Hyrhäst jag vill börja arbeta med

C

CarolineKrook

Hyr en häst, 6 år gammal, men nyligen inrden. Skulle vilja ha tips på bra övningar och liknande för att få en trevlig ridhäst. Har ridit en hel del för insruktör tidigare, men då har hästen varit välutbildad. Hästen har nu lärt sig skritt, trav och galopp, har itne fått klart för mig om han kan något mer. Ägaren verkar mest ha tänkt sig honom som en "lulla runt i skogen-häst" men jag skulle vilja lära honom mer.

Tacksam för svar :)

Sv: Hyrhäst jag vill börja arbeta med

Skaffa en tränare, så det inte blir några fel!
Inridning och utbildning av häst är svårt, och
man behöver hjälp av någon ännu mer kunnig om man själv inte har kunskapen.

Du verkade ju mest ridit välutbildade hästar tidigare, så jag skulle skaffa en bra tränare, det är GULD VÄRT!

Jag har funderat på det, problemet är bara att det ligger så avsides att det är svårt att få tillgång till tränare. Har fått erbjudande om att träna för ägarens dotter fram till sommaren när hon är tillbaka från sin utbildning, men vad kan jag göra innan dess? Eftersom hästen är otränad än så länge har jag valt att inte arbeta för mkt på böjt spår utan framför allt lullat lite i skogen och om jag arbetar på böjt spår göra det i skritt och under ganska korta perioder. Är det rätt väg att gå. Fler tips?

Det viktigaste är ju egentligen inte vilken gångart du väljer att arbeta hästen i, jo till viss del har ju så klart gångarten betydelse, men framförallt formen du väljer att arbeta hästen i så att hästen får en möjlighet att öva upp styrkan i sina bakben....Du kan göra många övningar i skogen som stärker hästen jättemkt....men tanken är god att ta det lugnt med böjda spår...en häst som inte är van att arbeta på det sättet måste ju få tid på sig att arbeta upp sin muskulatur innan man kräver så mkt....Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Smulu
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka