Hyra ut i andra hand

Cherarriduracell

Trådstartare
Hoppar hit då jag tror att ni på senior har större erfarenhet än ungdom i den här frågan :)

Jag har en lägenhet jag trivs jättebra i, ligger väldigt bra och fungerar bra för min katt, MEN, min pojkvän vill absolut inte bo i lägenhet. Han hyr ett hus på landet, jag trivs bra där, men jag vill inte säga upp min lägenhet ifall förhållandet inte håller. Tänker därför på att hyra ut i andra hand, men hur går man tillväga? På blanketter jag sett man kan lämna till hyresvärden står det att man måste ange vem man avser hyra ut lägenheten till, och för att ha en hyresgäst måste man ju annonsera ut lägenheten. Jag törs inte lägga ut annons utan hyresvärdens vetskap, eftersom jag är rädd för värdens reaktion.

Så hur går jag tillväga? Ringer jag upp värden och säger "hej jag vill hyra ut i andra hand, är det ok?" kan hyresvärden säga nej? Har sett att det finns någonstans man kan överklaga värdens beslut, och att de ofta godkänner anledningar som mina. Men ja, vilken ordning bör jag göra saker i?

Sv: Hyra ut i andra hand

Jag skulle ringa hyresvärden och säga att jag vill hyra ut i andra hand och sen sätta ut annons , vet inte om dom kan neka men i mitt bostadsbolag står det att man kan hyra ut i andra hand och att den som bor där inte kan yrka på att få bostaden om jag skulle säga upp den sen

Det bästa är nog att prata med värden och få ett OK. Jag vet att vårt kommunala bostadsbolag har i sina avtal att om man hyr ut olovligen i andra hand så mister man kontraktet på lägenheten.

Så ett OK är alltid bäst att ha :). Ring och fråga och fortsätt därifrån.

Du har rätt att hyra ut i andra hand för att prova samboende. Du måste dock ha hyresvärdens tillstånd, annars blir ditt kontrakt troligen uppsagt.

Ring till din hyresvärd så får du information om hur du ska göra. Jag är själv hyresvärd och jag brukar vilja ha en kopia på andrahandskontraket. Ett andrahandskontrakt köper du i bokhandeln. Du har rätt att hyra ut din lägenhet i ett år för att prova samboende.

Kolla hyresgästföreningens hemsida? Eller om din hyresvärds hemsida.

Jag vet att det stod på min fd hyresvärds hemsida att man hade rätt att hyra ut sin lgh i andra hand i sex månader om man skulle ex provbo som sambo någon annanstans!

Hyresvärden kan neka och då så måste du få ett beslut från hyresnämnden.

Tja man kan ju neka för att trassla.
Det tar tid att få ett beslut från hyresnämnden och medan man väntar på beslut så kan man inte hyra ut i andra hand.

Orsak kan ju vara så enkel som att hyresvärden inte vill.

Kom ihåg att du är ansvarig för skador som din andrahandshyresgäst orsakar.

Uppdatering: Min hyresvärd har godkänt att jag hyr ut den i andra hand och framhåller att det fortfarande är mitt ansvar med hyran och att "största risken i detta sammanhang tar ju du själv"

Hyresvärden kan gå med på 6 månaders andrahandskontrakt, och lät skeptisk till förlänging. "egentligen har man inte rätt att hyra ut sin lägenhet i andra hand alls, trots att man ska prova på samboskap" och det tycker jag känns konstigt, har för mig att jag läst på hyresgästföreningens sida att man som hyresgäst "ska" få hyra ut sin lgh i upp till ett år för att prova på tex samboskap eller jobb på annan ort.

Hon avrådde andrahandshyresgästen från att ta med alla sina hundar. Tjejen har två idag, ruskigt väluppfostrade, och går i valpköpartankar. Är små hundar hon har, som dessutom aldrig är ensamma hemma, utan spenderar dagarna hos tjejens mamma som bor i villa. Hur tung väger detta i sammanhanget? Jag vet om att tjejen är bra och ordningsam och hon är införstådd med att hund i hyreshus kan man bara ha om man inte stör grannarna med sina hundar,blir grannarna störda får man leta nytt boende.

Hur går jag tillväga härifrån? Tjejen har jag känt sedan dagisålder, min familj är bekant med hennes familj.

Tja, har hyresvärden redan sagt ja, så är det ju upp till dig. Men händer det något/blir trassel med hyran så är du ersättningsskyldig. Gäller att skriva ett jäkligt noggrannt kontrakt med tjejen.

Hyrevärden avrådde henne att ta med alla hundar - men är det en avrådan så är det inget förbud. Fortfarande upp till dig. Och din hyresgäst.

Om hundarna stör så kan du bli av med ditt hyreskontrakt.
Så att avråda var ju vänligt av hyresvärden, för då så vet du ju redan innan att det kan bli problem.
Du är också den som blir skyldig att ersätta ev. skador, typ repor i parketten, som hundarna gör.

Precis som länken säger:
-----
Om hyresvärden inte går med på en andrahandsupplåtelse av lägenheten, kan hyresgästen söka tillstånd hos hyresnämnden.

Hyresnämnden kan lämna tillstånd till uthyrning i andra hand:

• dels om förstahandshyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden - som när hyresgästen ska inleda ett samboförhållande eller andra liknande situationer - har beaktansvärda skäl för att hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand
  • dels om andrahandshyresgästen är en skötsam person
- See more at: http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Forutsattningar/#sthash.rxc3FZ8H.dpuf
---

Däremot hade jag aldrig på min risk tagit en andrahandshyresgäst med så många hundar. Aldrig.

Jo, har muntligt kontrakt med tjejen att självklart ersätter du de skador hundarna eventuellt orsakar på lägenheten, hon accepterade. Innan inflytt ska vi göra ett skriftligt kontrakt där det står med också, samt en lägenhetsbesiktning?

Tänkte gå runt till grannarna, lämna mitt telefonnummer och be dem i första hand ringa mig om hundarna stör, så förmedlar jag det.

Skulle jag hyra ut till NÅGON med hund så är det den här tjejen eller hennes syster, vet att de har superpli på sina djur och hundarna är aldrig ensamma hemma mer än de 30 min det tar att åka och handla. Hennes mamma bor i hus i närheten och agerar hunddagis då tjejen jobbar.

Foton före och efter.
Lista med gemensam besiktning och underskrifter.
Samt ett ordentligt skriftligt kontrakt.
Annars så kommer du inte att få någonting alls.
Och ovänner blir ni nog oavsett.

Ett muntligt avtal är lika med inget avtal, när det kommer att behövas. Skriv ner allt ni avtalar om och ta foto. I_U har bra tips och vettiga råd.

Liknande trådar

Hemmet Eftersom hyresmarknaden är helt hopplös funderar vi på att köpa en lägenhet och hyra ut åt vår dotter, då vi är väldigt trångbodda. Där...
2
Svar
30
· Visningar
3 029
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 902
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 108
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar