Sv: I morgon fortsätter min hästmardröm
Jag känner nu att ett knapplån är till pass... och vågar mig därför på ett.
Jag vet inte om ni minns för några år sen... närmare bestämt 8 år sen, som jag fick ett delikat problem. Jag köpte Fatima min vackra vita hösten 2001. Hon var till salu pga att hon inte blivit dräktig som förra ägaren tänkt sig, då hon är/var väldigt mammig och riskerade att stjäla ponnyfölen året därpå.
Jag fick hem henne, promenerade henne vid hand och började rida lite försiktigt. Sen i maj 2002 släppte vi ut hästarna på bete och VIPS, började alla hästar se ut som fotbollar. Min dam var som en Ålandsfärja...
Och gräsmagen blev ju en fölunge två månader senare... som ingen visste något om.
Vi började nysta, hingsten Fatima varit hos och Tima DNA-testades, men inte. Förra ägaren till Tima var väl inte så glad när det kom ett föl och hon inte bara kunde braka in på stallplan hemma hos oss och hämta hem Tima och föl, eftersom det i kontraktet stod att hästen köpts i befintligt skick. I stället började då rykten komma att det eventuellt kunde vara Timas son från två år tidigare som var fadern, trots att de inte gått i närheten av varann på över ett år...
Det var ett himla rabalder här på buke och jag blev på chatten bjuden en tusenlapp, eftersom man inte visste vad det var för häst och lite senare höjdes bjudet till 2500 om jag inte minns helfel. För att jag skulle sälja henne var en självklarhet, dels för att jag har en ryggmärgsskada och inte trodde att jag skulle fixa en unghäst och dels för att jag inte hade budget till två hästar.
Jag begärde 20.000...
Eftersom hon var passlös, då jag ville avvakta och se om vi kunde snoka fram stammen, så såldes hon utan problem för 16.000 med alla de papper jag hade och passhandlingar med ID-besiktning klara att skickas in, mot att köpare fixade de kostnaderna. Och så blev det. Senare har jag fått höra att en senare köpare har kollat upp DNA, gentemot Timas son och nej, det var inte han som var pappa heller
.
Så ni som bara tjafsar om att ingen vill ha en korsning... jag tycker att ni ska ta och tagga ner. TS mår inte bättre av det. Särskilt som det är ett himla liv här på buke i övrigt, om att man inte ska ge bort hästar eller dumpa priser oavsett vad det är, då det är lätt att de skickas till slakt i Sverige eller utomlands.
Så sluta sila mygg och svälja kameler är ni snälla. Bara för att NI inte vill ha en PRE/bruksnordiskorsning, betyder det inte att INGEN vill ha det.
Jag hoppas att det löser sig för dig Lejon!