I djungeln av sadlar...

J

Juliae

När jag köpte mitt arabsto i våras fick jag även med hennes sadel, jag tyckte dock den såg liten ut och fick reda på att hon haft denna sadel sen hon reds in för 6 år sedan, och hon har förändrats markant i sin kroppsbyggnad sen dess. Så jag köpte en bomlös sadel av märket Knights leather.
Fick den till ett riktigt fyndpris och den var helt ny, hade bara använts tre ggr på ett dräktigt friesersto.
Helnöjd var jag första gången jag red i den för den var gudomligt skön, och jag tyckte att hon kunde röra sig så fritt i den.
Men sen för en vecka sedan så fick hon en muskelinflammation i hela kroppen, och vet trodde att det var sadeln som var problemet. En bomlös sadel fungerar ju helt annorlunda osv..

Till grejen, den bomlösa sadeln är såld och jag är på jakt efter en ny billig prisvärd sadel. Eller allra helst två - en dressyr och en allround.
Har tittat på de från Hööks. Dels den ljusbruna allroundsadeln som tydligen ligger bra på araber vad jag hört, och sen har jag även fått goda rekomendationer om den svarta CH dressyrsadeln i syntet.
Någon som har någon av dessa, och vad tycker ni om dem?

Har också hittat en fin begagnad dressyrsadel av märket New lord, är även intresserad av att veta mer om denna?

Har ni tips på liknande sadlar, eller har något till salu så får ni också lägga in en mening eller två :)
Hoppas på svar!

Sv: I djungeln av sadlar...

Emm.. inget sadeltips, men hur kan en häst få "muskelinflammation i hela kroppen" :confused: verkar ju lite brutalt eller?

använde du pad till den bomlösa måste jag fråga?
Hööks billiga läder allround sadel för 1200 eller vad den nu kostar går knappt att sitta i tycker jag. Funderar du på syntet sadel skulle du ju kunna pröva griffin. Kostar lite mer en ch syntet men med tanke på alla finesser med ex hur man kan ändra bomvidd själv så är det värt pengarna. Finns rätt så många griffin begagnade också.

Det måste ju handla om otrolig överansträning...

Skulle skippa både CHn och den ljusbruna samt new lorden. Personligen hade jag åkt till en BRA sadelmakare/utprovare som kunde prova ut en PERFEKT sadel till min häst så att denne inte skulle få inflamation igen.

Dessutom har hästen inflamation nu så kommer musklingen se helt annorlunda ut efteråt (förhoppningsvis).

Om det bara är en vecka sedan hästen fick diagnosen inflamation i hela kroppen så är det inte läge att prova nya sadlar nu.
Hästen måste ju få en chans att bli frisk först.
Att en illa passande sadel kan ge problem är en sak men den ger knappast inflamation i hela kroppen.
Vad har hästen fått för behandling?

Min numera änglahäst hade inflamation i hela kroppen och det var inte tal om ridning då.
Man kunde knappt röra henne och hon gick på hög dos butta.

De sadlar du har nämt är inget man sätter på en hästrygg med problem (knappt annars heller).

När hästen är frisk och har fått muskla sig lite så leta reda på en bra sadel som passar henne.

Om det bara är en vecka sedan hästen fick diagnosen inflamation i hela kroppen så är det inte läge att prova nya sadlar nu.
Hästen måste ju få en chans att bli frisk först.
Att en illa passande sadel kan ge problem är en sak men den ger knappast inflamation i hela kroppen.
Vad har hästen fått för behandling?

Min numera änglahäst hade inflamation i hela kroppen och det var inte tal om ridning då.
Man kunde knappt röra henne och hon gick på hög dos butta.

De sadlar du har nämt är inget man sätter på en hästrygg med problem (knappt annars heller).

När hästen är frisk och har fått muskla sig lite så leta reda på en bra sadel som passar henne.

Låter precis som hennes symptom! Grejen var att vet inte kunde säga mer än jag, min teori var muskelspänningar för de kan ju ofta sprida sig över hela kroppen eftersom musklerna tar hjälp av varandra. Men eftersom jag inte vågade börja massera ordentligt med punktmassage ifall det var någon inflammation (då har ju massage motsatt effekt) så tog jag dit vet. Han gissade på muskelinflammation och hon går nu på kortison och har blivit betydligt bättre!
Innan kunde man som du säger knappt komma nära för hon hade så ont.
Men hon har inte ont i själva ryggen, det har varit det enda stället man kunnat trycka på.. så jag tycker också det verkar konstigt att det skulle vara sadeln..

Men sen är det ett konstigt tillfälle med eftersom hon inte alls tränas hårt, hon har precis blivit igångsatt efter att ha gått på bete en månad.

och självklart har jag inte ridit henne nu när hon varit sjuk!

Ta ut en sadelutprovare, så han kan hjälpa dig, man ska inte lita på de billiga sadlarna.

Hööks billiga läder allround sadel för 1200 eller vad den nu kostar går knappt att sitta i tycker jag. Funderar du på syntet sadel skulle du ju kunna pröva griffin. Kostar lite mer en ch syntet men med tanke på alla finesser med ex hur man kan ändra bomvidd själv så är det värt pengarna. Finns rätt så många griffin begagnade också.

Jag använde Knight leathers pad som jag köpte till när jag köpte min Knights sadel :)
Jag har faktiskt tänkt på griffins sadlar mer och mer sen jag börjat titta runt mer. Den verkar bra!
Men då får det bli bara en sån för som fattig student har jag inte råd till mer :crazy:

Emm.. inget sadeltips, men hur kan en häst få "muskelinflammation i hela kroppen" :confused: verkar ju lite brutalt eller?

Ja hon har verkligen haft jätteont. Som tur är så har kortisontabeltterna verkligen hjälpt!

Låter precis som hennes symptom! Grejen var att vet inte kunde säga mer än jag, min teori var muskelspänningar för de kan ju ofta sprida sig över hela kroppen eftersom musklerna tar hjälp av varandra. Men eftersom jag inte vågade börja massera ordentligt med punktmassage ifall det var någon inflammation (då har ju massage motsatt effekt) så tog jag dit vet. Han gissade på muskelinflammation och hon går nu på kortison och har blivit betydligt bättre!
Innan kunde man som du säger knappt komma nära för hon hade så ont.
Men hon har inte ont i själva ryggen, det har varit det enda stället man kunnat trycka på.. så jag tycker också det verkar konstigt att det skulle vara sadeln..

Men sen är det ett konstigt tillfälle med eftersom hon inte alls tränas hårt, hon har precis blivit igångsatt efter att ha gått på bete en månad.

och självklart har jag inte ridit henne nu när hon varit sjuk!

Min häst fick inte heller inflamation av att hon tränats hårt, det var en följd av headshakingsyndrom:(

Jag tycker det verkar konstigt att inte vet kunde säga mer?
Togs det blodprov så att man kan få reda på vad det kommer av?

Att hon har vilat kan ju vara en orsak, de kan gå och spänna sig av insekter och regn, har hon haft korsförlamning någon gång?

Var hon spänd innan du satte igång henne?
Eller kom detta efter att du hade haft igång henne ett tag?

Enligt mina erfarenheter så hänger inflamationer i kroppen ihop med något annat, ibland en annan sjukdom och/eller något som hästen inte trivs med vilket ger spänningar.

Trivs hon i flocken?

Har hon fått nya kompisar eller flyttat?

Har ni ändrat rutiner?

Du har ju inte haft henne så länge, kanske kan du ringa gamla ägaren och höra om det har varit något sådant här tidigare?

Vilken tur att du inte började massera henne!

Hoppas att hon blir bra snart och lycka till med sadel letandet!

Min läkare rekomenderar massage för att enklare bli av med iflamation/muskelspänningar (ofta en följd av varandra), även massören gör detta...

Min läkare rekomenderar massage för att enklare bli av med iflamation/muskelspänningar (ofta en följd av varandra), även massören gör detta...

:confused: men då kan ju inflamationen bli sämre om man inte vet vad den beror på.

Vet man däremot varför inflamationen har uppkommit och det är av spänningar så kan massage hjälpa men inte i akut skedet utan senare när inflamationen har lugnat sig.
Det gör fruktansvärt ont att få massage på inflamerade muskler, jag vet jag har haft inflamation från skalpen till svanken pga spänningshuvudvärk och ingen fick ens röra mej:crazy:

Men när det akuta skedet är över så är massage guld!

Min häst fick inte heller inflamation av att hon tränats hårt, det var en följd av headshakingsyndrom:(

Jag tycker det verkar konstigt att inte vet kunde säga mer?
Togs det blodprov så att man kan få reda på vad det kommer av?

Att hon har vilat kan ju vara en orsak, de kan gå och spänna sig av insekter och regn, har hon haft korsförlamning någon gång?

Var hon spänd innan du satte igång henne?
Eller kom detta efter att du hade haft igång henne ett tag?

Enligt mina erfarenheter så hänger inflamationer i kroppen ihop med något annat, ibland en annan sjukdom och/eller något som hästen inte trivs med vilket ger spänningar.

Trivs hon i flocken?

Har hon fått nya kompisar eller flyttat?

Har ni ändrat rutiner?

Du har ju inte haft henne så länge, kanske kan du ringa gamla ägaren och höra om det har varit något sådant här tidigare?

Vilken tur att du inte började massera henne!

Hoppas att hon blir bra snart och lycka till med sadel letandet!

Ja, jag har flyttat henne till ett nytt stall nu i veckan för jag är 100% säker att inflammationen har att göra med det tidigare stallet, där det inte alls fungerade bra. Hon fick olika mat varje dag, ibland stod hon inne på natten ibland ute, och hon fick bara kraftfoder om kvällen när hon stod inne.. Så att det handlar om konstiga foderrutiner är inte alls omöjligt!
Men nu sedan jag bytte stall (vi tog helt enkelt och packade in allt jag hade i bilen och sen promenerade jag en km med henne till det nya stallet där hon smått känner de två andra hästrna då vi ridit ut mycket tillsammans - så inget dramatiskt där!) så har hon blivit mycket bättre. Hon kommer springande i hagen och är positiv igen. Så jag känner att det är på rätt håll!
Framför allt efter som jag själv får bestämma hur mycket mat hon ska ha och när (det fick jag inte i det förra stallet -sjukt!)..

Hon har inte haft korsförlamning eller någon annan sjukdom tidigare.
Och spändheten kom helt plötsligt nu en dryg månad sedan hon sattes igång!

:confused: men då kan ju inflamationen bli sämre om man inte vet vad den beror på.

Vet man däremot varför inflamationen har uppkommit och det är av spänningar så kan massage hjälpa men inte i akut skedet utan senare när inflamationen har lugnat sig.
Det gör fruktansvärt ont att få massage på inflamerade muskler, jag vet jag har haft inflamation från skalpen till svanken pga spänningshuvudvärk och ingen fick ens röra mej:crazy:

Men när det akuta skedet är över så är massage guld!

Precis min tanke!

Hur fungerar en griffin på en arab tro?
På hööks sida så står det ju att den är framtagen för breda ryggar med normal manke.. normal manke har hon.. men inte bred rygg!

Hur fungerar en griffin på en arab tro?
På hööks sida så står det ju att den är framtagen för breda ryggar med normal manke.. normal manke har hon.. men inte bred rygg!

På vår arab har griffin legat bra, i allafall de äldre modellerna, de nya har vi inte provat.
Just deras stora bröstkorg är ju lite svårt, men de sadlarna i griffin som vi har haft har legat bra, både när han var takryggad (omusklad efter erlichia) och när han är rundare (fast olika storlekar förstås;))

Nu har han en Knights hawk den är verkligen för runda ryggar.
Jag tycker att griffin sadlarna låg bra så länge han inte var för rund över ryggen men nu fungerar de inte längre.

Ja, jag har flyttat henne till ett nytt stall nu i veckan för jag är 100% säker att inflammationen har att göra med det tidigare stallet, där det inte alls fungerade bra. Hon fick olika mat varje dag, ibland stod hon inne på natten ibland ute, och hon fick bara kraftfoder om kvällen när hon stod inne.. Så att det handlar om konstiga foderrutiner är inte alls omöjligt!
Men nu sedan jag bytte stall (vi tog helt enkelt och packade in allt jag hade i bilen och sen promenerade jag en km med henne till det nya stallet där hon smått känner de två andra hästrna då vi ridit ut mycket tillsammans - så inget dramatiskt där!) så har hon blivit mycket bättre. Hon kommer springande i hagen och är positiv igen. Så jag känner att det är på rätt håll!
Framför allt efter som jag själv får bestämma hur mycket mat hon ska ha och när (det fick jag inte i det förra stallet -sjukt!)..

Hon har inte haft korsförlamning eller någon annan sjukdom tidigare.
Och spändheten kom helt plötsligt nu en dryg månad sedan hon sattes igång!

Då har du säkert orsaken i att det var lite rörigt i förra stallet.

Kanske har hon spänt sig för att hon inte har trivts och det har blivit muskelspänningar, de kommer ju inte över en natt utan byggs upp under en längre tid.

Vad roligt att förbättringen är så stor:love:

Många araber är bredare än man tror.
Griffin finns ju i lite olika modeller för att passa olika ryggar. Kika gärna på thorowgoods hemsida.
// Linda

Hur har ni gått till väga när ni ska börja rida era hästar som haft inflammationer?
Hon ska ju ha sista dosen tabletter imorgon, lördag, kan jag försiktigt börja rida henne igen då?
Hur snabbt kan jag gå framåt?
Det är ju två veckor hon stått nu, även om vi gått promenader varje dag.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 305
Senast: Freazer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.