I år har jag verkligen ingen aning, hingsttips??

maria_b

Trådstartare
Det börjar närma sig betäckning och i år så står jag verkligen och trampar på samma ställe. Kan inte hitta någon hingst det bara känns sådär superrätt med:confused: De hingstar jag varit inne på har kastrerats, avlidit eller finns bara på fryst i år. Så nu så känner jag mig helt nollställd. Hade hoppats på bruksprovets hingstar men ingen av dem föll mig något vidare i smaken..

Jag söker framförallt en hingst med mkt goda kvaliteter i hoppning, gärna med extra bra bakbensteknik. Ska ha bra temperament då stoet i yngre dagar var tuff och verkar ha nedärvt detta, även om hon numera är en coollugn supermamma.
Jag vill också att hingsten ska vara högställd, ej överbyggd och röra sig skapligt för att vara hopphäst. Bra spermakvalitet är viktigt och ej fryst. Helst inte lämna smått heller :)

Stoet ifråga är efter Lasandos-Felix(exporterad)-Robin Z.
Hon är nu dräktig med Camaro M och det får bli ett reservalternativ, men jag testar gärna någon annan.

Mvh Maria

Sv: I år har jag verkligen ingen aning, hingsttips??

en av bruksprovshingstarna som jag tror skulle passa är Bravour.
Ett helt sagolikt temperament, rör sig trevligt om än lite valpigt än så länge och hoppar makalöst.
Nu visade han inte upp de bästa under provet men den hästen hoppar hus o är bra både fram o bak plus att den är superenkel att rida.

Han är fin men jag har en avkomma e. Corlensky G u. detta sto, som är rätt skarp. Det ligger ju Cornet Obelensky bakom båda så frågan är hur bra det är. CG visade ju också upp ett mkt bra temperament som 3 åring men avkomman jag har är som sagt rätt tuff.

Ok, ja jag har ingen aning om hur CG är men bravour är som en nallebjörn.

och min CG avkomma är from som ett lamm :)

Starkko ska ha ett bra temperament vad jag har hört! men han är ju lite lågställd och är efter Stakkato så han kan ju lämna smått...

Catoki kanske? Nobel? Carême? Cortus? Cuper? Cyklon?

Zorro? Kollade på filmen från Z och han ser riktigt trevlig ut.

Jag har inte jättekoll på hur han nedärver sig, men vad jag hört lite på buke är El Bundy kanske ett bra alternativ? Är lite såld på Satisfaction också, och sen verkar Cabuchon vara en riktig klasshingst!

Last Liberty har jag fått upp ögonen för. Det enda jag kan se där är att det blir linjeavel på Ladykiller och det vet jag inget om, linjeavel på Corde är ju positivt sägs det. Om inte annat så verkar du ju nöjd med Corlenskyn, varför inte göra en favorit i repris, eller menar du att han verkar vara lite väl skarp för din smak? Hade jag haft en avkomma som jag var kanonnöjd med skulle jag nog försöka göra om den. :)
/U

Tittade på Cabouchon, gillade inte det jag såg.... Jag tyckte Bravour såg fin ut på Flyinge, med ett litet förbehåll för det skarpa i stammen...
Careful? Tornesch?

Varför gillar du inte Cabachon? Nyfiken eftersom jag själv fastnade för den hingsten.

Hejsan!

Jag kanske ej bör svara då jag själv ej sysslar med avel.MEN...jag har en avkomma född 09 efter Balougraph 1150-Irco Marco! Balougraph är 1,68 mkh lämnar bra och präglade avkommor med fin uppsyn.Han själv har grym bakbensaktivitet och hoppar rejält med rygg.Första filmen som flyinge har med ryttare uppsuttet var väl inte den bästa dock kom han runt banan utan rivning,men går man in på youtube och söker finns det fler filmer med honom där han och ryttare ihop är väldigt fina....!;)
Han själv är som en stor mysig nallebjörn med ett fantastiskt temprament westlife som äger honom tycker att han ej beter sig som en hingst.
Han lämnar lite högre avkommor lite svårt att säja mkh på dom.Men jag tippar på att min blir runt 1.70 någonstans:angel:
Balougraph 1150 är iaf en hingst värd att testa!!!
Lycka till med valet...det är svårt,men i slutändan blir det säkert ett bra val.:idea:

och min CG avkomma är from som ett lamm :)

Starkko ska ha ett bra temperament vad jag har hört! men han är ju lite lågställd och är efter Stakkato så han kan ju lämna smått...

Catoki kanske? Nobel? Carême? Cortus? Cuper? Cyklon?

Jag har läst här på Buke att flera har CG-avkommor som är coollugna men min hör inte till dem:p

Starkko går bort just för risken att lämna smått samt om han är överbyggd.

Catoki, finns han alltså på färsk semin? hittar honom inte någonstans men vill inte använda fryst.
Nobel har det inte riktigt klickat med och Careme tycker jag om typen på samt att han rör sig rätt bra, men jag får ingen wow-känsla alls när han hoppar.

Cortus, honom har jag faktiskt inte funderat på tidigare. Blupen ser ju bra ut. Men vad lämnar han i temperament och för övrigt hur typar han sina avkommor? Jag har egentligen bara ett ett par på nära håll varav den ena var rätt tuff, men har ingen aning om mödernet på den.

Cuper har inte riktigt fastnat på min näthinna och Cyklon blev jag inte alls imponerad av hans siffror på blup, framförallt inte gångarterna. Vad har han lämnat?

Hälsn Maria

Nintender kanske? http://blup.se/sv-SE/horses/216130-nintender-ex-v-sambia

Vi panik betäckte med honom förra äret då vårat sto inte ville ta sig med en annan hingst. Fick tips av många att denna skulle vara något aldelles speciellt.

När jag ögnade igenom utlåtandet om honom så lät det faktiskt som han skulle kunna passa mitt sto rätt bra. Frågan är var jag hittar mer info om honom? För den stationen jag hittar honom på har inte lagt ut nån info alls. Du kan gärna skicka PM om du vet. :)

Jag gillar hans typ. Men han ger ett rätt litet intryck? Visserligen så får det gärna vara ädelt men då vill jag att avkomman får rätt mycket höjd :) Och sen är jag fundersam över hans bakbensteknik, men annars så är han riktigt fin.

Jag har inte jättekoll på hur han nedärver sig, men vad jag hört lite på buke är El Bundy kanske ett bra alternativ? Är lite såld på Satisfaction också, och sen verkar Cabuchon vara en riktig klasshingst!

El Bundy förstår jag inte kostnaderna på? 500 euro i språngavgift, och sen?:confused:

Satisfaction tycker jag är för liten. Cabachon har jag faktiskt varit inne på själv, det jag funderar på med honom är om han kanske är i grövsta laget. Visserligen är CG-avkomman undan mitt sto väldigt ädel, så kanske man vågar chansa. Det står ju att han nedärver storlek till avkommorna iallafall, bara det inte blir pansarvagnar;)

Last Liberty har jag fått upp ögonen för. Det enda jag kan se där är att det blir linjeavel på Ladykiller och det vet jag inget om, linjeavel på Corde är ju positivt sägs det. Om inte annat så verkar du ju nöjd med Corlenskyn, varför inte göra en favorit i repris, eller menar du att han verkar vara lite väl skarp för din smak? Hade jag haft en avkomma som jag var kanonnöjd med skulle jag nog försöka göra om den. :)
/U

Jag är väldigt nöjd med vissa delar av min CG-avkomma, bl.a. har hon en utmärkt typ och gångarterna är bättre än på stoet. Men dels så är hon väldigt stoig och ifrågasätter det mesta, och sen så är hon lite för liten i min smak. Jag är inte ute efter en avkomma som behöver vara coollugn, men den här avkomman är lite för bitchig emellanåt helt enkelt.

Jag ska kika på Last Liberty. Men har hans avkommor visat sig nått bra på tävlingsbanorna?

Careful är jag lite intresseead av, väntar på att hingstens sida ska uppdateras med information. Hittade en film på honom och den gav väl ingen wowkänsla, men fin är han. Tornech var en väldigt het kandidat ett tag men fick höra att han bara komemr sto på fryst i år:(

Jag har ju varit sugen på hans far tidigare så stammen är intressant. Jag är dock lite för osäker på honom i nuläget och vill se lite hur avkommorna blir först:)

Liknande trådar

Avel Har sett Contant Q på ett par tävlingar senaste tiden och blivit mycket imponerad, framförallt över hans bakbensteknik men jag gillar...
2
Svar
32
· Visningar
8 373
Senast: tabac
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 398
Senast: -Lilla My-
·
Avel Börjar närma sig betäcknigstider så tänkte göra en ny tråd till mitt sto. Hon är utlånad men tjejen som lånat henne vill gärna att jag...
Svar
5
· Visningar
1 043
Senast: Sock
·
P
Avel Funderar lite på att betäcka mitt sto. Vill gärna ha lite tips på passande hingstar. Lite om stoet. e: Artist ue: Robin z -...
2
Svar
35
· Visningar
3 137
Senast: Prestige_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka