I avelstankar-vilken hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Långnos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 178

Långnos

Trådstartare
Går i avelstankar och funderar på att betäcka mitt sto. Men hur skall man kunna välja hingst, finns ju hur många som helst. Mitt sto har guldkantad hoppstam då hon är efter Polydox(Polydor). Hannoveranare på mammans sida(morfar Weachter), som är okänd för mig. Hon är brännmärkt i KWPN.

Stoet:

+ Hopphuvud
+ Kapacitet
+ Försiktighet
+ Teknik
+ Lynne och temperement

- Ridbarhet(tjafsig mun)
- Något lågställd
- Medelmåttiga gångarter

Är ute efter en hingst som lämnar HÖG ridbarhet som förutom god hoppteknik även lämnar lite gång. Vill inte ha en hingst som lämnar bjässar och stora klumpar utan önskan är att få ett långlinjerat lätt sporthästföl med högrest exteriör då stoet är lite lågt byggd.

Hur kan man kombinera mellan olika avelsförbund? Är det bäst att välja en hingst som är godkänd i KWPN? Skall välja en hingst med mycket bra stam som kan vara attraktiv på salumarknaden.

Fram med förslag:D

Sv: I avelstankar-vilken hingst?

Vad är det för hingst? Tror nog inte att jag hört talas om honom? Har du någon bild? Stam?

Jag har själv kikat runt lite och var lite inne på en sida och läste om Burggraf? Vet inte om han verkar i avel eller hurdana avkommor han lämnar, men stammen såg onekligen intressant ut:)Såg även en lite nyare snygg hingst som heter Capellos Boy, men vet inget om ridbarheten på dessa hingstar...vilket är en av de viktigaste kriterierna:angel:

Är du medlem i KWPN och har tänkt att registrera fölet där ska du välja en av deras godkända hingstar. Annars är det bättre att du använder en hingst som ger gröna papper i Sverige. Om det är ditt sto som heter Nertsburg undrar jag varför hon inte har full stam i ASVHs data.
Polydox har ju fungerat bra med Voltaireblod bla Polytair med höga temperamentindex och hoppindex http://www.exclusiveequines.com.au/k-z/polytair.htm
Concorde e. Voltaire kanske kunde vara något, tas in på fryst till Sverige.
Polydox är ju högställd så det lågställda kommer nog från den "gamla" Hannoveranerstammen.

Vad konstigt att det såg så ut, för hon har gröna papper och full stam. När jag sökte på henne i databasen fick jag upp hela hennes stam.

Var också lite inne på concorde, men den såg så grov ut på den bilden jag sett. Vet inte vad som är bäst, men skulle gärna vilja ha en häst reg i KWPN, gillar många av deras godkända hingstar:d

Ja de har ju många bra hingstar att välja på, de flesta står ju på EU-stationer.

Åh men då kanske det skulle vara nått,vill liksom inte ha en bjässe, men heller inte under 165! Stoet är 167 och ganska normalt byggd i modellen. Inte grov men inte nätt heller:D

Den hingsten du tipsade om var ju grymt snygg:d

Japp är min hästs stam på mammans sida:) Har lite koll på dessa linjer så vill därför ha tips på passande hingst:angel:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: prallan
·
Avel Nu vänder jag mig till er här på Avel för att få bra tips om hingstval till mitt sto f.05 e.Florencio I ue.Pik Labionics, fullständig...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: smulan87
·
Avel Fritt översatt från "Discovering stallions not everybody has". Förord till Hannoveraner Jahrbuch Hengste 2009, skrivet av Dr. Schade &...
Svar
11
· Visningar
1 652
Senast: Vertigo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka