i form/inte i form

F

ft_lover

hej , kan jag inte få in lite bilder på "form" i olika lägen..
eller aa asså typ; bakom, lod, bakbenen efter sig, i form , inte i form m.m
jag är verkligen totalt blind för sånt och vill iaf få en bild framför mig hur de ser ut .. skicka gära in typ såhär :
"Det här är en häst som går i korrekt form " *bild*
"Det här är en häst som inte går i form " *bild*
"Det här är en häst bakom lod " *bild*
O.s.v

SNälla ! :confused: :o :crazy:

Sv: i form/inte i form

ärligt.. asmånga visningar men inga svar :smirk: :confused:

Kolla på Marcus Holst ridhandbok, där finns mkt bilder på just det du frågar om. Det är lite bökigt att ladda hem och sen lägga upp bilder... Man liksom inte orkar... Men kolla sidan, den är riktigt bra!

/cj

Du lär dig inte så bra från att se på bilder.
Ett tips är att engagera dig som skrivare på en dressyrtävling. Att sitta med en duktig domare och höra hur den bedömer är givande !
Du lär dig genom att se många hästar och bra ridning tillsammans med kunniga personer. Titta, lyssna och fråga, så ska du se att ditt 'öga' tränas upp mer och mer :)

Jag håller med Pansi!
Se om du inte kan få vara med och skriva domarprotokoll! Det är väldigt lärorikt! Fast bilderna kan ju kanske fungera bra som ett komplement? Jag är inte så haj på detta med att lägga ut bilder och sånt, men om inte jag mins fel så finns det en stor tjock bok om ridning (tror den heter nåt i stil med "Tävla dressyr-hoppning-fälttävlan" eller liknnade) som innehåller massor av bilder där författaren har kommenterat bilderna; hur hästen gå och sånt. t ex på bogarna, över tygeln och så vidare. Kanske kan du kolla efter den på bibblan?

eller var me (utan häst) på träningar för någon duktig tränare och lyssna på vad han/hon säger och fråga massor!

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 257
Senast: super
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar