Hyresvärdens ansvar vid upstallning

A

aloeVera

Har fått förfrågan om att hyra ut box till en 12 årig tjej.
Kan man tillåta att hon hanterar sin ponny själv eller ska man kräva att en vuxen alltid är med? Vilket ansvar har jag som hyresvärd om något händer henne? Föräldrarna tycker det är ok att hon är där själv men det tycker inte jag. Ge mig lite råd!!!!

Jag förstår att du är fundersam och kanske lite orolig men har föräldrarna köpt en ponny till sin unge antar jag att de också vet vilka risker det finns med hästar/ridning. Sen får du väl fundera lite på hur ponnyn är och hur mogen 12-åringen är. Kanske kan du själv vara med i stallet de första gångerna som tjejen är där själv och komma med goda råd, tips och förmaningar om hästhantering i allmänhet och hur du vill ha det i stallet. Själv hade jag shettis från det jag var 9 år och varmblod från jag var 12år utan någon förälder som följde med till stallet. Det gick men jag hade önskat att de kunde följt med ibland i alla fall. Änglavakt hade jag kanske och snälla hästar men jag var aldrig ut för några allvarligare olyckor. Men det beror ju som sagt mycket på hur mogen man är och vad man har för inställning till hästar och ridande. Hoppas att ni kommer fram till en bra lösning för det är inget kul att gå och oroa sig för säkerheten i sitt stall. Man känner sig medskyldig på nåt vis även om det inte kanske är ens ansvarsområde. :confused:

Vi har regler om att föräldrarna har ansvaret för minderåriga som har häst i vårt stall. Det är helt orimligt att du skall vara en slags "barnvakt". Klart att det finns duktiga tjejer som fixar allt galant utan problem, det är ju sånt man inte vet i förväg... Sedan finns det ju oxå ansvars försäkring och dyl som kan vara bra att ha om ni inte redan har det. (är inte riktig insatt i de olika försäkringarna man kan teckna)

Jag kan inte se att du ska ha något ansvar för henne som hyresvärd. Om ni inte skriver i kontraktet att du ska övervaka henne och du får ersättning för det. Man får ju hoppas att föräldrarna vet vad det innebär att ha egen häst och sköta om den på alla sätt och vis. Annars är det risk att Du får träda in. Skriv ett tydligt kontrakt och hör ordentligt med föräldrarna hur dom verkar. Det kanske känns roligt i början, men Du har säkert annat att göra. Om ponnyn börjar krångla och testa henne, har du då tid att lägga ner på dom. Fast det kanske går jättebra också................
Mitt råd är iallafall att vara rak och tydlig med vad Du kan ställa upp med.
Skriv ett ordentligt kontrakt.
Ansvaret för flickan och ponnyn ska ligga på föräldrarna och inte dej.
Lycka till :)

Jag håller med:

Skriv ett ordentligt kontrakt som tydligt visar vem som har ansvar för flicka och häst.

Kanske även skriva in om försäkring på flicka och häst?

Du kan ju inte vara på plats och övervaka dom? Det är ju orimligt.

Dessutom måste det finnas en vuxen och hästkunnig människa i flickans närhet som har huvudansvaret för att hästen blir rätt skött (hovslagare, veterinär mm mm) och fodrad på rätt sätt. En 12-åring kan ju omöjligt veta allt detta.

Först och främst kan du inte ingå avtal med en 12-åring, ett hyresavtal måste vara avtalat med en myndig person. Det innebär alltså att föräldrarna skriver avtal med dig, och är betalningsansvarig.

Fortfarande är förälder/målsman den som har ansvaret över tjejen, vilket innebär att anser dom det ok för tjejen att vara ensam i stallet så är det på deras ansvar.

Juridiskt kan du inte klandras om något händer med deras ponny och barn, däremot bör du inte be om att tjejen skall ta in eller släppa ut hästar på egen hand. Då kan du bli ansvarig.

Men som tidigare skrivit, se till att få ett välformulerat kontrakt. Och jag skulle kanske tom ta upp kravet på en fritids/olycksfallsförsäkring också. Det är viktigt att föräldrarna förstår att de har ensamt ansvar över detta, och inget andra kan eller ska ta på sig vid händelse av olycksfall.

Jag hyr själv ut stallplatser och har efter några misstag bestämt mig för att inte på några villkor ta emot "ensamma" barn och tonåringar i stallet. Inte för att de inte kan vara minst lika duktiga som en vuxen, men tyvärr... I längden fungerar det inte. Hos oss gäller att antingen är man vuxen och tar hand om sin häst, eller man är barn/tonåring med en engagerad förälder. Du skrev att föräldrarna tycker det är ok att hon är själv, men inte du. Bara det är väl svar nog :devil:
Var rädd om dina andra hyresgäster (om du har några?, vet inte hur stort stall du har).
:bow: /farin

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 484
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 861
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
787
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama