I-landsproblem

P

prallan

Mocka hage; gå fler gånger med inte så tung kärra eller gå få gånger med tung kärra??:confused::cautious:
 
Något som sitter kvar sedan fysiklektionerna är att "det man förlorar i längd vinner man i kraft". Jag föredrar definitivt att gå fler gånger med en lättare kära än få gånger med en tung :)
 
Det är säkert bättre för kroppen att gå fler gånger med en lättare kärra, även om det känns som om det tar längre tid...
 
Något som sitter kvar sedan fysiklektionerna är att "det man förlorar i längd vinner man i kraft". Jag föredrar definitivt att gå fler gånger med en lättare kära än få gånger med en tung :)

Och jag vill minnas att arbetet som utförs är detsamma i slutändan. Dvs bära ett kilo sten tio gånger sträckan x eller bära tio kilo sten en gång sträckan x. Men jag kan missta mig!

Jag väljer i alla fall ta så mycket jag orkar och hellre köra färre gånger.
 
Och jag vill minnas att arbetet som utförs är detsamma i slutändan. Dvs bära ett kilo sten tio gånger sträckan x eller bära tio kilo sten en gång sträckan x. Men jag kan missta mig!

Jag väljer i alla fall ta så mycket jag orkar och hellre köra färre gånger.
Stämmer så bra så :) Energibehovet blir detsamma! Tänk att man hade nytta av fysiken i skolan i alla fall ;)
 
För mig beror det på. Är det en längre eller bökig sträcka att gå, tar jag hellre färre gånger (oh, logiken..eller inte..). Är sträckan däremot snabb att gå, tar jag hellre flera vändor än sliter hårt de få gångerna jag går. Lättare att köra en halvfull stor kärra, och lättare att tömma etc också. Fysik eller inte - jag tycker att det känns mindre tungt, mindre jobbigt och blir således inte lika trött ;) Psykets seger över köttet, så att säga.
 
jag fyller kärran så gott det går och svär sen över hur svår den är att köra i lerig/frusen hage. brukar harvar sönder bajset sommartid så jag slipper skotta hagen. :devil:
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 122
Senast: lizzie
·
  • Artikel
Hästnyheter Leriga hagar är en kletig verklighet för många hästhållare under stora delar av året. Mugg, tunga arbetsförhållanden och ökat...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: Gunnar
·
Gnägg Min vänstra tumme har gjort ont nåt år eller så och jag har inte tänkt så mycket på det eller påverkats så mycket av det eftersom jag är...
Svar
2
· Visningar
558
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
2 246
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp