Hyresrätt och katt?

Sv: Hyresrätt och katt?

Har aldrig hört att det skulle vara något problem. Står det inte specifikt i kontraktet att inga husdjur tillåts så...

Ja.
Andrahandskontrakt brukar dock vara kniviga.

I Falun ligger det dock en tvist öppen kring kattförbud i en nyproduktion, men det är ovanligt och fallet är uppmärksammat.

Jag har heller aldrig hört något annat. Möjligen hos en eller annan privat hyresvärd i så fall (men vad som står gäller rent juridiskt i de fallen har jag ingen koll på) och kanske är det också djurförbud i de rökfria husen här, jag vet inte. Men jag var en gång och tittade på en lägenhet på övervåningen i ett bostadshus där barnet i familjen var allergiker, varpå husdjur inte var särskilt önskvärda. Men annars har jag aldrig hört att husdjur (katt) skulle vara något problem.

Ja det får man. Även om hyresvärden säger annat så kan dom INTE ge djurförbud mer än i lägenheter som är speciellt för allergiker.

Hyresvärden kan väl visst förbjuda katter? sålänge h*n skriver det i kontraktet....

Ts, bäst att fråga hyresvärd för så det inte blir krabb :)

Jo, det är väl vanligast att det inte finns något förbud. Däremot får man ju betala när man flyttar för sånt som kanske förstörts. Innan vi flyttade ut i skogen så bodde vi i lägenhet med våra då kattungar. De gillade inte att vara innekattor så de hade rivit i tapeter osv. Sen att hyresfolket efter inspektion glömde att skicka räkningen på ca 2.000:- gör inget, så här 5 år senare..:angel:

Nej tyvärr får dom inte det, kommer aldrig hålla om man drar dom vidare. Även om kontraktet säger så så gills det inte.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
3
· Visningar
294
Senast: Sassy
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 787
Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
652
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
173
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama