hyresavtal, ha häst som pant?

alltidhvit

Trådstartare
de är så att jag har en häst på foder och har bokat en plats på en ridskola till den. jag ska skriva på hyrsavtalet, men så begär ordföranden att hon måste se mitt fodervärdskontrakt på hästen jag har, för hon menar att hon måste ha bevis på att jag verkligen har hästen på foder o att jag tex inte snott den. för hon menar att ridskolan ska ta hästen i pant om jag tex inte skulle betala hyran. jag tycker de låter lite konstigt, för jag tänkte att de bara kommer till kronofogden o att kontraktet jag har är en sak mellan mig o ägaren o ingen annan.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Normalt går ju obetalda fakturor till inkasso, och sedan kronofogden. Det är en process som visserligen kostar pengar för företaget som driver räkningen vidare, så deras egna och billigare lösning är väl att ta hästen i pant låter det som. Vilket jag för övrigt tycker låter jättekorkat! Skulle aldrig skriva på ett sådant kontrakt.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

det är möjligt att det är billigare att ta hästen i pant, men går det inte via kronofogden så är det inte lagligt.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Man kan inte ta en häst som inte ägs av hyrestagaren som pant så det är lönlöst för dem att ens försöka.
Avtalet är ju mellan dig och stallägaren och eftersom du inte äger hästen så kan du inte heller upplåta den som pant.

Dessutom är det inte så himla lätt att ta en häst i pant som ordföranden verkar gett sken av.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Det är väldigt enkelt, du kan inte lämna något i pant som du inte äger.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

jo de är så jag också tänker, de är lite korkat. sen d där med att hon måste se mitt fodervärds avtal att kan hon begära de? jag tycker inte hon har rätt till de.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

kan hon kräva att jag måste visa mitt fodervärd avtal? jag tänker att avtalet jag har om stall plats gäller bara stallplatsen inte nått om hästen behöver hon bry sig om.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Visst kan hon kräva att få se avtalet. Det är deras box, deras regler.

Däremot måste du säga till henne att hästen aldrig kan tas i pant för dina åtaganden, eftersom det inte är din häst.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Jag tycker faktiskt att det låter ganska seriöst.
För det första att de kollar att du har rätt att disponera hästen.

För det andra verkar det som om de kunnat ha svårt att få in hyran och då väljer att avtala om att behålla hästen som pant. Tja, inget att bråka om.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Det är dock vissa problem att avtala med fodervärden om att behålla hästen som pant, det blir lite fel att pantsätta andras ägodelar. Kan man inte kringgå bestämmelse om retentionsrätt så kan man inte ha foderhästar uppstallade. Vad som händer rent juridiskt om TS skriver under och det uppstår ett läge när man ska mäta ut vet jag inte, men det är knappast en bra situation.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Jag ser inte någon anledning till att hon behöver se avtalet. Men vill hon göra det, så varför inte? Men att pantsätta hästen skulle jag aldrig skriva under på. Som de andra skriver, det är ju inte ens DIN häst.

Vill hon ha en säkerhet, föreslå en depositionsavgift istället.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Man kan inte pantsätta något som man inte äger...rent spontant undrar jag hur ägaren ställer sig till detta? Jag som hästägare skulle nog flyga i taket om en fodervärd till min häst skriver på ett avtal och försöker sätta min häst som pant :crazy:
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Till saken hör att vissa hästar inte är värda många kronor, är så fallet är de inte mycket till pant.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

De är så att hon bara har sagt till mig att jag måste visa fodervärds kontraktet, ingen av de andra måste visa nå köpe kontrakt eller deras ev fodervärd kontrakt. Jag har hästen på foder o jag Tycker inte att hon har nått att göra med de. Man har avtalet för platsen o om de blir strul med betalning så tycker jag att man går vidare till inkasso o kronofogden. O de här är en ridskola inget privat stall, hon är bara ordförande. Jag hade min ponny där förra året o har haft flera olika hästar uppställde där o aldrig någonsin tidigare har dom begärt att få se nå kvitto eller kontrakt. Man har bara haft de vanliga hyres avtalet.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Jag ser inte någon anledning till att hon behöver se avtalet. Men vill hon göra det, så varför inte? Men att pantsätta hästen skulle jag aldrig skriva under på. Som de andra skriver, det är ju inte ens DIN häst.

Vill hon ha en säkerhet, föreslå en depositionsavgift istället.

Jag kan visa avtalet finns inget att dölja där, men för mig är de en princip sak för ingen av de andra hyresgästerna måste visa nå kontrakt på sina hästar. Till dom hade hon bara sagt att dom ska kopiera första sidan i passet i lämna in som bevis, o de är ok för mig för de kan jag göra. Men jag vill inte att hon ska kräva att jag måste bevisa att jag verkligen har hästen på foder o att jag inte ljuger om de. O hon tog upp de med depositions avgift, o de är ok om alla betalar de men nu skulle d bara vara jag o ingen annan.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Du har förmodligen inte mycket val, antingen gör du som de vill eller så riskerar du att inte få platsen.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Verkar vara en lite knepig hyresvärd du stött på, men som Lobelia skriver är det tyvärr bara att gilla läget eller söka något annat.
Finns inga andra alternativ i stallväg så skulle jag betala en depositionsavgift, den får man ju ändå tillbaka när man avslutar hyreskontraktet.

Har du ifrågasatt varför hon vill se just ditt fodervärdskontrakt och ingen annans? Har övriga uppstallade gått med på att ha hästen som pant när de stallat upp den?
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Jag sa till henne att jag kopierar passet som alla andra gör o lämnar de tillsammans med avtalet. Sa också att hon kan visa den lagen som säger att man måste visa foder eller köpe kontrakt när man hyr plats, men hon har inte visat nått. De ska va lika för alla, hon kan inte kräva att de bara är en som ska visa o ingen annan. Hon är bara ordförande så de är inte hennes stall hon är bara en medlem i styrelsen o de är jag också.
 
Sv: hyresavtal, ha häst som pant?

Man reglerar inte sådant i lagar, uthyraren kan begära vad den vill, man är fri till att inte ta stallplatsen. Det är i högsta grad rimligt att begära att få se fodervärdsavtal, men att hålla på med särbehandling är inte kul.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 756
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 845
Senast: Oknytt
·
  • Artikel
Dagbok Nu ska jag kolla igenom formulären från Vintersol... Innnan det är dags att spärra in Minnie o dra till kurator och träning... Det...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp