I form i uppförsbacke?

Chili

Trådstartare
Funkar det? I en lätt sluttande backe borde det ju vara som vanligt, men när man måste stå i fältsits, går det fortfarande att rida en häst i rätt form då, eller bör den alltid få ha lång tygel? Är det något man bör göra på en välmusklad häst eller kan man göra det i uppbyggande syfte? Och jag menar en backe där hästen kan ta sig fram lätt, även om den är lite brant.

Samma sak i terrängen, är det bra eller dåligt att rida hästen i form där? Och då menar jag inte på vägar och stigar utan i själva skogen ;) Det borde nästan vara ett tecken på stark och koncentrerad häst, eller?

Sv: I form i uppförsbacke?

Mja, hästen ska väl få lång tygel i backe och jobba som den vill där.
Även i terrängen behöver väl pållen få ha lång tygel och inte tänka för mycket på formen för att kunna placera sin fossingar rätt.

Är ingen expert, men skulle tippa på att detta är vad hästen föredrar ;)

I backar försöker jag rida hästen i form/på tygel (alltså kort tygel).
Jag har hört/läst att hästens naturliga sätt att ta sig upp för backar är att dra sig upp med frambenen (till viss del). Vi vill ju att de ska skjuta på mer med bakbenen, alltså gå i rätt form, och stärka det partiet, rygg, bak.
Om det är så vet jag inte, nån annan kanske vet bättre?

Angående terrängridning är jag en van terrängryttare, vi kallar det "spionrida" :)
Där vi rider (eller red, jag har inte kvar hästen och tar inte ut någon annans häst i sån terräng) skulle jag aldrig fått för mig att rida hästen i korrekt dressyrform. Det hade varit farligt. Det blev väldgit naturligt hur man skulle sitta i sadeln och använda skänklar och tyglar när man ska över sankmarker, genom snårskog och uppför och nedför kala branta berg :P Hästen måste få se sig för, den tränade ändå alla muskler i kroppen på det här sättet, antagligen inte särskilt slitsamt eftersom det var i skritt (även om pållen envist hävdade att det gååår att galoppera varsomhelst :D ) och det var som sagt varierat arbete.
Tycker det är ett jättebra sätt att träna hästen, den får också använda huvudet. Dessutom är det jätteskoj!

Chili skrev:
Funkar det? I en lätt sluttande backe borde det ju vara som vanligt, men när man måste stå i fältsits, går det fortfarande att rida en häst i rätt form då, eller bör den alltid få ha lång tygel? Är det något man bör göra på en välmusklad häst eller kan man göra det i uppbyggande syfte? Och jag menar en backe där hästen kan ta sig fram lätt, även om den är lite brant.

Samma sak i terrängen, är det bra eller dåligt att rida hästen i form där? Och då menar jag inte på vägar och stigar utan i själva skogen ;) Det borde nästan vara ett tecken på stark och koncentrerad häst, eller?

Branta backar måste man släppa efter på tygeln, men i uppförslut så är det bra att ta den i form. Då tänker jag väl inte att man skall ha kort tygel utan att man skall se till att hästen kommer ner och välver ryggen. Det är en bra form för att bygga rumpmuskler och träna bakben.

Hälsning Maja

Tydligt exempel på vad form är. Formen är hästens arbetsställning, således är den form som är bäst i en uppförsbacke helt annorlunda mot vad man rider på plan mark.

Hästen behöver få längre tygel för att kunna länga ut och sänka halsen och kunna ta i ordentligt. DET är korrekt form i en uppförsbacke. Självklart ska hästen jobba rätt i en backa, annars sliter den fel på kroppen.

Chili skrev:

Det går säkert att ha hästen bärig i en uppförsbacke, men själv har jag aldrig lyckats oavsett hur stark den varit :p
Grejen är att uppförsbackar tränar mer skjut-muskler och nedförsbackar som rids i balans tränar mer bärmuskler. Det säger sej väl själv att hästen måste vara otroligt stark och välskolad om den ska kunna bära i en brant uppförsbacke.
Däremot själva framåtlutningen tycker jag inte ska vara några problem men man behöver ju inte göra det överdrivet utan bara liite framåt. Själv brukar jag känna att jag lutar lite framåt i nedförsbackar eftersom det tvingar hästen att flytta över lite vikt på bakdelen om den ska hålla sin balans. Förutsatt att den lärt sej sträva efter balans. Tror dock inte det funkar på samma sätt i uppförsbackar..

Just det - till själva grundfrågan ang. "form" i terrängen - man bör alltid låta hästen söka sej framåt nedåt i lite frihet för annars kan inte hästen lära sej balansera upp sej själv utan riskerar att bli störd. Likaså i nedförsbackar.
Min förra häst lärde sej själv att samla sej och hitta balans jättebra när han fick långa tyglar och jag bara koncentrerade mej på min egen sits. Sen när det blev bra terräng kunde jag ta tyglarna ett tag och sen "släppa" dom igen.
Den hästen som normalt sett haft övertempo och mycket högt huvud i terrängen med sänkt rygg och nästan sprungit ifrån så fort det krävdes balans lyckades alltså hitta balansen äldigt snabt bara genom att man påminner den nån gång ibland om att söka sej framåt/nedåt men sen bara sitta stadigt själv. Kunde samla sej mycket bra i skogen och hade så bra balans att den om den tappade balansen precis vid en brant kunde återfå kontrollen på bara ett steg.

Varför skulle hästen inte kunna gå i form i skogen??? Självklart inte om det är jättekuperat, stenigt osv, då måste ju hästen kunna se sig för, men ska ändå kunna bära sig själv. Ulla Håkansson tränar sina dressyrhästar i skogen, de går i form då! Jag rider också dressyren i skogen, både jag och hästen tycker paddock blir trist, det är mycket bättre framåtbjudning ute i skogen och längs vägarna! Träden är suveräna att göra vändningar osv runt. Men det får ju vara något så när slätt då, men det går ju inte att säga att hästen inte kan gå i form i skogen!

Hästen behöver visst gå i form även över stenar och ojämn mark! Skillnaden är att FORMEN då ser helt annorlunda ut än när man rider dressyr (vilket många verkar tro är den enda formen...). Hästen behöver gå med lång hals och se sig för, lyfta på benen ordentligt. Fel form i skog och mark är att man rider med kort hög häst, som man gör på dressyrbanan.

Tack Madick, för svaret ;)

Jo som sagt så är det inte direkt så att man inte ska sträva efter formgivning på hästen i skogen. Men man måste låta den hitta in form själv för att inte bara bli låst, framtung och riskera att snubbla. Början till det är lång och låg, sen brukar hästarna hitta sin egent bekväma position där de snabbt kan samla sej när det behövs. Jag BER aldrig hästen att jobba på något särskilt sätt när jag är i skogen. Utan jag ber den gå åt ett visst håll, i en viss terräng och litar på att hästen hittar balansen. Med balans följer också samling OM man inte låst hästen med för korta tyglar och krav på hög form.

När min häst kunde samla sej bra redan i dressyrarbetet men jag ville vara säker på att den fick sträcka ut rygglinjen ordentligt och gå i en bra form brukade jag rida mycket i skogen men på långa tyglar.
Och tro´t eller ej så gick hästen självmant i mycket ärligare form ute i terrängen än på ridbanan trots att den redan gick ganska bra på ridbanan.

Kul att så många svarat!

Jag anser själv också att rida i form är inte en och samma form hela tiden. Vad jag hade i huvudet när jag skrev "i form i skogen" så menade jag en mer låg och lång, men bärig, form än den typiska dressyrformen.
Sen så är ju riktigt kuperad mark träning i sig! Jag rider på så långa tyglar som möjligt över t.ex. kalhyggen med mycket bråte överallt, annars kan ju inte hästen finna balansen om den snubblar. Men att rida bland granarna med mossa/gräs som underlag, där kan man ju kräva lite mer samlat arbete.

Det ska bli kul att tillämpa den här metoden på araben! Har t.ex. en lång och seg asfaltsbacke, perfekt att träna lite rygg istället för att skritta upp på lång tygel. I skidbacken däremot får hon nog långa tyglar ;)

Tänk bara på att inte låsa hästen med tyglarna, det är lättare än man tror :p i uppförsbackar och taskig terräng behöver den friheten att röra på huvudet :) även om den fortfarande är lång och låg.

Rider min häst i form både uppför och nedför och mellan träden men i lite öppnare form i skogen och lite lägre ffa i uppförbackar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama