hyrhästveksamhet?

B

BeastieBabe

Funderar på att hyra ut hästar och ha det som inkomstkälla.
hätarna ska stå i sitt hemstall (hos mig) och hyrs ut hela dagar..

ex. Anna Eriksson hyr hästen Tyro på Måndagar, då har hon Tyro som sin egen häst hela dagen, hon mockar, sköter och rider Tyro som hon vill, träningen bestäms av ett rullande schema, men uteritt, dressyr, markarbete och hoppning som rullar på..
Hanna A, Lena B, Helena G och Sara K har Tyro som sin häst på de övriga vardagarna i veckan..
Tävla får de göra efter överenskommelse och extra hästhyra & transporthyra.. rida för ridlärare ska vara möjligt varje dag och ska vara billigt.. (dvs inget krav på utbildad rdlärare, endast någon som leder en lektion och hittar på övningar för de ryttare som inte har en aning om vad dom ska göra på den dagen dom rider markarbete..)

Avgiften per månad bestäms av foder-, stall-, strökostnader och friskvård av hästen..

vad skulle NI betala per månad för att ha en häst som eran egen en dag i veckan? 500:-? 750:-? 1000:-?

Sv: hyrhästveksamhet?

En varnig!

Skulle aldrig hyra ut på det sättet! Tror att de är för många på en häst. Då måste man ha stor koll på alla "hyrare" för att veta hur de hanterar hästen.

Iden är bra, men bättre att ha max 2-3 st som får dela på hästen, o se till att de hanterar o rider efter samma filosofi. Annars är det lätt att den blir förstörd.

Vet en häst som lånades ut några månader (pga utlandsresa) o hon som lånade den hade kompisar som skulle hjälpa till. En av kompisarna var hästrädd o hästen tog över kommandot totalt. Övriga gullade o hanterade dem som sin bästa vän.

Hon som lånat hästen hanterade den enligt NH-metoden. Hon hade ej varit i stallet på en vecka ca och reagerade på att hästen var onödigt kaxig. Gick ut i paddocken o markarbetade den.. o vad händer?

Jo, denna egentligen snälla hästen vägrade samarbeta o tjejen sade till på skarpen. Hästen, 9-årig valack, vände o gick till anfall. Högg henne i armen o slängde henne genom luften, anföll igen när hon blev liggande på backen..

Ägaren fick veta o kom genast hem o tog tillbaka hästen..

Vet inte vad exakt som utläste detta, men efter att ha hört talas om det skulle jag akta mig för att ha FÖR många skötare o .dyl på en häst.

Om du tänker att det är vardagar 5 dagar av 7 i veckan, så har ju få personer möjlighet att komma ut till hästen mer än en gång den dagen. det blir alltså ca runt 3 timmar med mockning, ridning och skötsel av hästen vi talar om. Skulle själv aldrig betala 500 kr för det. Jag har folk i mitt stall som har medryttare på sina hästar som betalar halva stallhyran, dvs runt 500 kr/månad. Då rider de hästen minst 3 ggr/vecka, ibland mer. Ang svaret du fått att det är för mycket folk på hästen etc, så är det ändå 100 ggr bättre än ridskola, så håller inte riktigt med förra svaret du fick. med god översikt av ditt ställe som du driver så är detta helt ok tycker jag, annars får vi avskaffa alla ridskolor och alla foder värdar och det är bara häst ägare som kan och vet allt, om vi ska lyssna på skräck historier :) Lycka till med dina planer !

Senast ändrad:

de som får hyra hästarna ska själklart provrida! det är ganska stort ansvar att ha hand om en häst och det är viktigt att man passar ihop och att en häst får en ryttare som är intresserad av det hästen behöver träna på.. inte tänkte jag bara lämna hästarna till vemsomhelst bara dom betalar heller..

knappast att jag skulle låta någon osäker och rädd människa ta hand om en dominant häst.. det skulle bli en lugn häst för den människan.. eftersom att man ska kunna utvecklas med hästen så ska man inte ha för svår häst.. utan en som man klarar av..

För en dag i veckan skulle jag inte betala mycket, max 2-300 kr.
Eftersom många andra rider hästen också, då skulle den inte kännas som "min" och jag skulle inte ge så mycket för det. Det låter ju inte heller så värst utvecklande.

Ett tips är att tex Tyro rids av bara Anna och Hanna, 3 dgr/vecka. Om det inte är nån utbildad ridlärare skulle det kunna kosta ex. 1000 kr/månad om man vill tävla, nån hundralapp mindre om man inte vill det.
Jag tror inte det skulle vara många som nappade på det om det var för dyrt, så försök istället ha lite lägre priser och kanske en häst till istället.

ja visst, man kan få ut mer av en medryttarhäst.. men jag t.ex har inte tid att ha en medryttarhäst 3 gånger i veckan.. samtidigt som jag vill rå om en häst ändå..

kan tänkas att vissa tycker att det är dyrt, men jag betalar 500 kr i månaden för att rida 50 min på en problemhäst på lektion, 2 dressyrlektioner (ibland 3 pga andra i gruppen som är hopprädda) 1 markarbete och 1 hoppning.. på det andra stället betalar jag 680 kr i månaden och har markarbete/hopplektion varje gång.. detta är 4 lektioner i månaden ungefär.. jag borstar och sadlar hästarna på det ena stället, rider och sedan lämnar hästen till nån annan.. inget ansvar alls.. på det andra stället hämtar jag hästen i ridhuset och får sedan ta av prylarna och täcka hästen efter avslutad lektion.. inget riktigt ansvar där heller.. skulle lätt betala 200 kr per gång (800 kr i mån) om jag fick ha hand om hästen helst själv en dag i veckan och bestämma litegranna själv vad som ska göras.. och ha ett finger med i spelet om vilken utrustningen hästen ska ha, vem som ska tävla, när den ska tävla, vad den ska ha för foder osv.. (nu tänkte juh jag iofs räkna foderstater själv åt de hästar jag hyr ut så det ska inte hyrvärdarna behöva tänka på)

2000 kr i månaden täcker inte utgifterna för hästen..

men jag såg det när jag räknade i mitt förra svar.. man betalar mer för att rida lektioner på ridskola och har då väldigt begränsade möjligheter.. att få öppnare alternativ, lösare tider osv skulle jag lätt kunna betala för.. tänk på att ägaren inte kan komma å säga till vad som ska göras med hästen mer än i undantagsfall (om hästen blir sjuk etc.) men sålänge man rider dressyr på dressyrdagen och tränar på bommar på markarbetesdagen så är det lugnt..

och när hästen rids av 5 personer med samma mål och känsla blir inte hästen lika förvirrad som hästarna på ridskola (där man betalar 500-700 kr per månad).. bättre utveckligsbarhet än på ridskola mao..

Men på ridskola är det ju en (oftast iallafall) utbildad ridlärare som kan sin sak, så därför betalar jag gärna mer per gång på ridskola än om jag rider privathäst.
Om det däremot skulle finnas en utbildad ridlärare som hade lektioner hos hyrhästarna skulle jag kunna betala mer.

ja man kan anordna det så oxå, så att en utbildad tränare kommer ut och tränar de som vill träna, men detta kanske går utanpå priset eftersom att det kostar att ta ut tränare varje dag och låta denna ha 2-3 lektioner om dagen.. alla vill inte träna, och det är ganska onödigt att leja en tränare för 2000 spänn om dagen om det bara är 3 st som vill rida för tränare just den dagen..

Kul idé! Två spontana tankar:
1) Varför skulle man välja detta alternativ framom medryttaralternativet hos någon privatägare?
2) Hur går det med ekonomin de månader hästen är obrukbar? (Sommarvila/sjukvila/... då den inte drar in pengar)

1. när man är medryttare är man ofta mera bunden då ägaren kanske vill ta hoppträningen själv, dvs medryttaren får aldrig hoppa, ägaren kanske tycker att hästen ska gå på havre pga okunskap och hästen kanske klarar av hoppningen fint men är som ett tropiskt oväder på uteritterna med medryttaren.. Sedan så kanske man inte har tid med hästen fler dagar i veckan än en dag..
med dom här hästarna får man göra allt (efter hästens och ryttarens förmåga) samt ha ett finger med i spelet och bestämma saker gällande hästen..

2. varje häst har ett konto där pengar som inte går åt sätts in, dessa pengar används för att hyra sommarbete om jag inte har sådant hemmavid. vid sjukdom tar hyrvärdarna sitt ansvar, hästen behöver ändå få sin box urmockad och tas ut på promenader och marktränas om man inte kan rida den, vid total obrukbarhet(boxvila) eller dödsfall erbjuds hyrvärdarna en annan häst..
tanken är oxå att de pengar som samlas går till att köpa ny ytrustning åt hästen om det skulle behövas.. samt om hästen behöver veterinärvård någon gång (skador som inte hämmar ridbarheten t.ex)..

BeastieBabe skrev:
.. man betalar mer för att rida lektioner på ridskola och har då väldigt begränsade möjligheter.. att få öppnare alternativ, lösare tider osv skulle jag lätt kunna betala för.. tänk på att ägaren inte kan komma å säga till vad som ska göras med hästen mer än i undantagsfall (om hästen blir sjuk etc.) men sålänge man rider dressyr på dressyrdagen och tränar på bommar på markarbetesdagen så är det lugnt..

Men där motsäger du nog dig själv lite eller missförstår jag? Om det var jag som hyrde häst hos dig med målet att få känna på att ha "egen" häst etc, så skulle jag inte känna mig särskilt självständig eller att hästen var min om det var bestämt hur och vilka dagar hästen skulle träna... förstår du hur jag tänker? TGD's fråga är bra: Hur säljer du iden som bättre/förmånligare än att vara medryttare på privat häst, där du ofta får vara med och bestämma träna, rida väldigt självständigt dessutom om du har ett bra och fungerande arrangemang med häst ägaren.

det enda som bestäms med dagarna är att man rider enligt ett rullande schema
uteritt - dressyr - markarbete - hoppning
sedan kan man välja fritt under respektive inriktning.. t.ex så kan man gör oändligt många olika övningar inom dressyr, markarbete och hopp.. man är inte bunden till någon tid eller en viss övning..
jag t.ex blir ofta bunden till att träna bakdelsvändning 50 minuter i sträck för att resten av min ridgrupp vill det, jag vill INTE! det räcker med 10 min så gör den hästen jag rider bra bakdelsvändningar åt båda hållen i skritt och trav

det är inte alltid en medryttare kan och får göra precis som dom vill med en privathäst ex så kanske hästägaren själv vill träna hoppning och ta hoppträningen själv.. ja då får juh medryttaren aldrig hoppa.. dessutom har inte alla tid att ha en medryttarhäst 3 dagar i veckan.. jag har t.ex inte tid med det.. som de ser ut nu så har jag tid att ta hand om min kompis ponny 1 dag varannan vecka ungefär.. och rätt medryttarhäst är inte så lätt att hitta alltid..

Varför?

Du kommer knappast tjäna pengar på denna idé, du kan vara glad om det går runt, och det kommer komma en massa tjafs till. Vad händer om person 1 och person 2 vill ut och tävla hästen samma dag? Vad händer om person 3 ramlar av hästen, varpå hästen springer omkring, rullar sig och kommer hem med trasig sadel. Vem betalar en ny?

Ska jag vara ärlig, glöm allt.

Tror inte att idén är hållbar.

Vad händer om alla som rider samma häst vill hoppa under en vecka? En häst måste ha lite planering i sin fysiska aktivitet. Eller, som någon redan skrivit, flera ryttare vill till olika tävlingar på samma dag? Jag kan inte se idén som ett alternativ vare sig medryttarhäst eller egen häst.

Ja jag funderar oxå lite på skillnaden mellan medryttare.

Som medryttare har man ofta mer flexibilitet på dagarna, iallfall har jag det gentemot mina medryttare. Vill de byta en dag mot en annan så är det i 90% av fallen ok.

Om du har uppbokat 5olika personer på en häst så är man bunden till den dagen man valt.

Vad gör du om alla personer som vill hyra häst är hoppintresserade, eller om alla vill ut och galoppera? Du pratar om schema, men då förlorar du ju lätt vitsen med att "egen häst", dvs man får inte välja själv vad man vill göra.

Jag tycker att det verkar som om du har valt den sämsta medelvägen mellan att vara ridskoleryttare och medryttare.

Ridskoleryttare:
+ Erfaren ridinstruktör
+ Tillgång till ridhus
+ slipper mocka, foder.
+ kan prova på många hästar
+ kan hoppa över utan att ha något ansvar.
+ utbildade hästar på den nivån man rider på.
- dyrare
- Stora ridgrupper
- kan ej bestämma själv
- bestämda dagar och tider

Medryttare:
+ billigare i vissa fall
+ Ofta mer självständig ridning
+ flexibilitet i dagar och tider.
- Hästens utbildning kan variera
- konflikter med hästägare
- sjuk häst - måste ofta ut till stallet ändå.
+- Skötsel av häst, foder, mockning.

Jag kan direkt komma på några problem
Sen får du nog räkna med att hästhyrare helst vill hyra häst på sommaren och väldigt ogärna på vintern.
Hästarna du ska hyra ut måste vara välridna och hållbara, inte helt lätt, jag tror de flesta "hyrare" snabbt tröttnar om de får hästar som trilskas eller är sjuka varannan vecka.
Du måste ha ett antal hästar om du ska kunna hitta häst som passar varje hyrare.

Med de förutsättningarna du ställer så skulle jag knappt betala 300kr/månad för att ha hyra en häst en gång i veckan (dvs utan ridlektioner) Dels är jag bunden till en dag oavsett om jag får rida eller inte, sen är det styrt vad jag ska göra på min dag.

Mina stalltjejer "hyr" sin ponny av mig. Jag låter dem ha ponnyn 3 dgr / v för antingen 600 (små ponnisar) el 800 (de stora) Max 2 barn per ponny alt att de rider lektion 1 ggr/för mig =100kr per gång.
Om en ponny är uthyrd 6 ggr/vecka så är den betald och klar för den månaden. Den 7e dagen fixar jag själv med mockning och så. Det funkar väldigt bra för oss. har 5 tjejer som hyr 3 dgr var samt 2 som rider lektion. Det hjälper mig både ekonomiskt med ponnisarna samt att jag slipper mocka till alla varje dag. De har en almanacka som det skriver upp i vad de har gjort så att ingen hoppar 3 dgr på raken. Nu är alla mina ston dräktiga men barnen lär sig ta ansvaroch hänsyn till dettaoch det har funkat bra i alla år som jag har haft dem hos mig. De sista månaderna rider de mkt barbacka och är väldigt ivirga på att just "deras" föl ska komma och sedan så sätter vi igång stona efter någon vecka igen. Är någon häst halt så finns alltid någon annan ledig alt att 2 kan köra istället. MEN att leva på det är nog osäkert.

vad gulligt - vilken kanon grej, vad trevligt det låter! Roligt för Beastie Babe också att inte bara få negativa svar.... från en som uppenbarligen får det att funka. att ingen blir rik på hästarna är vi nog inte så chockade över i de här kretsarna.... :D

Tycker det låter som de är "medryttare". Sen antar jag att du inte räknar med att gå med vinst :)

Tycker det låter som en intressant ideé men jag kan samtidigt se flera "fallgropar". Ska man starta en verksamhet med ganska små marginaler (liten vinst) så måste man nog planera och beräkna riskfaktorer för att på så sätt kunna få det att gå ihop.

bla
Tänk ut vilken typ av ryttare du riktar in dig på.
Hur många hästar/hyrare behöver du för att det ska gå ihop.
Räkna utgifter (kostnader) vs Inkomster för att se vilket pris som ger bäst avkastning.
Beroende på vilken typ av hyrare man inriktar sig på så kan man ta olika betalt.
Tänk även på om du kommer behöva ta extern hjälp, dvs hästskötare mm.
Har du en tillräckligt stor potentiell kundkrets i det området du tänker starta firman i?
Vad ska du erbjuda som får hyraren att välja dig istället för andra alternativ.

mm mm

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 810
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 158
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 032
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve