-i lb pga "För god form"?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare underbarasteponny
  • Startdatum Startdatum
U

underbarasteponny

Nu har jag som hoppryttare en fråga som jag blev lite nyfiken på.
Min kompis tävlar regional LA och ska starta en lb (klubb) om ett tag, hon sa att hon inte fick kräva så mkt av honom då så att han gick i lb-form för går han för bra form får hon minus. (?)

jag menar om hon tävlar honom (hästen) i "för bra form" borde dom inte bara få högre poäng då? ller är jag helt efter??

i stora drag:
ifall tex Brink skulle tävla en La och låta sn häst gå i den formen som han tävlar med i svår klass skulle han d få minus för "för god form på för låg nivå" då?

haha ja jag tror ni fattar vad jag menar, tyckte det lät så skumt bara:p

Sv: -i lb pga "För god form"?

Jag tror att man kan få sämre.
Det fick en tjej här, till henne sa dommaren att hon inte hade nåt där att göra.

åhh, jag får inte ner mina tankar i ord just nu... så jag kan inte förklara :p någon dressyrnisse som inte är dödstrött får förklara...

Det är för att i en lb kräver man en viss form, inte lika mycket samling som i en högre klass, samma sak som att man rider efter ett speciellt program.. Man kan ju inte börja göra piruetter och tro man ska få bättre poäng utan man ska följa det som står och det gäller formen också, därav kan man få anmärkning på det.

Hoppas du förstår

Det är för att i en lb kräver man en viss form, inte lika mycket samling som i en högre klass, samma sak som att man rider efter ett speciellt program.. Man kan ju inte börja göra piruetter och tro man ska få bättre poäng utan man ska följa det som står och det gäller formen också, därav kan man få anmärkning på det.

Hoppas du förstår

tack för alla svar!

nu tror jag jag har förstått!

En annan jämförelse som brukar vara lättare att förstå är ang byten.

Om det efterfrågas ett enkelt byte (dvs avbrott från galopp ner till skritt, och ny fattning från skritt) och man istället gör ett galoppombyte i språnget, så får man minus. Trots att galoppombytet är svårare. Men det var liksom inte det de frågade efte, utan det man vill se är ju ett enkelt byte, och om man inte gör det har man inte utfört rörelsen korrekt, även om man istället gjort något som är svårare och kräver högre utbildning, större skicklighet och mer styrka etc.

Senast ändrad:

Precis...och i ryttartest ska man göra ett byte med travsteg och om man gör ett byte hur snyggt som helst utan trav betyder inte det att man får bättre poäng. Snarare tror jag att man kanske får avdrag eftersom man inte följt instruktionerna.

Precis...och i ryttartest ska man göra ett byte med travsteg och om man gör ett byte hur snyggt som helst utan trav betyder inte det att man får bättre poäng. Snarare tror jag att man kanske får avdrag eftersom man inte följt instruktionerna.

Med en 'strikt' domare kan du faktiskt bli nollad på den rörelsen. Råkade ut för det ett par ggr på ponny, ponnyskrället var en fena på byten i språnget. Hade betydligt svårare för balanserade avbrott från galopp till skritt. Hon lärde sig ju programmen med, och visste ju precis att 'nu är det dags', och tog helt enkelt 'över', bytte i språnget och tyckte hon löst det jättebra..

Brukade få fyror oftast när hon gjorde så, men ett par ggr fick jag faktiskt nollor, med kommentaren 'Rörelsen ej utförd'. Och ska man vara strikt så är det ju faktiskt ett korrekt betyg, för jag har inte visat något enkelt byte alls.

Precis.
I en LA:1a jag red fick jag som kommentar i en galoppvolt,
"Det ska vara arbetsgalopp, ej samlad!"
och så avdrag på poängen.

Däremot tror jag din kompis vill göra sig lite märkvärdig. För hade hästen gått Grand Prix-klasser så hade jag kunnat förstå hennes resonemang, men LA regionalt mot LB klubb är det def inte så stor skillnad så att hon skulle behöva ändra på något för att undvika sämre poäng. Det är ju fortfarande lätt klass utan några större krav på samling eller samlade gångarter (u-taget de högsta LA:erna som nosar på kraven). Utan tvärtom så borgar LA-erfarenheten för att hon ska kunna rida LB riktigt bra.

Skulle det vara så att hon rider i för hög form och i för samlade gångarter för en LB-klass -ja, då gör hon även det för en LA-klass.

Men det är kanske så att hon är lite rädd för att hon inte skall vinna och därför vill ha ngt att skylla på.

Däremot tror jag din kompis vill göra sig lite märkvärdig. För hade hästen gått Grand Prix-klasser så hade jag kunnat förstå hennes resonemang, men LA regionalt mot LB klubb är det def inte så stor skillnad så att hon skulle behöva ändra på något för att undvika sämre poäng. Det är ju fortfarande lätt klass utan några större krav på samling eller samlade gångarter (u-taget de högsta LA:erna som nosar på kraven). Utan tvärtom så borgar LA-erfarenheten för att hon ska kunna rida LB riktigt bra.

Skulle det vara så att hon rider i för hög form och i för samlade gångarter för en LB-klass -ja, då gör hon även det för en LA-klass.

Men det är kanske så att hon är lite rädd för att hon inte skall vinna och därför vill ha ngt att skylla på.

ja det kan nog stämma!:D
hon är vääääääääldigt självsäker av sig och jag kommer inte våga prata med henne ifall hon nte vinner:o:p

men jag tror hon vinner, tyvärr det hade annars varit bra för henne att känna att hon inte rider bästast i världen!:smirk:

*kl*
Jag känner spontant att står det arbets- nånting i programmet och man rider samlad så har man inte utfört rörelsen korrekt! Även om det var svårare.:bump:

men hur ''samlad'' ska formen i LB vara? hur låg och djup får den vara?

Den ska gå med nacken som högsta punkt och huvudet i lod i mallanskritt, arbetstrav samt arbetsgalopp. I den ökade skritten ska huvudet söka sig framåt och nedåt och påskjutet ökas.:idea:

Jo jag har fått sämre poäng just pga att hästen gick i för hög form för klassen. Red en LB!

Hästen fick väldigt bra poäng annars :crazy:

Det är väl också för att man inte ska hänga kvar i lägre klasser än man klarar av och bara plocka poäng.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·
Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 693
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 116
Senast: fio
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 032
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar