i form i trav

T

thyrniròs

Jag har äntligen fått min bråkstake att börja arbeta med en lång överlinje, i skritt. Men så fort han tar traven åker huvudet upp och ryggen ner...

jag arbetar ständigt på att driva in honom i traven i en låg form och det funkar, ungefär 2 steg. då bryter jag av, vilket han gör under vilda protester och kör upp huvudet än mer, vi börjar om i skritt osv...och sådär kan vi hålla på dag ut och dag in. i ett lite högre tempo kan jag få honom att gå ner och sakta sig lite och därifrån bära sig riktigt bra, (vilket jag eg tycker verkar bakvänt) men att gå från skritt in i en balanserad form i trav tycker han är svårt---

jag vill bara höra om det jag gör är rätt? att arbeta på detta sätt- kommer han att lossna så småningom? Det känns tråkigt att öva detta på volten om och om igen, men ute i terrängen har han så mycket annat att titta på så då tappar han mycket av koncentrationen...

*behöver lite stöd*

Sv: i form i trav

11 år. men mentalt har han precis (det senaste året) blivit "vuxen" och börjat arbeta på ett helt annat sätt än tidigare. han är välutbildad och kan gå i öppnor och slutor osv. han har en enorm trav! stort och svävande steg. han var något av en problemhäst när han var yngre och bara rusade runt på volten och i skogen, men har nu lugnat sig avsevärt (kanske framför allt efter att han blir mer tränad med en person?) han rusar inte längre in i gångarterna, men att få honom i form in i traven verkar han inte ta till sig..

Det absolut bästa som jag alltid kör med är "start och stopp" tekniken.
Rid låt säga tio steg skritt, fem steg trav , tre steg rygga , tio steg trav , tio steg galopp, fem steg ryggning, fem steg skritt osv osv..
Du behöver givetvis inte följa det jag skrev nyss exakt men principen är att du hela tiden varierar gångart och ryggning. Hur många steg den ska ta får du givetvis välja själv.:D Men trava inte för många steg ,utan så länge hästen orkar bära och förläng succesivt.
Ryggning är en otroligt underskattat rörelse och hjälper hästen att sätta under sig och är mycket lösgörande. Kom ihåg att du inte behöver göra denna övning på rakt spår hela tiden, du kan givetvis tänka "fem steg skritt , en 10 m volt galopp, halt ryggning 3 steg , fem steg trav etc.." Förutom att hästen blir otroligt lösgjord snabbt
blir den dessutom mycket lyhörd..
Lycka till! :banana:

Du kan ta tillfällig hjälp av en chambong, viktigt att försäkra dig innan att hästen ej har ont i ryggen. Be proffs kolla sadeln.
Andvänd chambongen ca en mån. Fortsätt som du gjort me endast ett fåtal travsteg åt gången och bygg på. Tänk mycket framåt, man löser de mesta genom drivning. Om hästen bär sig bättre i gallop så välj den istället. Lycka till.

både häst och sadel är kollade, och som sagt har han inga problem i andra gångarter. är något obalanserad i just traven dock.

så det är alltså inte fel att rida honom i ett högre tempo, i trav? då han bär sig bättre när han får gå på lite. min naturliga tanke är att jag då succesivt kan minska tempot och behålla hans balans, men många verkar anse att man alltid ska utgå från ett långsamt tempo...hm, funderar och arbetar vidare m att driva in honom i trav och stanna och varva det med att ta ner honom från ett högre tempo...
:bow:

hm, det där jag skrev nyss lät snurrigt, hoppas ni förstår ändå hur jag menar

Du tänker rätt....börja i ett frächt tempo och ta enstaka mer *samlade* steg och bygg på. Att tänka på ....en samlad trav är ej mindre i tempo, takt utan framdelen går oftast med högre benlyft som gör att bakdelen tar mer mark under hästen och oxo blir snabbare,rappare. Be din tränare sitta upp så får du *se* hur hästen jobbar. Lycka till!

Jag rider en tidigare illa riden häst som kör huvudet i vädret något fantastiskt och spänner mun och sänker rygg. Övningen "start/stopp" har verkligen hjälpt mig jobba denna omöjliga häst. Du får gärna förklara bättre med din metod iom att jag sällan bara tror på "ett sätt ". Jag anser att en häst blir lösgjord och söker sig rätt med varierade och goda metoder. Varför tycker du att man ska rida med chambon? Resulterar inte detta i att hästen endast sänker sitt huvud? Jag menar att bara för att hästen inte "vill" gå i rätt form , vad ger då chambonen för hjälp mer än att ta ner huvudet om kroppen ej är genomarbetad? Jag anser att genom att arbeta igenom kroppen ordentligt kommer en längre och lägre form falla sig naturligt utan hjälpmedel. Men du får väldigt gärna berätta din version och varför du anser detta vara det bästa?

Det här är INTE ett på något sätt "surt/överlägset..blabla" svar utan jag är nyfiken och vill endast ta del i din metod och försöka förstå fördelarna. Vilket jag för tillfället inte gör.:bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 222
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka