Novelette

Trådstartare
är det väl ganska vanligt med såna där gummimattor som bädd i boxar....är det egentligen så bra? Det ser ju mysigt ut på reklambilderna men naturligtvis så fixar man ju till så de bilderna alltid ser bra ut ju :smirk:

Är det nån som har erfarenhet? Hur länge håller det? Sugs kisset upp eller vart tar det vägen? Kan väl knappast ligga där o skvalpa... :eek:

Sv: I England

Jag har mycket goda erfarenheter av att ha häst i box med gummimatta. Om hästen exempelvis står på halm blir underlaget mer sviktande utan att för den del bli så "djupt" (mindre bra för senor om det är för mjukt) som spån kan bli.

Kisset rinner som sagt ner genom lutningen på boxgolvet men om man inte vill ha lutande golv är det bara att göra som man gör i vanliga fall dvs använda ett tunt lager spån i botten som suger upp.

För mig är det mest positiva med gummimattan att underlaget i boxen blir mjukare utan att för den del bli alldeles för djupt och tungt som det kan bli om man vill göra det mjukt med spån. Jag kan tänka mig att gummimattan kan vara bra exempelvis som botten för en "sandbox" för avlastning vid akutfång.

scarlet95 skrev:
Jag har mycket goda erfarenheter av att ha häst i box med gummimatta. Om hästen exempelvis står på halm blir underlaget mer sviktande utan att för den del bli så "djupt" (mindre bra för senor om det är för mjukt) som spån kan bli.

Kisset rinner som sagt ner genom lutningen på boxgolvet men om man inte vill ha lutande golv är det bara att göra som man gör i vanliga fall dvs använda ett tunt lager spån i botten som suger upp.

För mig är det mest positiva med gummimattan att underlaget i boxen blir mjukare utan att för den del bli alldeles för djupt och tungt som det kan bli om man vill göra det mjukt med spån. Jag kan tänka mig att gummimattan kan vara bra exempelvis som botten för en "sandbox" för avlastning vid akutfång.

Hej!

Jag undrar bara om du skulle vilja pm:a mig om var du köpt din gummimatta och vad du fick ge för den. Är nämligen ute efter en sådan eftersom min häst går igenom spånen var eviga natt, fastän hon har tillräckligt med strö.

Vi har gummimattor överallt, tom i gången, det är knäpptyst i vårt stall, även när hästarna går på gången, skrapar med fötterna osv. Praktiskt också för det blir absolut inte vingligt på brodd, dom sjunker ju ner i mattan.

Det blir helt klart en svikt i boxen och man behöver inte ha så mycket strö. Vi har alltid spån uppe på mattorna, för att det ska bli lite trevligare, dels har vi ingen lutning i boxarna så det måste till för uppsugningen, men så är det skönare att ligga på spån tror jag, än direkt mot mattan.

Enda nackdelen för oss är väl att en gång om året måste alla mattor ut (dom är tunga) för då ska stallet skuras, inklusive mattorna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
801
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 145
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 622
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv