I detta regn

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag har en fundering. Ni som bara har ett täcke, hur gör ni?
Här hos oss har det regnat nästan konstant i tre veckor. Jag tror att det inte är så annorlunda i resten av landet. Mina hästar har ca tre täcken så man kan byta om. Inte under samma dag brukar det behövas men täckena hinner aldrig torka under natten även om man har värme på.
Men jag brukar se hästar som går med samma täcke varenda dag. Dom kan ju knappast vara torra när dom tas på? Dessa hästar går ute minst tolv timmar vissa 15.

Min shettis brukar få vara utan täcke ibland, hon blir aldrig blöt in på huden hon har så tjock päls. Men hon torkar aldrig heller.
Inatt hade hon inte torkat trots yllefilt och svettäcke. Hur gör man?
Hur gör ni andra med blöta pälsbollar? :confused:

Sv: I detta regn

Har flera att byta mellan. Täckerna torkar ju tyvärr inte inne i stallet under natten är det hänger 10 genom blöta täcken.

mina hästar går på lösdrift, och täckena håller torrt (gör dom inte det trots impregnering så hivar jag dom). det går inte igenom. därimot så har jag fler täcken till pållarna om det skulle bli tex. en reva där det kan läcka in. eller när dom behöver tvättas.

Våra hästar har samma täcke på sig inne som ute, och täckena brukar vara torra på morgonen när man kommer och släpper ut hästarna. Skulle man hänga upp dom i stallet så skulle dom inte torka på flera dagar.

Jag har ett Horseware regntäcke till halvblodet. Står emot regn otroligt bra, klarar 12 timmar i hällande regn. Torkar under natten så det är snustorrt på morgonen. Till shettisen har jag 2 regntäcken från Böjres (minitäckena). De klarar också en hel dag i hällande regn, dock kan det ta mer än 1 natt för täcket att torka. Det är därför jag har två att växla emellan.

Shettisen klarar regn utan täcke tack vare sin tjocka långa päls. Dock har jag kallstall så skulle hon stå inne under natten utan något täcke så torkar hon inte.

Det som jag tycker funkar bäst för att få shettisen torr är att använda ett fleecetäcke. Även om hon ser ut som en dränkt katt när hon kommer in, så är hon torr på morgonen efter att ha haft på sig fleecetäcket.

Vill inte släppa ut en blöt shettis till ett regnväder...
/Lizzie

Då jag har mitt stall nära boningshuset bär jag in täckena och hänger dem i tvättstugan då de är blöta. I tvättstugan har vi varmluftsfläkt och avfuktare så efter en natt där är alltid täckena torra. Avfuktare är väldigt effektiva och oftast kör jag bara den för att täckena skall torka.

Jag har också den stora lyckan att ha eget stall intill mitt hus och tar in täckena i källaren över natten, på det viset har jag alltid torra varma täcken + att jag enligt sambon har täcken nog att klä en hel armada av hästar:o Hrrm, bra att ha:angel:

Vi har torkrum på stallet! Hur smidigt som helst!:bump:

Storhästen har fler täcken att byta emellan, men det jag använder mest blir aldrig blött igenom. Så det torkar fort också. Pälsbollen - B-ponny hälften islänning - lägger jag på fleece-täcke när hon kommer in. Det har aldrig hänt att hon inte torkat med det på över natten.

Jag tar med täckena in och hänger de i pannrummet. Stor fördel med att bo på egen gård.:D

Tror inte att det kana vara bra att anävnda hästen som "torkställ". Kan väl orsaka svamp om de står med fuktiga täcken på sig.

Jag spårklipper min häst, hon har så tjock päls så hon torkar inte annars. Mår mkt bättre klippt.
Så går hon med regntäcke på när det är dåligt väder, jag har två st att byta mellan.

Är hon ute utan täcke i regn någon gång, då torkar hon rätt fort när hon väl kommer in.

Jag tar med täckena in och hänger de i pannrummet. Stor fördel med att bo på egen gård.:D

Tror inte att det kana vara bra att anävnda hästen som "torkställ". Kan väl orsaka svamp om de står med fuktiga täcken på sig.

Fast inte om inte täcket är blött på insidan, mot hästen, väl!?

jag hänger upp mina täcken i torkrummet, torkar på ett par timmar. Har flera att byta med oxå, ett är väl lite väl snålt.

har hästen på lösdrift och hade jätteångest över det där. täcket höll tätt tills monstret i hagen bet sönder det. man vill ju inte gärna sätta på ett annat täcke då som åxå blir söderbitet. så när de va en stor reva från manken och näsan hela vägen till svansen gav jag upp. täcket fick åka av. han lär ju torka fortare naken än med ett genomblött täcke. då va de ca 10 grader på dagarna som nu och hästen har mer päls än de flesta som gått utan täcken så han överlever ju men de va mest för min egen skull jag hade täcke på han. han kommer förmodligen få ännu mer päls nu och han kommer bli asskitig pga leran. längtar tills snön kommer så man slipper den.

Min D-ponny har ett regntäcke men eftersom stallet ligger på andra sidan gårdsplanen så dar jag in täcket varje kväll och hänger det i badrummet.

Har oxå en hårig liten skrutt om hon är riktigt blöt lägger jag på en filt som suger upp lite av vattnet, sen brukar jag borsta med piggborste så pälsen luftas upp lite sen tar jag en boll med hö och gnider det lilla livet tortt... Endel jobb så detta gör jag bara varannan var tredje dag om hon är riktig genom blöt.

De har snöat konstant i säkert en vecka här:( Går knappt att rida ut i skogen då det är så djupt på vissa ställen att hästarna får hoppa fram...

Har tre regntäcken till araben, brukar varva mellan de två nyaste och de gamlaste används bara då de verkligen är ett måste.
= Alltid torrt täcke.

Pälsbollen brukar få gå utan täcke, men de är som du säger; de tar tid innan dom torkar:crazy: Haha, man borde börja med torkskåp som är anpassade åt pälsbollar!:rofl:

Men jag brukar göra såhär;
1) Torka de värsta med handduk.
2) Borsta igenom så gott de går.
3) Lägga på fleecetäcke.
4) Byta täcket efter ca 1h.
5) Så med annat fleecetäcke ett tag.
= torr:D

Har flera att byta med oxå, ett är väl lite väl snålt.

Ja det kan man faktiskt tycka, det finns ju billiga alternativ. Man behöver ju inte ha två av de allra dyraste täckena utan kanske ett billigare.
Jag har ett dyrare HorseSaver och så köpte jag ett begagnat av bra märke, av stallägaren för billigt pris :) Det är jättebra och passar min häst perfekt.
Köpte ett på GeKås billigt men det passade inte så bra så det köpte mamma av mig till vår andra häst för det passade honom.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 364
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V