I hästköpartankar

ghost

Trådstartare
Jag håller just nu på att så smått leta efter en ny häst.

I stallet har genom åren passerat en hög kapabla "projekt" som sällan funkat men den här gången tänkte jag försöka vara lite mer klok och inte skaffa någon med en intressant skada eller extrem skum muskelspänning som kan tyda på allvarligare skada. Någon gång har det även blivit rena känsloinköp. :)

Vad tittar ni på när ni köper häst? Stam, exteriör, historik, prestationer, känsla?

vad är viktigt för just dig?

Sv: I hästköpartankar

I ditt läge, som jag förstått vad du vill ha så skulle jag inte titta på stam, ganska lite på exteriör även om direkta felställningar går bort. Jag hade gått på prestationer, regelbundna starter och känsla.

Jag tycker du ska leta efter en 4-5årig valack i proffsträning som har startat på ganska regelbundet, inte direkt radat upp segrar men som ofta är på plats. Mitt råd är att inte köpa från Norrland eller utlandet. Välj en som är trevlig att köra och har lättsamt sätt :)

Jag hade köpt en ettåring på Kriterieauktionen, men det tror jag inte du vill ha? För 50 kSEK kan du nog få en hel del för pengarna där.

Vi här hemma bestämmer oss först för vad vi är ute efter, föl eller ettåring att köra in själv, unghäst med sikte på premie, eller starthäst som redan har gjort några starter.

Därefter är det nog mera känslan och vad det finns för utbud just då som styr.
Sen är det lättare att "räkna bort" hästar efter exteriör, kapacitet, stam och tidigare prestationer än tvärt om... dvs bestämma sig för vad man inte tycker om än vad man vill ha ;)

Den här gången har jag tänkt en tid och har rätt klart för mig vad jag söker, och det kan likaväl vara en premad tvååring som en starthäst för mig. Lite resesällskap till träningarna för hoppetossan jag har.

Jag var mer inne på hur andra resonerar när det köps häst?

När man läser på hästar som bytt ägare i proffsträning så ser man ofta dem som sålts "just in time" så att säga. Hur sjutton får man koll på om de gjort sitt eller om de med lite service har mer att ge. Och dessutom ser man ju inte NÄR hingstar blivit valacker.

Hej!

Är inte speciellt insatt i travsporten, men blev ändå nyfiken på vad du baserar ditt råd på?
Vad anser du är sämre med norrländska travhästar, rent generellt?

... Mitt råd är att inte köpa från Norrland eller utlandet.

/Keb *lokalpatriot*

Kari Lähdekorpi brukar ju säga att tränarna ovanför Dalälven generellt är rätt skickliga och vana att göra det mesta av "enkelt" hästmaterial, så chansen att fynda en redan startad häst därifrån är liten, enligt honom...

Men vad sjutton är detta för syn på Norrlandshästar:eek:

Lähdekorpi kanske ibland kastat ur sig lite mindre väl valda ord:grin:

Men såna här påståenden gör mig lite irriterad :mad:

Hej!

Är inte speciellt insatt i travsporten, men blev ändå nyfiken på vad du baserar ditt råd på?
Vad anser du är sämre med norrländska travhästar, rent generellt?

/Keb *lokalpatriot*

Inget som är sämre men det finns mycket få exempel på amatörer som köpt starthäst från Norrland och hästen dugt på de banor där ghost oftast tävlar, möjligen undantaget Vaggeryd :D

Det beror ju helt på vad man söker. Köper man en unghäst spelar ju stammen stor roll. Köper man en femårig valack det ungefär lika intressant som vilken färg den har :D

Men hur vet man vilken femåriga valack man ska köpa? :D

Kollar man runt lite så finns det gott om 5-åriga valacker som gått ur proffsträning och sen aldrig blivit någonting mer med.

Jag tycker mig se en liten trend - ju mer framgångsrik tränare, ju större risk att de fått ut allt som går ur hästen.

Men vad sjutton är detta för syn på Norrlandshästar:eek:

Lähdekorpi kanske ibland kastat ur sig lite mindre väl valda ord:grin:

Men såna här påståenden gör mig lite irriterad :mad:

Du får gärna ge några exempel på starthästar som amatörer i södra Sverige köpt från Norrland som gått bra.

Och kollar om de inte varit hos nån bra innan? :idea:

Ju mer man tänker, ju mer inser man att det krävs ett rätt stort kontaktnät för att lyckas köpa rätt travhäst... :idea:
Och att det ändå ska till en hel del flyt...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 121
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 555
Senast: Imna
·
Avel Jag avlar inte men betraktar min omgivning där mentaliteten verkar vara "man tager vad man haver" - man har ett sto som man ofta köpt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 085
Senast: Smulan75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve