I form på lös tygel?

S

Sweet

Hur får ni hästarna att gå i en fin och bra form på lös tygel? Jag menar på en yngre häst som inte är så utbildad ännu.

Jag kan bara prata om min häst, ett vbl-dam o hon är inte ung men inte vidare utbildad heller.
Har tränat i 3 månader varje vecka för en tränare o då använder jag mycket sits o till slut kom formen fast vi hade långa tyglar.
Men inte kan vi rida i form hella tiden, det kommer med tiden.

hästen kan förmodligen inte gå i en helt korrekt seriös om du låter tyglarna vara helt. Du måste ändå böja halsen så den bli mjuk och sitta å plocka lite i tyglarna (eftersom man i regel använder stång så behöver du alltså inte ha korta tyglarn när du gör det det känns ändå). Sedan får du förmodligen träna mkt halvhalter och ryggningar etc för att lösgöra hästen och för att få den att sätta under sig ..med tiden kommer formen.. :cool:

Jag skulle inte rida på stång på en yngre, outbildad häst. I synnerhet om det inte lärt sig bära sig själv ännu.

jag har gjort så att jag rider hästen i form "med" tygel och sen ger henne "chansen" att gå vidare på lång tygel.
När jag ridit henne riktigt lösgjord så funkar detta jätte bra.

Detta har jag med funderat på. Vad gäller yngre hästar så klarar väll de endå inte av allt själv? Enligt mig så ska de väll endå få ha ett stöd i munnen så att de har nått att stödja sig på så det blir enklare och mindre ansträngande när de inte har fått sina muskler.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 115
Senast: Fiorano
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 474
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 883
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar