I dag är jag tacksam:) "Vildkatten"

TinyWiny

Trådstartare
Endel kanske minns min tråd om "vildkatten" förra året, hon var ju dräktig men valde som tur var att föda sina ungar i stallet och vi fick dem tama och de har alla kommit till bra hem.

Vi försökte fånga in henne på olika sätt (läs alla:crazy:) men lyckades inte och i höstas var hon dräktig igen och när hon fått ungarna så hittade vi dem inte:( vi insåg efter ett tag att de nog dött, och efter ytterligare någon månad kom ena hunden med ett torrt skinn som nog varit en kattunge en gång:cry:

Men hon blev visare;) inatt födde hon fyra ungar, en var tyvärr dödfödd:( så vi har haft begravning idag:( men de andra lever och mår bra:love:

Så nu sätter jag mitt hopp till er kloka bukare, hur ska jag lyckas fånga in henne så att hon kan bli kastrerad?

Hon går sin väg om vi kommer för nära henne men låter oss klappa och gosa med ungarna (iallafall gjorde hon det förra året, nu har jag inte velat störa henne) jag kan ju inte kastrera henne nu heller, även om det hade varit det bästa för annars ser man henne oftast bara på håll någon gång i veckan, nu håller hon ju sig i stallet.

Kattungarna kommer givetvis att få nya hem och de som inte får det får bo kvar här, inga avlivningar på friska djur förekommer här.

Jag önskar att man kunde göra som i djurparker, skjuta en bedövningspil på henne...att fånga i bur fungerar verkligen inte och att ta henne går inte heller, sist slutade det med tio dagars antibiotika för mej...och då blev hon ju så skygg att hon inte kom hit på väldigt länge:(

Sv: I dag är jag tacksam:) "Vildkatten"

Kontakta närmaste katthem, eventuellt kan dom ha fällor att låna ut. Stor blomma för att ni tar er an dom små och henne :bow:

Tyvärr är det sådana burar som jag har lånat innan och det har inte fungerat:crazy: hon är för smart, medans de andra "hittekatterna" (läs de övriga som bor i stallet, nu fyra stycken plus "vildkatten") går in i buren:angel:

För mej är det självklart att ta hand om de djur som kommer till mej, oavsett om de är "planerade" eller inte, men tack för blomman:laugh:

Men ändå, det är ju en hel del jobb!

Kan ni inte locka in henne i nått rum eller liknande då? Och försöka slänga en stor filt eller nått över henne innan anfallet liksom :p

Men ändå, det är ju en hel del jobb!

Kan ni inte locka in henne i nått rum eller liknande då? Och försöka slänga en stor filt eller nått över henne innan anfallet liksom :p

Jovisst men det gör jag så gärna bara jag får se dem gå från magra eländiga stackare till välmående katter som kommer springande så fort de ser en:love: det är bara "vildkatten" som jag inte har lyckats "tämja" visst kommer hon ibland men hon avvaktar tills maten är serverad och jag gått därifrån, men vämående är ju hon med, bara det att jag inte har lyckats kastrera henne vilket jag ju gjort med de andra.

En gång var det faktiskt pinsamt hos vet, jag trodde att jag kom dit med en hane och en hona också visar det sig att det var två honor:o kan ju säga att jag inte kunnat titta så där jätte noga men ändå:o men veterinären vet ju hur jag är med djuren så hon förstod att det var ännu en "hittekatt", så hon skrattade bara:D

Ja det här med filt har vi inte provat, just nu hade det fungerat eftersom hon nu har bosatt sig i en av boxarna (tur att det är varmt så att hästarna kan gå ute;)) men annars är det svårt att få in henne någonstans.
Men jag är så rädd att om jag inte får tag i henne då att hon gör som förra hösten och försvinner iväg och kommer sedan mager och eländig igen:(

Åh att det ska vara så svårt!!! blir så ledsen av alla dessa katter som går omkring ute utan att vara kastrerade, nu har jag nog snart en till katt här, förmodligen han som är pappa till ungarna, han hänger fortfarande här fast det inte finns några marsande honor och inte funnits på länge... så snart blir det väl en vända till vet igen:crazy:

Visst är det hemskt! Man får nästan dåligt samvete när ens egna ligger i soffan och snarkar, runda och goa.

Att komma in med fel kön så är det nog inte så ovanligt som man kan tro, tvärtom. Många tar fel :D

En tanke bara, prova att ring veterinären och diskutera ditt problem, kanske har de nåt lugnande eller dylikt som du kan lägga i maten?

Jättesvårt när katterna är sådär smarta...

Jag trådnappar lite...

Jag hyr lägenhet på en stor gård, och igår såg jag TVÅ väldigt runda kattdamer bakom lagården(står tom). De var extremt skygga, jag fick komma ca 10 meter ifrån dem innan de tog till flykten.

Jag tror att gårdsägaren skjuter av katter allt eftersom... Men är det nån som har tips på hur jag får tag i dessa två? Ska gå ut idag med ett matfat och se om de vill ha, men innan jag har matat dem tama är väl ungarna ute och dräktiga själva...:cool:

/Migo

En tanke bara, prova att ring veterinären och diskutera ditt problem, kanske har de nåt lugnande eller dylikt som du kan lägga i maten?

Jättesvårt när katterna är sådär smarta...

Jo jag har pratat med veterinären om det och enligt henne så kunde man inte ge lugnande om man sedan ska söva:crazy: det var något med deras ämnesomsättning som gjorde att det kan bli helt fel då...att katten inte vaknar igen:(

Visserligen var det ju ett år sedan, jag kan ju hoppas att det finns något nu (nädå jag är inte jätteoptimist:angel:)

Jag trådnappar lite...

Jag hyr lägenhet på en stor gård, och igår såg jag TVÅ väldigt runda kattdamer bakom lagården(står tom). De var extremt skygga, jag fick komma ca 10 meter ifrån dem innan de tog till flykten.

Jag tror att gårdsägaren skjuter av katter allt eftersom... Men är det nån som har tips på hur jag får tag i dessa två? Ska gå ut idag med ett matfat och se om de vill ha, men innan jag har matat dem tama är väl ungarna ute och dräktiga själva...:cool:

/Migo

Prova fångstburarna som katthem har, kanske är de mindre smarta än kissen här;)

Visst är det hemskt! Man får nästan dåligt samvete när ens egna ligger i soffan och snarkar, runda och goa.

Att komma in med fel kön så är det nog inte så ovanligt som man kan tro, tvärtom. Många tar fel :D

Nä dåligt samvete får jag bara när det kommer en ny mager stackare, då mår jag dåligt av att vara människa:( men inte av att se dem som mår bra;)

Jo fel kön har jag ju hört förut om folk som kommit in med men att jag:eek::o

Det märkligaste är nog att jag inte ens tycker om katter egentligen:angel: de bara kommer och vill bo hos mej ändå:love: och vem kan motstå dem?

Jo jag har pratat med veterinären om det och enligt henne så kunde man inte ge lugnande om man sedan ska söva:crazy: det var något med deras ämnesomsättning som gjorde att det kan bli helt fel då...att katten inte vaknar igen:(

kastreringen måste väl inte ske på en gång, kanske kan ni ge henne nåt lugnande i maten, fånga in henne.
Sätta henne och ungarna i ett litet rum eller stor bur som ni efter en eller ett par dagar lätt kan fånga henne i och då ta henne till veterinären!:)

Går det att stänga stallet så hon inte kommer ut? Eller ännu hellre, stänga in henne i boxen?
Isf skulle jag försöka stänga in henne på så litet område som möjligt och sen fånga henne med håv.

Går det att stänga stallet så hon inte kommer ut? Eller ännu hellre, stänga in henne i boxen?
Isf skulle jag försöka stänga in henne på så litet område som möjligt och sen fånga henne med håv.

Ja just nu hade det ju gått bra eftersom hon håller sig till ungarna, men jag kan ju inte sterilisera henne nu när ungarna är så små eller?

Tack för din idé:bow:

kastreringen måste väl inte ske på en gång, kanske kan ni ge henne nåt lugnande i maten, fånga in henne.
Sätta henne och ungarna i ett litet rum eller stor bur som ni efter en eller ett par dagar lätt kan fånga henne i och då ta henne till veterinären!:)

Ja så lätt blir det nog inte att fånga henne även om det är ett litet rum:crazy: hon är snabb som satan och attackerar direkt om hon känner sig hotad/inte kan fly.

Hon kan klättra rakt upp för väggar och jag är rädd att hon skadar både sig själv och ungarna om hon blir så stressad:(

Du bör nog kastrera henne så fort som möjligt för när kattungarna blivit 3 veckor gamla kan hon sätta igång att löpa och bli på smällen igen.

Du bör nog kastrera henne så fort som möjligt för när kattungarna blivit 3 veckor gamla kan hon sätta igång att löpa och bli på smällen igen.

Men kan det inte bli fel för ungarna då?

Tänker på hur dåliga honkatterna jag lät kastrera sist blev, och hur är det med narkosen, kan inte ungarna bli påverkade av den?

Hon har tidigare inte löpt förren ungarna har flyttat efter 12-14 veckor, jag vet att det är ett vågspel:crazy: men jag vill ju inte att ungarna tar skada heller:(

Ja just nu hade det ju gått bra eftersom hon håller sig till ungarna, men jag kan ju inte sterilisera henne nu när ungarna är så små eller?

Tack för din idé:bow:

Jag skulle försöka stänga in henne och fånga henne så fort som möjligt, när ungarna börjar äta lite fastföda borde du kunna kastrera henne. Ring vet och hör hur tidigt du kan kastrera.

När jag fångade min vilde hade jag en stor fiskehåv. Sen gav jag henne jättesmaskig blötmat (hon var rejält hungrig) och när hon satt och åt kastade jag håven över henne. Sen var det bara att ta en handduk och fösa över henne i transportburen. Gick ganska smärtfritt.

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 909
Senast: TinyWiny
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Övr. Katt Vår lilla kisse fick somna in häromdagen efter ett långt och tidvis hårt liv. Vet inte om vi skall ha någon ny katt, men om så får det...
Svar
18
· Visningar
2 947
Senast: mamman
·
Katthälsa I stallet finns en halvvild katt med okänt antal ungar (troligen fyra). Tills förra veckan hade ingen sett ungarna (vi tvivlade på att...
2
Svar
20
· Visningar
3 000
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar