Hyra ut lägenhet i andra hand

Ava22

Trådstartare
Jag ska ev fara över till London i höst och bli borta i minst 6 månader. Jag äger min lägenhet och vill hyra ut den så jag slipper dubbla hyror.

Har försökt få tag på ordförande i föreningen men inte lyckats ännu.

Så allvetande buke, min fråga är; när jag hyr ut den, vad ska jag ta betalt för? Självklart hyran och en liten del för möblerna. Men; jag pratade med min bror som har lite mer koll på marknaden då han ska flytta snart och han säger att man kan ta lite extra för lägenheten.

Det är en liten tvåa på ca 43 kvadrat, trägolv, fint kök, fin standard över lag. Nya soffa, platt-tv, stereo anläggning, dubbelsäng mm. Den ligger max tio minuter gångväg från centrum, 15 min cykling från universitet.
Hyran ligger fn på ca 2700 kr, då ingår värme och tv, comhem grundutbud. Elen är ca 200 kr månaden, bredband 300 kr.
Lägenheten ligger i Växjö.

Jag har ett lån på den med, betalar ca 3300 kr i månaden på lånet.

Tankar, funderingar, erfarenhet emottages tacksam!

Sv: Hyra ut lägenhet i andra hand

Generellt sett kan man säga att du kan ta lika mycket betalt som allmännyttan tar för för sina lägenheter. Sen måste du självklart lägga till för ev. möbler, el, bredband etc. Det finns exempel på folk i storstäder som har tagit ut hutlösa överpriser för sina lägenheter när dom hyrt ut dom i andra hand, och sen blivit återbetalningsskyldiga då hyresgästerna klagat till hyresnämnden.

Generellt sett kan man säga att du kan ta lika mycket betalt som allmännyttan tar för för sina lägenheter. Sen måste du självklart lägga till för ev. möbler, el, bredband etc. Det finns exempel på folk i storstäder som har tagit ut hutlösa överpriser för sina lägenheter när dom hyrt ut dom i andra hand, och sen blivit återbetalningsskyldiga då hyresgästerna klagat till hyresnämnden.
Okej, då skulle jag rent generellt kanske ta ut ca 4000 i månaden för den? Såg att det fanns en två mitt i centrum för 5000 kr...

Ja det kan du absolut göra. Dock skulle inte jag lämna kvar värdefulla saker som platt-tv och stereo. Man kan inte lita på folk, även om dom verkar trevliga. Skulle nog tänka till lite innan jag lämade kvar sängen också faktiskt. Det räcker med att du lämnar soffan och lite köksbord och sånt så räknas den som möblerad. Om du inte har någonstanns att förvara sakerna undertiden så blir det iofs svårt kanske.

Gör en skriftlig ansökan till styrelsen. Du ska ange vilken tidsperiod ansökan avser, varför du vill hyra ut samt namn och personnummer på den som ska bo i lägenheten.

Gör en skriftlig ansökan till styrelsen. Du ska ange vilken tidsperiod ansökan avser, varför du vill hyra ut samt namn och personnummer på den som ska bo i lägenheten.
Ja, jag fick tag på min ordförande, och det var precis så som hon sa att jag skulle göra!=)

Ja det kan du absolut göra. Dock skulle inte jag lämna kvar värdefulla saker som platt-tv och stereo. Man kan inte lita på folk, även om dom verkar trevliga. Skulle nog tänka till lite innan jag lämade kvar sängen också faktiskt. Det räcker med att du lämnar soffan och lite köksbord och sånt så räknas den som möblerad. Om du inte har någonstanns att förvara sakerna undertiden så blir det iofs svårt kanske.
Nej, det är klart, platt-teven var ganska dyr... OM det blir min kusin som tar över så känns det ok, men trots att jag litar på henne kommer det skrivas kontrakt, även på sakerna och att hon blir ersättningsskyldig om det går sönder.
Lättast hade varit att kunna hyra ut den utan möbler, men jag har tyvärr inget att ställe att förvara dem på.

Jag tänker så här: räntan (ev ammortering får du stå själv för) + månadsavgift + drift + ev avgift för att hyra ut möblerat (jag skulle inte lämna dyra teknikprylar)

Jag tänker så här: räntan (ev ammortering får du stå själv för) + månadsavgift + drift + ev avgift för att hyra ut möblerat (jag skulle inte lämna dyra teknikprylar)

Man får inte ta betalt för räntan tyvärr. Även om det vore skälgit. Men säg att man har en 2 ROK på östermalm för 2 milj. Det blir ca 8000 i månaden i ränta, sedan månadsavgift på det, vips så är det en bra bit över 10 000 i månaden. Inte marknadspriser direkt.

Gjorde lite efterforskningar på just det här för ett tag sedan och jag tror det var så här: Man får ta så mycket betalt så att det täcker ens kostnader på lägenheten dvs. Ammortering (har för mig att det gällde räntan också men är inte helt säker), hyra, ev bredband, vatten osv. Detta är jag däremot väldigt säker på att jag kommer ihåg rätt; för möblering kan man göra ett påslag på 10 % av hyran (spelar med andra ord ingen roll hur fina möblerna är). Som andra redan påpekat kan man bli återbetalningsskyldig om man tar så mycket i hyra att man går med vinst.

Gjorde lite efterforskningar på just det här för ett tag sedan och jag tror det var så här: Man får ta så mycket betalt så att det täcker ens kostnader på lägenheten dvs. Ammortering (har för mig att det gällde räntan också men är inte helt säker), hyra, ev bredband, vatten osv. Detta är jag däremot väldigt säker på att jag kommer ihåg rätt; för möblering kan man göra ett påslag på 10 % av hyran (spelar med andra ord ingen roll hur fina möblerna är). Som andra redan påpekat kan man bli återbetalningsskyldig om man tar så mycket i hyra att man går med vinst.

Saxat från bostaddirekt.com;

'Hyran skall vara skälig. Om lägenheten är en hyresrätt får man i princip inte ta högre hyra än den hyra som betalas till hyresvärden. Vid hyressättning av en bostadsrätt skall du jämföra din bostad med likvärdig hyresrätt, vanligtvis en bostad hos allmännyttan.'

Saxat från bostaddirekt.com;

'Hyran skall vara skälig. Om lägenheten är en hyresrätt får man i princip inte ta högre hyra än den hyra som betalas till hyresvärden. Vid hyressättning av en bostadsrätt skall du jämföra din bostad med likvärdig hyresrätt, vanligtvis en bostad hos allmännyttan.'
Okidok, men då borde runt 4000 kr/mån inte vara så dyrt, utan snarare åt det billigare hållet..
Måste nog höra lite med folk som bor lgh nära stan.

Hur skulle ni göra med ex elen? Den kommer ju i mitt namn nu, ska jag låta det vara och bara låta den som flyttar in att betala det?
Bredbandet kommer jag att avsluta om hon inte vill ta över det....

Avsluta el, tele & bredband och låt den som hyr betala själv. Det kan bli dyrt för dig annars. Står de i ditt namn är DU betalningsskyldig.

Avsluta el, tele & bredband och låt den som hyr betala själv. Det kan bli dyrt för dig annars. Står de i ditt namn är DU betalningsskyldig.
Jo det är sant, alltid jag som är betalningskyldig om det är mitt namn på sånt...

Alternativt gällande el, bredband och sånt är att baka in det i hyran. Du får en summa pengar per månad och sköter själv alla räkningar. Då är du ju säker på att det blir betalt.
Så var det för mig när jag bodde i andra hand vettu..

Problemet med att göra så är om hyresgästen missköter sig så är det fortfarande den som står för abonnemanget som är betalningsskyldig.

Ringer t.ex. hyresgästen långa samtal utomlands, eller dyra betalsamtal så är det den som står för abonnemanget som får betala.

Därför är det bättre att låta sina abonnemang ligga vilande och låta hyresgästen fixa egna.

Däremot bör man själv se till så att lägenheten är försäkrad, kanske inte lösöresdelen men den delen som täcker vattenskador och liknande.

Problemet med att göra så är om hyresgästen missköter sig så är det fortfarande den som står för abonnemanget som är betalningsskyldig.

Ringer t.ex. hyresgästen långa samtal utomlands, eller dyra betalsamtal så är det den som står för abonnemanget som får betala.

Därför är det bättre att låta sina abonnemang ligga vilande och låta hyresgästen fixa egna.

Däremot bör man själv se till så att lägenheten är försäkrad, kanske inte lösöresdelen men den delen som täcker vattenskador och liknande.
Försäkring finns det, inga problem.

Det enda som finns som är löpande och kostar är bredbandet, elen... Fast abb har jag inte.

Jo, det har du om du betalar det vid sidan av hyran/månadskostnaden.

abonnemang:
förhandsbeställning, förutbeställning, beställning för viss tid, prenumeration, subskription, teckning

Jo, det har du om du betalar det vid sidan av hyran/månadskostnaden.

abonnemang:
förhandsbeställning, förutbeställning, beställning för viss tid, prenumeration, subskription, teckning
Jag tänkte på telefon ;)

Liknande trådar

Hemmet Hej har tittat på ett jättefint hus i Skåne med ett litet stall för 3 hästar och hagar. Kallhyran ligger på 8500 kr + jag får stå för...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 608
Senast: Cattis_E
·
Äldre Jag funderar på att hyra ut min lägenhet i andrahand då jag spenderar mer tid hos pojkvännen än I min egna lägenhet ;) Det är dock lite...
2
Svar
20
· Visningar
1 640
Senast: doleron
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 062
Senast: Inte_Ung
·
B
Ekonomi & Juridik Hej! Vänder mig nu till er som har erfarenhet och kan svara utifrån egna erfarenheter angående att hyra ut stall platser i eget stall...
Svar
1
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka