hyresavtal, ha häst som pant?

Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Man reglerar inte sådant i lagar, uthyraren kan begära vad den vill, man är fri till att inte ta stallplatsen. Det är i högsta grad rimligt att begära att få se fodervärdsavtal, men att hålla på med särbehandling är inte kul.

Nej o de är mest särbehandlingen som stör mig. De är ju så att hon är inte uthyraren de är föreningen. Hela hyres avtalen har genom gått lite förändringar, vet inte ännu vad har inte läst de. Men jag tycker att hon själv inte kan göra alla ändringar utan prata med resten av styrelsen o höra va dom tycker och om de godkänner de. För de är inte hennes stall, de är en förening o ridskola o samma sak ska hålla för alla.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Jag har hästen i ett föreningsdrivet stall, men där finns också en ridskolechef och en privatstallsansvarig. Jag har ingen kontakt med styrelsen öht gällande inackorderingen utan det är uppgjort med privatstallsansvarig. Finns ingen sådan person i detta stallet?
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Nej de finns ingen sån i de här stallet, i de här stallet är de ordföranden som verkar bestämma o allt o för mig känns de lite fel.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Nej o de är mest särbehandlingen som stör mig. De är ju så att hon är inte uthyraren de är föreningen. Hela hyres avtalen har genom gått lite förändringar, vet inte ännu vad har inte läst de.

Är det inte rimligt att kolla vilka de nya reglerna är innan du börjar känna dig särbehandlad? Det verkar väl inte alls omöjligt att detta kommer att gälla alla nya som söker stallplats?
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Vill du stå i stallet, följ reglerna. Gillar du inte uppställningen - sök dig annanstans. Som ordförande (vald av medlemmarna oftast, annars av resterande styrelse som i sin tur är vald av medlemmarna) har hon en hel del att säga till om vad gäller föreningen.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Är det inte rimligt att kolla vilka de nya reglerna är innan du börjar känna dig särbehandlad? Det verkar väl inte alls omöjligt att detta kommer att gälla alla nya som söker stallplats?

Jag frågade varför jag skulle visa mitt fodervärdsavtal för enligt Henne skulle de andra bara visa passets första sida. O de va de som störde mig, jag kan också bara visa passet som de andra. Men jag sa att jag ska bara visa passet o inge annat så nu är de löst.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Eftersom man har som plan på att betala för sig så varför inte skriva under??

däremot måste ägaren till hästen skriva under kontraktet eftersom du inte kan skriva under nått i pant som du inte äger.
Frågan är vad lagen säger om du skulle skriva på och skita i att betala, om stallägaren inte kan pantsätta hästen i alla fall lagligt utan att riskera att bli stämd av hästägaren.
Har vi ingen advokat/jurisk här på buke?=)



Så jag skulle ringa upp ägaren och fråga om de tycker detta låter oki, om inte leta vidare efter en stallplats!
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Eftersom man har som plan på att betala för sig så varför inte skriva under??

däremot måste ägaren till hästen skriva under kontraktet eftersom du inte kan skriva under nått i pant som du inte äger.
Frågan är vad lagen säger om du skulle skriva på och skita i att betala, om stallägaren inte kan pantsätta hästen i alla fall lagligt utan att riskera att bli stämd av hästägaren.
Har vi ingen advokat/jurisk här på buke?=)



Så jag skulle ringa upp ägaren och fråga om de tycker detta låter oki, om inte leta vidare efter en stallplats!

såklart jag betalar hyran så de med hästen i pant var inte den största grejen, d va d med att hon inte tror att jag har henne på foder utan att jag ljuger om de. de stalle är d enda stallet här så vi skrev under avtalet. men d var nog de konstigaste hyresavtal jag någonsin sett, men man var som tvungen att gå med på de pga finns inga andra stall.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Hos mig ringer varningsklockorna.. O_o

Det låter otroligt korkat att sätta en foderhäst i pant för en stallplats då hästen faktiskt inte är din. Som hästägare hade jag heller aldrig gått med på ett sådant avtal. Nej, jag hade nog helt enkelt försökt letat upp ett annat stall för det låter inte som ett bra avtal.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

finns inga andra stall så måste ha hästen där fast avtalet är hur dumt som helt. o hästen kommer aldrig sättas i pant för jag kommer betala hyrorna, o läste också att dom bara håller kvar hästen tills hyrorna är betalda.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Har du skrivit på avtalet med den lydelsen har du satt hästen i pant för stallplatsen. I så fall tycker jag att du omgående ska meddela ägaren detta.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Trist att det inte finns andra stall i närheten men jag hoppas verkligen att du har meddelat hästägaren om hur kontraktet är formulerat så att hästägaren förstår vilken sits hon eventuellt kan hamna i. För även om du lovar att du ska betala så kan vad som helst hända.. :cautious:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 756
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 845
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Dagbok Nu ska jag kolla igenom formulären från Vintersol... Innnan det är dags att spärra in Minnie o dra till kurator och träning... Det...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp