på en vardag) jag tyckte de va jobbigt men hundarna verkade ha no problem med resan dom fick mycket spece på golvet med en massa folk som gosade med dem=)
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Shit vad svårt, ska nämligen bila ungefär 130 mil innan tågresan (måste åka vidare) och det är grymt svårt att veta tidsmässigt när vi kommer vara framme :crazy:
Men tack för svaret...

Det beror helt och hållet på vad för tåg du ska åka med. Du kan i princip alltid boka biljetter på stationen (automater som kräver Visakort), men biljetterna i djurvagnen kan ju vara slut.

Åker du Intercity, regionaltåg eller lokaltåg (egentligen allt som inte är X2000) så kan du även köpa biljett på tågen och också åka med även om du inte får någon sittplats. De flesta tåg har några obokade djurplatser (dubbeldäckarna har dock endast en enda ynka obokad djurplats per tåg).

Slutsatsen är att du inte alls alltid behöver boka i förväg.
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Okej, tack för svaret :laugh:
Kanske är säkrast att ringa SJ och fråga vad som gäller, hade ju varit trist att bli fast på stationen...
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Nu har Chico och jag åkt tåg :D!

Min lille hund skötte sig urbra, lite morr blev de, den andra hunden hela tiden kolla på han och morrade.

Han sov en del av resan på sättet brevid mig, eller titta han ut genom fönstert lite, tiggde mat från små barns familjerna. Eller gjorde cirkus konster för jag var tråkig.
Men iallafall har jag fått se att min hund har inte mycket tålamod.

Men värst av allt var väl när han sög på läppen och satt på rumpan och lutade sig bakåt mott sätter :angel:, halva kabinen började skratta :o.

Men det gick iallafall jätte bra ! Utom att filk har inte koll på skyltarna och klagade att jag inte fick sitta där med hunden. :cool:

Mvh
Emma
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Du kan boka biljeter på internet till djur vagnen har jag för mig :)

Mvh
Emma
 
Sv: I morgon skall vi åka tåg :)! *frågviss*

Jag ringde kundtjänst och det verkar smidigast att köpa biljett på stationen iom att vi inte vet när vi kommer fram, så det blir nog att jag gör så :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 021
Senast: Snurrfian
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 159
Senast: Enya
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 176
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har funderat lite över hur folk tänker kring det och då ffa över osäkra/rädda/aggressiva hundar. Jag och Ruben åker ofta tåg, både...
2
Svar
28
· Visningar
3 186
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp