I Mellangångarterna - Hur? Svårt? Skillnad från arbetsgångarterna?

P

Paoo

Hej! Jag och min häst är nya på dressyrtävlingsbanorna, och vi börjar ju med LC. Har kollat i LB programmen och det enda som verkar vara okänt för oss är just mellangångarterna (I LB är det Mskritt och Mtrav.) Så nu undrar jag, angående mellangångarterna;

* Hur gör man så att hästen går i mellan-skritt/-trav/-galopp? Är det likadant för alla 3 gångarterna? Ska man bara samla ihop innan man börjar och sedan pusha ifrån allt man har? Är det svårt att få hästen att gå i mellan, vad är det för krav?

Mycket tacksam för svar! :)

Sv: I Mellangångarterna - Hur? Svårt? Skillnad från arbetsgångarterna?

Mellanskritt är inget konstigt "vanlig" skritt på kort tygel. I mellan trav ska ju hästen länga på steget, och "sträcka ut" benen lite mer.
Det handlar mkt om balans så att bara trycka på allt du har är inte det allra bästa. Börja med att rida lite tempoväxlingar o försök få hästen att ta lite längre steg. Blir den snabb eller trippig är det bättre du bromsar upp igen. På tävling ser man hellre att hästen länger sig lite grann i balans än att man bara gasar iväg med korta steg.

Sen är det väldigt olika från häst till häst. En del har väldigt lätt för att länga sig medan andra mest blir snabba och trippiga. Vet inte hur din häst fungerar?

Samma princip i galoppen hästen ska ta längre mer vägvinnande steg...

Din tränare kanske kan hjälpa dig? Annars kan du läsa i tex Ridlära av Bo Tibblin han skriver om hur alla rörelser skall utföras. Sen är det ju svårt då alla hästar o ryttare är olika:angel: Min ena häst behöver jag bara lätta lite på tygeln så gör hon jätte fina travökningar, den andra behöver "laddas" o tryckas på lite mer..
Luyka till!

Sv: I Mellangångarterna - Hur? Svårt? Skillnad från arbetsgångarterna?

Tack! Ja, asså min häst tar hellre flera korta travsteg än ett par långa, så det behöver vi verkligen träna på. Galoppen har han bra balans i och han har naturligt "utsträckta" steg (Är ett fullblod) så det ska nog gå bra. Jo, jag ska be min tränare att vi tränar på det nästa gång :)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 555
Senast: Fiorano
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
4 024
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025